دولت خالی از اشتباه نبوده٬ باید تذکر داد

نویسنده
آرش معتمد

» انتقاد حدادعادل از روحانی

غلام‌علی حدادعادل٬ رییس مجلس هفتم٬هم به صف دیگر اصول‌گرایانی پیوست که در زمینه‌های مختلف از دولت انتقاد می‌کنند. او دو روز متوالی با انتقاد از روحانی٬ گفت که عملکرد دولت خالی از اشتباه نبوده و باید به دولت در این زمینه تذکر داد.

رییس مجلس هفتم که به دلیل نزدیکی با آیت‌الله خامنه‌ای٬ عموما حرف‌های‌اش مورد توجه اصول‌گرایان قرار می‌گیرد٬ در دو سخنرانی مختلف٬ به نقد روحانی و حامیان‌اش پرداخته است.

حدادعادل ـ که خبرگزاری مهر از وی با عنوان مشاور رهبر جمهوری‌اسلامی نام برده ـ در نشستی در استان گلستان٬ با اشاره به اینکه به دولت تذکر خواهد داد و “مواظب باشند که به سال‌های ۷۶ برنگردیم”٬ گفت: “عملکر‌د‌ دولت تا به الان خالی از اشتباه نبوده است. باید به دولت کمک کرد تا اشتباهات خود را کمتر کند”.

حدادعادل روز گذشته نیز درhttp://rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=203667 دیدار با جمعی از فرهنگیان٬ با اشاره به روی کار آمدن دولت حسن روحانی٬ گفت: “عده‌ای در جامعه فکر می‌کنند با روی کار آمدن یک دولت جدید باید از مواضع فرهنگی خود عقب نشینی کرده و در آن تجدیدنظر کنیم؛ همچنین باید از آرمان‌های امام و شهدای انقلاب اسلامی کوتاه بیاییم تا مشکل اقتصادی کشور حل شود. این افراد تصور می‌کنند در این دولت، فرصت مناسبی دارند تا در روزنامه‌ها و نشریات خود این اندیشه غلط را تبلیغ کنند، اما سخت در اشتباهند”.

حدادعادل پیش از این نیز خطاب به مسئولان دولتی گفته بود که “در مواجهه با نقد خونسردتر باشند و برآشفته نشوند البته این توصیه‌ای است که باید به هر دو طرف کرد اما همه باید از نقد سازنده استقبال کنند”.

سخنان حدادعادل در حالی بیان شده که طی هفته‌های گذشته اصول‌گرایان از دولت در زمینه سیاست‌خارجی٬ سیاست داخلی و مسایل فرهنگی انتقاد کرده‌اند. یکی از پایگاه‌های اصلی منتقدان دولت روحانی و اصول گرایان٬‌مجلس نهم است. هفته گذشته شاهین محمدصادقی٬ از اعضای هیات رییسه مجلس٬ به وب‌سایت خانه ملت گفته بود که پانصد سئوال از وزرای دولت روحانی به کمیسیون‌های مجلس ارسال شده است: “هم‌اکنون بیش از ۳۰ سئوال نمایندگان از سوی هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده و در زمان‌بندی مناسب تعیین و تکلیف می‌شود و بقیه سئوالات یا منتفی شده و یا در کمیسیون‌ها در حال بررسی است”.

هم‌زمان وب‌سایت جهان‌نیوز - نزدیک به علی‌رضا زاکانی - با اشاره به دادگاه‌هایی که در مصر برای اعضای اخوان‌المسلمین برگزار شده٬http://jahannews.com/vdcevf8xvjh8npi.b9bj.html نوشت: “برای مذاکره کنندگان و انقلابیون پشیمانی که می خواهند تسلیم خواسته های آمریکا شوند تا کشور را به خیالشان نجات دهند، داستان عبرت انگیز مرسی و انقلاب مصر، دست کم این نتیجه و رهاورد را باید داشته باشد که فریب وعده های آمریکا را نخورند… رهبر انقلاب همواره تاکید کرده اند که حاضر به دست دادن با پنجه چدنی آمریکا که دستکشی حریری و خوش رنگ و لعاب بر آن کشیده شده، نیستند. چرا که ایشان به خوبی با دانشی تاریخی از ثمره های عینی اعتماد به امریکا آگاه هستند. یکی از شواهد عینی سالوس کاری امریکا، قضایای امروز مصر است”.

هم‌زمان رجانیوز٬ وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری٬ به انتقاد از رویکرد فرهنگی دولت روحانی پرداخت و نوشت: “بسیاری از این رخنه‌های فرهنگی نه در حرکت‌هایی پنهانی که با روندی کاملاً عیان و مشخص راه خود را باز می‌کنند و حتی غالباً ظاهری جذاب هم دارند. اینگونه است که بعد از مدتی می‌بینیم یک رخنه فرهنگی نه تنها یک تهدید به حساب نمی‌آید که از به آن بعنوان یک فرصت برای پیشرفت و ترقی نام برده می‌شود. اگر چنین اتفاقی بیفتد طبیعتاً مبارزه با آن رخنه کار بسیار سخت و شاید بتوان گفت غیر ممکنی خواهد بود. یکی از مسیرهای ایجاد چنین رخنه‌های موجهی در ایران، جایگاه رسمی و قانونی دادن به برخی سازمان‌های به ظاهر عام المنفعه بین الملی در کشور است. سازمان جهانی یونسکو و یونیسف دو مورد از این سازمان‌ها هستند که تحت عناوینی انسان دوستانه و جذاب به نفوذ و ایجاد رخنه فرهنگی در کشورهای مختلف اقدام کرده و نهایتاً به ترویج ارزشها و شاخص‌های ارزشی غربی می‌پردازند”.

اوج‌گیری انتقادات اصول‌گرایان از دولت روحانی در حالی اتفاق می‌افتد که روحانی در گفت‌وگویی که شب گذشته در تلویزیون جمهوری‌اسلامی داشت٬ گفت دولت وی از انتقاد استقبال می‌کند، اما بخشی از اشکال‌گیری‌ها به عملکرد دولت خود را نه انتقاد٬ بلکه “تخریب٬ غرض‌ورزی٬ هوچی‌گری و اتهام” توصیف کرد.

هم‌زمان علی مطهری٬ نماینده مجلس٬ در گفت‌وگویی با هفته‌نامه تماشاگر٬ گفت که به نظر وی “آقای روحانی باید یک مقدار جسارت بیشتری داشته باشد. در یک جاهایی باید مقاومت کند. یک جاهایی باید روی حرفش ایستادگی کند. اینکه در همه جا بخواهد عقب نشینی کند به نتیجه نمی‌رسد و کسانی که به او امید بسته اند، ناامید می‌شوند. این فضا باید شکسته شود. البته هنوز در ابتدای راه هستیم و الان نسبت به یک سال قبل فضا خیلی بهتر شده است. نیاز به تلاش دارد”.

 مطهری همچنین با اشاره به سخنان برخی حامیان روحانی مبنی بر اولویت داشتن مسایل اقتصادی و سیاست‌خارجی و سپس رسیدگی به مسایل فرهنگی و سیاست داخلی٬ چنین در این‌باره اظهارنظر کرد: “برای چند ماه اول عیبی ندارد که محتاط باشد، ولی ادامه این کار خوب نیست. من معتقدم که همه این‌ها باید به موازات هم انجام شود، خیلی معنی ندارد؛ اینکه ما اول برویم جلو تا اقتصاد به نتیجه برسد، بعد برویم در مرحله بعد به فکر توسعه سیاسی باشیم. اولا که امکان دارد این برنامه سیاسی دولت هیچ وقت به نتیجه نرسد. مذاکرات به بن بست برسند و هیچ وقت وارد آن مرحله نشود. وقتی کاری اصولی است، حق است، باید ایستادگی کنیم و آن را انجام دهیم”.