رهبر، قربانی سانسور خودش

نویسنده

» گزارش کوریره دلاسرا از فیلتر شدن سایت خامنه ای

آندرا د جورجو

 

آخرین قربانی فیلتر اینترنت در ایران کسی نیست جز رهبر این کشور، آیت الله علی خامنه ای. همان کسی که در نظامی جمهوری اسلامی، بیش از همه از فیلتر شدن سایت های اینترنتی در ایران حمایت می کرد.

پارادوکس فتوا. فتوایی که خامنه ای در آن کلمه “فیلتر شکن” را غیر قانونی کرده بود، به دلیل بکار بردن این کلمه گرفتار سانسور شد. کلمه فیلتر شکن بطور خودکار در سیستم اینترنتی حذف می شود. در نتیجه مردم ایران موفق نشدند فتوای رهبر را در مورد “فیلترشکن” ها بخوانند.

سیستم های آنتی فلیتر. به گفته سایت نیمه رسمی مهر، به دلیل وجود شبهه در مورد استفاده از فیلترشکن برای شهروندان ایرانی بخصوص روزنامه نگاران، در این مورد از آیت الله خامنه ای استفتا کردند. خامنه ای در پاسخ نوشت: “بطور کلی، استفاده از فیلترشکن تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی است و تخلف از مقررات جایز نیست.” نرم افزارهای فلیتر شکن به کاربران این امکان را می دهند که وارد سایت های فلیتر شده بشوند. رضا تقی پور، وزیر ارتباطات دولت احمدی نژاد از ماه اکتبر استفاده از فیلتر شکن را جرم اعلام کرده است.

فلسفه فیلتر کردن. خبر این واقعه در سرتاسر کشور پیچید. بسیاری از این سیستم انتقاد کرده اند. اینکه بحث کردن در مورد یک مسئله چه از سوی طرفدران حکومت باشد چه از سوی مخالفان در هرحال سانسور می شود، جای تفکر دارد. سایت تابناک که متعلق به محافظه کاران و شخص محسن رضایی که دبیر فعلی شورای تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سابق سپاه هردو نهاد متعلق به رهبری است، به این نتیجه رسیده است که فیلتر شدن یک استفتا، اینقدر برای مجریان قانون زشت است که می‌تواند فلسفه کل فیلترینگ را زیر سوال ببرد.

سانسورها. ایران یکی از سختگیرترین کشور ها در مورد استفاده از اینترنت است. بسیاری از ایرانیان ، حتی طرفداران حکومت، مجبور هستند به دلایلی که به شغلشان مربوط می شود (مثل خبرنگاران) از سیستم های فلترشکن استفاده کنند وگرنه با صفحات سیاه مواجه می شوند که به دلیل اینکه با اخلاق منافات دارند، فیلتر شده اند.

کوریره دلاسرا، 10 مه