گزارش روز از ضرب و شتم معلمان در برابر مجلس

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» تجمع فرهنگیان مقابل مجلس به بازداشت‌های فله‌ای ختم شد

برخی از بازداشت‌شدگان تجمع معلمان مقابل مجلس به روز گفته‌اند که تعداد زیادی از معلمان بازداشت‌شده در ساعات پایانی روز چهارشنبه آزاد شده‌اند. تعدادی از فعالان و شاهدان عینی نیز به شرح چگونگی برخورد نیروهای امنیتی و بازداشت معلمان پرداخته‌اند.

 به گزارش خبرگزاری ایلنا، صبج روز چهارشنبه، ۳۰ تیرماه شماری از معلمان، برای پیگیری بخشی از مطالباتشان درصدد تجمع در مقابل مجلس شورای اسلامی بودند که با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند. این خبرگزاری از قول یک عضو کانون صنفی معلمان گزارش داده بود که در تجمع روز چهارشنبه برخی از معلمان بازداشت شدند.

محمد رضاخواه عضو کانون صنفی معلمان به این خبرگزاری گفته است: “قرار بود صبح امروز [چهارشنبه] تجمع آرام همراه با سکوت مقابل مجلس داشته باشیم که از اولین ساعات برگزاری صحن علنی مجلس، معلمان به سمت محل برگزاری تجمع آمدند که نیروی انتظامی مانع از برگزاری تجمع شد.”

میلاد درویش، فعال صنفی که خود در این تجمع حضور داشته به روز می‌گوید: “ما از صبح ساعت هشت صبح روبروی مجلس بودیم. قرار بود در ضلع شمال شرقی ساختمان مجلس شورای اسلامی، درب ویژه کارکنان، تجمع کنیم. منتها معلمان در هر قسمت که از میدان بهارستان قرار می‌گذاشتند تا وارد آن محدوده شوند، ماموران امنیتی به آن قسمت‌ می‌رفتند و آن‌ها را متفرق یا به طور فله‌ای دستگیر می‌کردند. به طوریکه قبل از ساعت ده صبح، که ساعت آغاز تجمع بود، بیش از ۵۰ نفر از معلمین دستگیر شدند که اکثرا از شهرستان های مختلف برای تجمع به تهران آمده بودند.”

پیشتر شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که معلمان سراسر کشور با برگزاری “تجمع سکوت” مقابل مجلس شورای اسلامی در روز ۳۱ تیر، خواستار آزادی فعالان صنفی حقوق معلمان خواهند شد.

آنها گفته بودند که تجمع روز چهارشنبه در صورت آزادی اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان لغو خواهد شد. اما نه تنها آقای عبدی آزاد نشد بلکه ده‌ها معلم دیگر نیز بازداشت شدند.

هاشم خواستار، از فعالان با سابقه حقوق معلمان که روز چهارشنبه در میان بازداشت‌شدگان بود، بعد از آزادی به روز گفت: “از ساعت یک ربع به ۱۰ که می‌خواستیم در میدان بهارستان جمع شویم، شروع کردند به دستگیری معلمان. ما را گرفتند و با ماشین‌های ون به پلیس امنیت در خیابان وزرا بردند. حدود ۲۵۰ نفر بازداشت شدند. چند ساعتی آنجا نگهداری شدیم. اما بعد با وجود اینکه میخواستند چند نفر از ما را نگه دارند، بعد از سخنرانی دادستان کشور آزاد شدیم.”

میلاد درویش هم می‌گوید: “مردم شاهد بودند که نیروهای امنیتی چطور با معلمان برخورد کردند. معلمان کشان کشان با شوک و ضرب و شتم بازداشت می‌شدند.”

 

مطهری: حساسیت نشان ندهیم

تجمع روز چهارشنبه معلمان با واکنش برخی نمایندگان مجلس روبرو شد. محمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس دوم مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه از وزیر کشور خواست مطالبات آموزگارانی را که مقابل مجلس حضور داشتند پی‌گیری کند.

علی مطهری، دیگر نماینده مجلس نیز در حاشیه جلسه علنی به خبرنگاران گفت: “چندان ضروری و معقول نیست که حساسیت زیادی نسبت به این تجمع‌ها نشان دهیم؛ خصوصا درباره فرهنگیان.”

 

“اراده ای برای حل معضلات آموزش و پرورش وجود ندارد”

شورای مرکزی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که فراخوان تجمع روز چهارشنبه را منتشر کرده بود عصر روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: “فرهنگیان فرهیخته چون همیشه با رفتاری کاملاً مدنی و منضبط و با سکوت خود اعتراض شان را فریاد می زدند، ولی گویی این سکوت نیز برای گوش مسئولان بسی سنگین و غیر قابل تحمل بود. برخوردها قبل از آغاز رسمی تجمع شروع و بیش از یکصد و سی نفر از معلمان بازداشت گردیدند. آنچه که در این بین بسیار زننده و نازیبا بود، هجوم لباس شخصی ها و توهین آنها به معلمان بود.”

در بیانیه این شورا آمده است: “برخورد امروز با معلمان، نشان داد در سطوح بالای مدیریتی، اراده ای برای حل معضلات آموزش و پرورش وجود ندارد و نگاه های غلط ِ گذشته همچنان حاکم است و حاکمان تنها راه حل را در برخورد سخت با معلمان می دانند.”

آنها گفته‌اند هدف دعوت معلمان به “تجمع سکوت روز چهارشنبه” اعتراض به قوه قضاییه به خاطر بازداشت دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران (تهران) و حبس علی اکبر باغانی و علیرضا هاشمی در بهار امسال و پرونده سازی مجدد برای رسول بداقی بوده است.

اسماعیل عبدی، دبیر کل کانون صنفی معلمان ایران روز شنبه ۶ تیرماه، پس از آنکه جهت ابلاغ حکم ممنوع الخروجی به شعبه ۶ دادسری اوین مراجعه کرد، بازداشت شد.

در ایران شماری از فعالان حقوق معلمان کماکان در زندان به سر می‌برند. علاوه بر اسماعیل عبدی، علیرضا باغانی، ‌نایب رئیس کانون صنفی معلمان ایران و ‌محمود قنبری، رسول بداقی و علیرضا قنبری از اعضای این تشکل و علیرضا هاشمی، ‌دبیر کل سازمان معلمان ایران، زندانی هستند.