پست های دولتی در قبضه بستگان احمدی نژاد

مژگان مدرس علوم
مژگان مدرس علوم

» نگاهی به انتصاب های فامیلی در دولت نهم

یکی از مهمترین شعار های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و حامیانش در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 “گسترش عدالت” و “شایسته سالاری” بود. اما منتقدان رییس جمهور، وی را متهم می کنند که در دولت نهم، بیشترین تعداد از خویشاوندان خود را در مقایسه با دولت های قبلی،  به پست های مدیریتی مختلف منصوب کرده است.

این منتقدان یادآور می شوند که پس از پیروزی احمدی نژاد در انتخابات، در بسیاری از ادارات و سازمانها مدیران کار آمد و صاحب تجربه به حاشیه رانده شدند و جای خود را به خویشاوندان نسبی و سببی رئیس جمهور داده اند.

مروری بر سمت های مدیریتی خویشاوندان رییس جمهور در دوران ریاست جمهوری وی، نتایج قابل توجهی را در این زمینه به دست می دهد.

 

داوود احمدی نژاد

 وی برادر بزرگتر محمود احمدی نژاد و دارای سابقه سپاهی است. در دورانی که برادرش شهر دار تهران بود به عنوان مجری برخی از پروژه های شهری وارد عرصه شد، و  همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری برادرش به ریاست بازرسی ویژه نهاد ریاست جمهوری منصوب شد. داوود احمدی نژاد در مرداد 87  از مقام خود کناره گیری کرد.

 

پروین احمدی نژاد

خواهر محمود احمدی نژاد است که پس از به قدرت رسیدن برادرش به عنوان معاون مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری منصوب شد. این دومین انتصاب خانوادگی احمدی نژاد پس ازانتصاب  بردارش داود به بازرسی ویژه ریاست جمهوری بود. پروین احمدی نژاد تخصص کافی برای تصدی این سمت را نداشت و پیش از آن، معلم دبیرستان بود. وی در انتخابات دوره سوم شورای شهر تهران از سر لیست های ستاد انتخاباتی حامیان احمدی نژاد بود و به رغم آنکه تا ساعت آخر شمارش آراء در فهرست برگزیدگان نبود اما در اعلام نتایج نهایی به عنوان یکی از 15 عضو  منتخب شورای شهر معرفی شد و هم اکنون شورای شهر تهران است .

 

حسین شبیری

وی شوهر خواهر احمدی نژاد است که در دولت وی به ریاست “صندوق مهر رضا” منصوب شده است.

 

احد قدمی

داماد پروین احمدی نژاد که تا سه سال پیش از مداحان کمتر شناخته شده تهران بود اما پس از روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد، به مدیریت ‏حراست یکی از شرکت‌های معروف خودروسازی منصوب شد و چندی بعد بدلیل سوء استفاده از موقعییت شغلی از کار برکنار شد. مدت کوتاهی پس از این برکناری این شوهر خواهر زاده احمدی نژاد  به پست جدیدش یعنی ریاست حراست بانک ملی منصوب شد. بعد از عضویت  پروین احمدی‌نژاد در شورای شهر نیز داماد وی به مدیر کلی حراست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور منصوب شده است.

 

علی اکبر محرابیا

 خواهر زاده محمود احمدی نژاد است و پس از برکناری علیرضا طهماسبی در مرداد ۱۳۸۶ از سوی وی به عنوان وزیر صنایع و معادن منصوب شد.

 

اسماعیل احمدی مقدم

باجناق محمود احمدی نژاد و معاون نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران بود که همزمان با آغاز دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد و تاکنون فرماندهی نیروی انتظامی را بر عهده دارد.

 

علیرضا علی احمدی

 دیگر باجناق محمود احمدی نژاد است که در آذر ۱۳۸۶ پس از برکناری محمود فرشیدی از وزارت آموزش و پرورش با حکم احمدی نژاد ابتدا به سرپرستی این وزارتخانه رسید و پس از مدتی به عنوان وزیر اموزش و پرورش منصوب شد.

 

مهرداد بذرپاش

 داماد علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش است که در دوره شهرداری احمدی نژاد به عنوان مشاور جوان وی منصوب شد. با آغاز به کار دولت نهم، احمدی نژاد بذرپاش را به عنوان مشاور رییس جمهور منصوب کرد. پس از آنکه در انتخابات شورای سوم شهر تهران بذرپاش به عنوان نامزد پیشنهادی حامیان احمدی نژاد نتوانست رای کافی برای ورود به شورای شهر را کسب کند، از سوی دولت نهم به عنوان مدیر عامل شرکت خودرو سازی سایپا یکی از دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران منصوب شد.او حفظ همین سمت مجوز انتشار روزنامه وطن امروز را از وزارت ارشاد دریافت کرد و هم اکنون علاوه بر مدیرعاملی کارخانه سایپا مدیریت این روزنامه حامی احمدی نژاد را نیز بر عهده دارد.

 

محمد علی آبادی  سومین باجناق احمدی نژاد در دوره ریاست وی بر شهرداری تهران به عنوان معاون فنی و عمرانی شهرداری منصوب شد.علی آبادی پس از رسیدن احمدی نژاد به ریاست جمهوری از سوی وی به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی منصوب شده است. پسر عموی وی عباس علی محمدی  نیز با انتصاب به عنوان معاون نیرو وزارت نیرو در این مجموعه قرار گرفت.

 

مسعود زریبافان

از دیگر باجناق های محمود احمدی نژاد بشمار می‌رود پس از آغاز ریاست جمهوری و شکست در انتخابات دوره سوم شورای شهر تهران از سوی وی به عنوان دبیر هیات دولت منصوب شد. زریبافان  چندی بعد و با مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت اشغال در چند پست ناچار به استعفا گردید و پس از شکست در انتخابات دور سوم شوراها، به عنوان رییس مجمع باشگاه دولتی استقلال منصوب شد و هم اکنون از مشاوران احمدی نژاد است. وی خود، بسیاری از بستگانش را وارد مجموعه دولت کرده است:

-         داوود مددی  باجناق مسعود زریبافان در کنار وی به سمت رئیس سازمان تامین اجتماعی منصوب شده است.

-         علیرضا مددی  نیز به عنوان مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی،مدیر کل تربیت بدنی استان تهران منصوب شده است. وی برادرزاده باجناق زریبافان و پیشتر کارشناسی صنایع مهمات سازی وزارت دفاع بوده‌است.

-         محمد ناظمی اردکان  شوهر عمه داماد زریبافان نیز به عنوان وزیر تعاون در دولت احمدی‌نژاد مشغول به کار است.

-         داوود دانش جعفری  پسر عمه پدر داماد زریبافان نیز 30 ماه وزیر اقتصاد و دارایی دولت نهم بود که به دنبال بروز اختلاف نظر در مورد سیاست ای اقتصادی دولت با محمود احمدی نژاد از  سوی وی برکنار شد.

-         سیدمحسن نبوی  داماد مسعود زریبافان و در واقع شوهر خواهرزاده همسر محمود احمدی نژاد در دولت نهم به عنوان عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری خارجی منصوب شده است.

 

حلقه های فامیلی دیگر

 

مجتبی ثمره هاشمی   خواهرزاده محمد رضا باهنر، نایب رییس مجلس شورای اسلامی است از ابتدای دولت نهم سمت هایی چون  مشاور عالی رییس جمهوری، معاون سیاسی وزارت کشور و رییس ستاد انتخابات کشور را بر عهده داشته است. بستگان وی نیز جایگاه های مهمی در دولت نهم دارند:

-         عبدالحمید ثمره هاشمی   یکی از برادرهای مجتبی ثمره هاشمی است که معاون وزیر صنایع است.

-         مهدی ثمره هاشمی مدیرکل وزارتی وزیر است.

-         فرحناز قند فروش  زن برادر مجتبی ثمره هاشمی از ابتدای دولت نهم به عنوان مشاور خانواده وزیر کشورمشغول  به کار شده است.

-         علی خیراندیش  شوهر خواهر مجتبی ثمره هاشمی پیمانکار وزارت نفت در انتقال گاز ایران به چین است.

-         موسی پور  معاون پارلمانی وزیر کشور  داماد خواهر محمدرضا باهنر (دایی برادران ثمره هاشمی) است.

 

حسین صمصامی سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارایی خواهر زاده پرویز داودی ، معاون اول رئیس جمهوراست. صمصامی پس از برکناری طهماسب مظاهری از وزارت اقتصاد و دارایی از سوی احمدی نژاد به این سمت منصوب شد.

 

همسر > وزیر امور خارجه دولت نهم، طاهره نظری مهر  است که از سازمان بهزیستی (در آستانه بازنشستگی) به وزارت امور خارجه منتقل و به سمت مدیرکل حقوق بشر و زنان وزارت‌ خارجه منصوب شده است. منوچهر متکی برای انتصاب وی به این پست اداره حقوق بشر وزارت خارجه را از اداره کل سیاسی و اموربین‌الملل جدا و همراه با دفتر امور زنان این وزارتخانه یک اداره کل جدید ایجاد و همسرش را به ریاست آن منصوب کرد. منوچهر متکی  همچنین برادر  همسرش را که دندانپزشک و فاقد هر گونه سابقه خاص در وزارت امور خارجه ‌است به عنوان وابسته کار در سفارت جمهوری اسلامی به بحرین اعزام کرده است.

 

همسر>  مدیر مسئول روزنامه کیهان، عصمت باروتی است که پس از آغاز به کار دولت احمدی نژاد و ایجاد معاونت جدید دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت، به عنوان تنها معاون زن وزیر بهداشت به این سمت منصوب شد.

 

سرانجام آن که به این فهرست باید نام اسفندیار رحیم مشایی  دوست احمدی نژاد و خویشاوند نسبی احمدی نژاد را افزود. دختر اسفدیار رحیم مشایی همسر پسر محمود احمدی نژاد است. رحیم مشایی از ابتدای دولت نهم به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری منصوب شده است.