تلویزیون فارسی بی بی سی، بهترین کانال خبری سال

نویسنده
حمید احدی

» دومین جایزه بین الملی بعد از یازده ماه فعالیت

بخش خبر تلویزیون فارسی بی بی سی جایزه ماهواره هات برد را از آن خود کرد و بهترین کانال خبری سال 2009 شناخته شد. در مراسم اهدای این جایزه که در ونیز برگزار گردید، از کانال فارسی بی بی سی به عنوان مهم ترین و اثرگذارترین تلویزیون در سال گذشته نام برده شد.

بیش از 150 کانال تلویزیونی از سراسر جهان در رقابت برای دریافت این جایزه شرکت داشتند و یک گروه از کارشناسان مستقل بهترین کانال ها را در بخش های مختلف همچون خبر، مستند، سینمایی، کودکان و ورزشی انتخاب کردند. در نهایت، بخش خبر تلویزیون فارسی بی بی سی، بلومبرگ، فرانس 24، سی ان بی سی و اسکای ایتالیا به مرحله نهایی راه یافتند که از بین آنها بی بی سی فارسی انتخاب شد.

صادق صبا رئیس بخش فارسی بی بی سی در این مراسم  گفت: “این جایزه نشان می دهد که بی بی سی فارسی به جایگاه مهمی در رسانه های جهانی دست پیدا کرده و  اخبار بی بی سی دقیق، مطمئن، بی طرف، حرفه ای و عاری از غرض است. دنیای خبری رسانه های جهانی این نکته را هر چه بیشتر به رسمیت می شناسد.”

صبا افزود: “ این جایزه را تقدیم می کنم به همه همکاران سخت کوش در تلویزیون، رادیو و آنلاین که باعث افتخار بخش فارسی بی بی سی می شوند و همینطور تقدیم به صدها و هزاران شهروند معمولی که بخصوص در ایران در روزهایی که اتفاقات مهمی در کشور در جریان است از طرق مختلفی از جمله موبایل های خود برای بی بی سی گزارش و فیلم خبری می فرستند.”

این دومین جایزه جهانی بزرگی است که تلویزیون بی بی سی فارسی در یازده ماهی که از آغاز فعالیت آن گذشته دریافت می کند. پیش از این اتحادیه رادیو و تلویزیون های بین المللی نیز جایزه سالانه بهترین پوشش حوادث خبری را به بی بی سی فارسی داده بود. آن جایزه به خاطر گزارش سی دقیقه ای تلویزیون فارسی بی بی سی به نام “انتخاباتی که ایران را لرزاند” درباره حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری اهدا شد.

در مراسم ونیز مسئول یوتل ست و هات برد بدون نام بردن از  جمهوری اسلامی، از دولت هایی که بر روی کانال های تلویزیونی از جمله  تلویزیون فارسی بی بی سی پارازیت می اندازند خواست “از عمل ضد اخلاقی خود دست بردارند.”

رئیس بخش فارسی بی بی سی هم گفت در جریان گفت و گوهایی که در حاشیه این مراسم داشته مسئولین یوتل ست و هات برد تاکید کرده اند بر خلاف مقررات بین المللی است که دولتی بر روی امواج ماهواره ای ارسال شده که از کشور دیگر پارازیت بیاندازد. دولت ایران، خود با استفاده از ماهواره برای سراسر دنیا به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی برنامه پخش می کند.

نگرانی مسوولان ایرانی از برنامه های تلویزیون فارسی بی بی سی  به اندازه ای بوده که با وجود آنکه شبکه پرس تی وی با هشتاد کارمند در لندن به فعالیت اشتغال دارد، اما دولت جمهوری اسلامی نماینده و خبرنگار بی بی سی را در تهران اخراج کرده و به افراد طرف مصاحبه تلویزیون بی بی سی هشدار داده که ممکن است تحت تعقیب قرار گیرند.

این در حالی است که محدودیت های اعمال شده نتوانسته از ارتباط این شبکه با ایران و کشورهای اطراف جلوگیری کند و نهادهای حکومتی با وجود به کار گیری امواج قوی و خطرناک برای سلامت مردم به منظور ایجاد پارازیت، نتوانسته اند مردم را از دیدن برنامه های تلویزیون بی بی سی باز دارند.