رای ها را بازشماری کنید

نویسنده

» واکنش جهانی به سرکوب معترضان انتخابات

درواکنش به تجمعات اخیر وخشونت های وسیع اعمال شده توسط دستگاه های انتظامی وامنیتی، کشورهای غربی و آمریکا که طی روزهای گذشته تلاش می کردند به صورتی با این وقایع برخوردکنند اندک اندک موضع گیری های صریح تری از خود نشان می دهند. واکنش های اخیر پس از آن صورت می گیرد که روز شنبه تصاویر تکان دهنده ای از خشونت ماموران یاد شده در مواجهه با مردم بی دفاع درخیابان های شهر تهران به دنیا مخابره شد.

آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان جدی تری واکنش ها را درمیان همتاهای اروپایی خود نشان داد و خواستار بازشماری آرای  انتخابات ایران شد. وی همچنین به اینکه خبرنگاران نمی توانند آزادانه به کار خود در ایران بپردازند اعتراض کرد و با اشاره به دستگیری فعالان سیاسی خواسته آزادی آنان شد.

از سوی دیگر، باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا که طی روزهای گذشته با احتیاط تلاش کرده است که موضع گیری مستقیمی نسبت به حوادث روزهای گذشته انجام ندهد، پس از اعمال خشونت های روز شنبه صریح ترین واکنش خود را انجام داد و گفت که حکومت ایران باید رفتارهای غیرعادلانه وخشونت آمیز را متوقف کند. اوباما تصریح کرد: ما از دولت ایرانی می خواهیم که همه اقدامات خشن وغیر عادلانه علیه مردمش را پایان دهد. آزادی های جهانی حق تجمع وآزادی بیان باید محترم داشته شود.

وی که طی روزهای گذشته از سوی محافل جمهوری خواه آمریکایی متهم به نرمی دربرابر ایران شده  و علی رغم فشارها تلاش کرده است که از طرفداری از یکی از دوسوی این درگیری ها خودداری کند افزود: مردم ایران داوران نهایی این اعمال دولتشان هستند. اگر دولت ایران به دنبال احترام در جامعه بین المللی است باید به شان شهروندان خودش احترام بگذارد و اعمال حاکمیت را از طریق رضایت جستجو کند نه سرکوب. 

برناردکوشنر وزیر امور خارجه فرانسه هم برخورد با تجمعات اخیر در تهران وبه خصوص تظاهرات روز شنبه را سرکوب وحشیانه نامید و از دولت ایران خواست که کلیه بازداشت شدگان سیاسی را آزاد کند.

این واکنش ها در شرایطی صورت می گیرد که روز جمعه اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه از دولت ایران خواسته بود که استفاده از زور را برای مقابله با تجمع کنندگان متوقف کند وگام هایی را برای انجام تحقیقات در مورد انتخابات ریاست جمهوری بردارد. این اتحادیه همچنین نحوه مدیریت تظاهرات توسط دولت را موجب نگرانی شدید خوانده بود.

ناظران مسایل ایران پیش بینی می کنند با توجه به سخنان تند و بی سابقه منوچهر متکی وزیر امورخارجه ایران در دیدار روز گذشته با سفرای سه کشورانگلیس وآلمان و فرانسه واکنش های جدیدی را طی روزهای آینده از سوی این کشورها شاهد باشیم. منوچهر متکیدر این دیدار اظهار داشت که کشور فرانسه به دست کوتوله های سیاسی اداره می شود و افزود که انگلیس در سه حوزه رسانه ای امنیتی واطلاعاتی با وقایع اخیر در ارتباط است.