دولت احمدی نژاد؛ بیشترین شعار، بیشترین فساد

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» گزارش سالانه در خصوص فساد اقتصادی

سازمان بین المللی شفافیت که در خصوص فساد سیاسی و اقتصادی در جهان تحقیق می کند، در پانزدهمین  گزارش سالانه خود در خصوص  فساد اقتصادی در دنیا، ایران را در بین ۱۷۸ کشور جهان در رتبه ۱۴۶ قرار داده است. این رتبه بندی که براساس شاخص‫‫ تشخیص فساد (CPI) صورت گرفته، درجه صفرT یعنی کشورهای کاملا فاسد تا درجه ۱۰ یعنی کشورهای کاملا سالم را دربرگرفته است.

شاخص فساد اقتصادی در ایران ۲/۲ است و ایران از این نظر همسطح کشورهایی نظیر هاییتی، لیبی و کامرون است و وضعیتی بدتر از پاکستان دارد.

کشورهای دانمارک، نیوزلند،،سنگاپور، فنلاند،،سوئد، کانادا، هلند، استرالیا، سوئیس و نروژ جزو کشورهایی هستند که حداقل فساد اقتصادی در آنها وجود دارد و  کشورهایی نظیر چاد، سودان، ترکمنستان، ازبکستان، عراق، افغانستان، میانمار و سودان جزو کشورهایی هستند که بیشترین فساد در آنها وجود دارد.

خبرگزاری فارس در همین ارتباط با مقایسه موقعیت ایران در این گزارش نسبت به سال گذشته چنین نوشت: “سازمان بین المللی شفافیت که به محافل صهیونیستی هم وابسته است و در سالهای اخیر تحت تاثیر عوامل سیاسی سعی در مخدوش کردن چهره ایران در بحث مبارزه با مفاسد اقتصادی داشت، امروز سه‌شنبه پانزدهمین گزارش خود از سلسله گزارش‌های سالانه خود در مورد ادراک فساد در جهان را منتشر و در این گزارش به موفقیتهای ایران در امر مبارزه با مفاسد اقتصادی اعتراف کرد.”

طی سال‌های گذشته، رتبه ایران ده‌ها پله سقوط کرده و شاخص آن که در سال آغاز ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد  برابر ۲/۹ بود در سال ۲۰۰۹ میلادی به ۱/۸ رسیده است. بر اساس همین آمار، تنها ده کشور جهان در سال ۲۰۰۹ شاخص فسادی بدتر از ایران داشته‌اند.

با این حال خبرگزاری فارس از ارتقای ۲۲ پله ای ایران در این گزارش خبر داده؛آن هم در حالیکه ایران جزو ۲۵ کشوری به حساب می آید که در آن ها بیشترین فساد اقتصادی وجود دارد.

سازمان شفافیت بین المللی در ۱۸۰ کشور جهان دفتر دارد و گزارش های سالانه خود را بر پایه معیارهایی از جمله بررسی مدیریت دولتی در کشورها، شرایط دسترسی شهروندان به خدمات عمومی، ساختار حقوقی و قضایی حاکم در کشورها و موقعیت بخش خصوصی تهیه می کند.

 مسئولان جمهوری اسلامی در سال های گذشته به گزارش های این نهاد غیردولتی حساسیت نشان داده اند. رییس سازمان بازرسی کل کشور سال گذشته در واکنش به گزارش سازمان شفافیت بین المللی گفته بود: “این رتبه‌ای که به ما دادند کاملا ظالمانه، ناصحیح، جانبدارانه و کاملا سیاسی است ودر چند روز اخیر هم به مقامات این سازمان اعتراض کردیم.”

ایران در حالی در رتبه ۱۴۶ قرار گرفته که دولت محمود احمدی نژاد از اولین روزی که بر سر کار آمد، شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی و افشای مافیای اقتصادی را مطرح کرد اما گزارش های چند سال اخیر سازمان شفافیت بین المللی نشان می دهد که وضعیت ایران در دوره ریاست جمهوری سید محمد خاتمی مطلوب تر بوده است. در آخرین سال ریاست جمهوری سید محمد خاتمی، شاخص ایران ۲/۹ بود و ایران در بین ۱۵۸ کشور جهان در رتبه ۸۸ قرار گرفته بود. به عبارتی، وضعیت ایران از نظر شاخص فساد اقتصادی  در دوره ریاست محمود احمدی نژاد بدتر شده است.