افراط گرایی مذهبی در کنار گوش ایران

نویسنده
لوموند

» نگاه لوموند به نگرانی های جمهوری اسلامی

اگر عراق به وضعیت کنونی اش دچار نشده بود، بی شک حضور حسن روحانی در مراسمی که روز ۱۲ ژوئن به مناسبت سالگرد انتخاب وی در وزارت کشور برگزار شد، طولانی تر می بود. با این حال، رییس جمهور ایران با اشاره به وضعیت در دیگر کشورهای منطقه اظهار داشت که شرایط چندان خوش بینانه نیست. او با اشاره به ثبات ایران گفت: “چرا در سوریه آرامش وجود ندارد؟ چرا در عراق این درگیری ها و کشتارها به وجود آمده؟”

آقای روحانی بدون اشاره به اقداماتی که قرار است ازسوی دولت وی دراین زمینه انجام شود، اظهار داشت که ایران “این خشونت و کشتارها” را تحمل نمی کند و به عنوان حافظ شیعیان منطقه “علیه تروریسم و افراط گرایی” سنی های داعش [دولت اسلامی عراق و شام] مبارزه خواهد کرد.

 

“تروریسم ایدئولوژیکی”

جمهوری اسلامی که همواره کمک های غربی به شورشیان سوری را مورد انتقاد قرار داده، اکنون موقعیت را مناسب دیده که یک بار دیگر اقدامات قدرت های غربی را مورد انتقاد قرار دهد. “حسین سلامی، از فرماندهان عالی رتبه سپاه پاسداران، دراین خصوص گفت: “رویدادهای اخیر در منطقه، به ویژه در عراق، نتیجه مداخلات نظامی آمریکا و دولت های غربی است.”

هشدار در رابطه با خطراتی که ازسوی جهادگرایان داعش وجود دارد، فرصت مناسبی است تا ایران موقعیت خود را در صحنه دیپلماتیک هموار سازد. ولی این وضعیت همچنین به مثابه هراسی است که همین چند سال قبل در زمان جنگ ایران و عراق وجود داشت. هراس از بازگشت سنی ها به قدرت در بغداد باعث شده تا نگرانی ایرانیان که از یک دهه قبل تاکنون خاموش شده بود، بار دیگر احیا گردد. روزنامه اصلاح طلب شهروند می نویسد: “امنیت ایران و ثبات منطقه هرگز تا این حد ازسوی تروریسم ایدئولوژیک مورد تهدید قرار نگرفته بود.” این روزنامه در ادامه می نویسد: “امروز افراط گرایی مذهبی و فرقه ای در کنار مرزهای ایران است.”

این هراس مسری در نزد کاربران اینترنتی بسیاری نیز مشاهده می شود. آنها معتقدند که احتمال حمله جهادگرایان سنی به ایران کاملاً محتمل می باشد. محمد که از عملکرد افراط گرایان جمهوری اسلامی رضایت ندارد، در صفحه فیس بوک خود می نویسد: “با اینکه ما از اقدامات و فعالیت های سپاه پاسداران خشنود نیستیم، ولی خواهیم رفت و در کنار آنها خواهیم جنگید.”

 

همگی در برابر یک دشمن

دست درازی به تمامیت ارضی این کشور تنها عامل نگرانی سران ایرانی نیست. در نامه سرگشاده ای که در تاریخ ۱۲ ژوئن منتشر شد، بسیاری از علمای شهر قم نسبت به “دست درازی به حرم امامان” در عراق هشدار داده اند. درحقیقت، در نزدیکی شهر سامرا، در شمال بغداد، دو مکان مقدس برای اهل تشیع وجود دارد که ازسوی جهادگرایان مورد تهدید قرار گرفته.

با وجود آنکه فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران اطمینان می دهند که هیچ گونه خطری برای ایران وجود ندارد، ولی تدابیر امنیتی در مرز عراق تشدید یافته اند. ازسوی دیگر، حضور قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در خاک عراق، که ازسوی منابع بسیاری مورد تأیید قرار گرفته، به خوبی نشان دهنده نگرانی های تهران است.

برخی تحلیلگران این پیشنهاد را مطرح می کنند که تمامی جناح هایی که دارای منافع مشترک هستند، اختلافات خود را در برابر تهدیدی که پیشروی جهادگرایان به وجود آورده، کنار بگذارند. در همین راستا، ایران و ایالات متحده که در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن نیز با یکدیگر دیدار دوجانبه داشتند، برای اولین بار از سال ۱۹۷۹ خود را در یک اردوگاه و در برابر یک دشمن می بینند.

منبع: لوموند، ۱۳ ژوئن