وقتی جناح راست دست خود را رو می کند

نویسنده
نازنین کامدار

» توکلی از فساد مجلس اصولگرا می گوید

با وجود اصرارهای پیاپی مهدوی کنی مبنی بر “وحدت اصولگرایان”، نزاع بر سر کسب کرسی های نمایندگی مجلس روز به روز در بین این جریان عمیق تر می شود. تهدید به افشاگری، متهم کردن یکدیگر به فساد اقتصادی،  عدم توافق برای شرکت در جلسات گروه موسوم به 7+8 و منازعاتی از این دست، چشم انداز توافق بر سر فهرست مشترک جریان محافظه کار را  تیره کرده است. این درحالی است که اصرارهای پیدا و پنهان برای حضور برخی از اصلاح طلبان نیز تا کنون با بی اعتنائی چهره های اصلی و احزاب شناخته شده آنها مواجه شده است. اعلام موضع میرحسین موسوی در دیدار کوتاه وی با اعضای خانواده اش نیز، حجت را بر بسیاری از این جریان ها تمام کرده و ناظران را به این نتیجه رسانده است که به احتمال زیاد، انتخابات پیش رو تنها در حد نزاع میان چند گروه راستگرا خواهد بود.

بر اساس این گزارش، هم اکنون علاوه بر جدال درونی میان گروه 8+7 و جبهه موسوم به پایداری، گروه سومی از اصولگرایان که چهره های اصلی آنان را احمد توکلی، علی مطهری ، محمد خوش چهره و  چند نماینده دیگر تشکیل می دهند، با اتخاذ مواضعی تند علیه دولت، مجلس و البته جریان موسوم به “انحرافی”، سعی در راه اندازی جریانی جدید در بین گروه های محافظه کار دارند.

در این باره، سخنان همزمان روز گذشته احمد توکلی و محمد خوش چهره، تلاش این افرادبرای ایجاد فاصله با جریان موسوم به انحرافی، جبهه موسوم به پایداری و البته گروه های سنتی تحت هدایت مهدوی کنی را آشکارتر کرده است.

بنا به گزارش الف، احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس و یکی از منتقدان اصولگرای احمدی نژاد، دیروز در جمع اعضای انجمن اسلامی دانشجویان مستقل  از وجود فساد در بین “برخی نمایندگان” و نیز دولت احمدی نژاد خبر داد و  باردیگر با انتقاد از ادامه فعالیت محمدرضا رحیمی در مسند معاون اولی، محمد رضا باهنر را به دلیل حمایت از وی مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش الف، توکلی درباره فساد اداری-مالی برخی نمایندگان مجلس گفته است: “مجلس بیمار است. تمایلات حوزه‌ای، تمایلات غیرملی و نگاه خرد در مجلس وجود دارد و این مسئله علت‌های ساختاری مثل نبودن حزب دارد و علت‌های اخلاقی و نفسانی هم دارد و همچنین قبیله گرایی‌های سیاسی نیز در آن دخیل است. برخی در مجلس هستند که نمی خواهند بر آن ها نظارت شود و من اسناد فساد اداری و مالی شان را دارم که حتما آن ها را تحویل شورای نگهبان می دهم تا صلاحیت شرکت این‌ها در انتخابات را شورای نگهبان بررسی کند. همین زد و بند هاست که موجب می‌شود آدم های بی لیاقت محض رئیس کمیسیون شوند و دانایان  کنار گذاشته می شوند. امثال این نمایندگان مشکلات ساختاری و اخلاقی دارند”.

او پس از حمله به “برخی نمایندگان”مجلس، به سراغ سوژه همیشگی خود یعنی محمد رضا رحیمی رفت و این بار پای باهنر را نیز به ماجرای وی باز کرد.

او گفته است: “در زمان انتخاب رئیس دیوان محاسبات در مجلس هفتم، آقای رحیمی نامزد آقای باهنر و عبداللهی بود و نامزد بنده و بقیه دوستان، آقای دکتر رهبر بود. بین ما مصاف سختی در گرفت و نهایتا 13به 9 باختیم و آقای رحیمی را رئیس دیوان محاسبات کردند. رحیمی به این مقامات رسید به وسیله کسانی که بعدا بیشتر با آقای احمدی‌نژاد رابطه پیدا کردند. همین گروه سنتی مجلس در انتخابات ریاست مجلس هفتم با طرفداران دولت هماهنگ شدند و آقای حداد عادل را با آن وضع زشت از ریاست انداختند”.

حمله به “برخی نمایندگان مجلس” و البته محمد رضا رحیمی در حالی صورت می گیرد که محمد خوش چهره، یکی از حامیان طرد شده احمدی نژاد و از منتقدان کنونی وی، همزمان با اظهارات توکلی به جریان انحرافی حمله کرده است.

به گزارش خبر آنلاین، او گفته است: “من در دعواهای سیاسی داخل نمی​شوم. فقط می​خواهم بگویم که دستگاه​های اطلاعاتی و امنیتی خارجی می​توانند با جذب و وامدار کردن نخبگانی که اتفاقا عقبه علمی روشن و مشخصی هم دارند آنها را در جهت اهداف و منافع خودشان به برخی مراکز از جمله دولت وارد کنند. به این ترتیب آنها به نظام تصمیم گیری و تصمیم سازی سیاسی اقتصادی نزدیک شده که با ارائه مشاوره​های انحرافی، نظام را از دستیابی به اهداف اصلی خود دور می​کنند و یا آن را به کارهای درجه دو و سه مشغول کرده و از پرداختن به اولویت​ها باز می​دارند.هرچه به پیش آمده​ایم، به ویژه در دو دولت اخیر به شائبه​های متعددی در این مورد برخورد کرده​ایم که حداقل نقش شان آن بود که مسئولین را وادارند به جای پرداختن به امور اولویت​دار نظام، به کارهای درجه دو و سه و حتی انحرافی بپردازند”.

حملات هماهنگ توکلی و خوش چهره به جریان موسوم به انحرافی و تلاش آنها برای مرزبندی با دو جریان 7+8 و جبهه پایداری که به ترتیب از حمایت مهدوی کنی و مصباح یزدی برخوردارند، پس از آن صورت گرفته است که علی مطهری نیز طی هفته های اخیر پیکان انتقادات خود را به سمت محمود احمدی نژاد و البته دیگر جریانات اصولگرا نشانه رفته است تا آنجا که او از سوی یک روحانی تندرو اصولگرا، به نام حجت الاسلام رهبر به “ابو موسی اشعری” تشبیه شده است.

بنا بر این گزارش، حملات همزمان توکلی و خوش چهره به جریان انحرافی  درست در روزی اتفاق افتاد که روزنامه کیهان نیز به بهانه پرونده اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی از بانک صادرات، پای جریان انحرافی را به میان کشیده است.

سرمقاله کیهان که به قلم حسین شریعتمداری نگاشته شده، از ارتباط این اختلاس با  جریان نفوذی در دولت خبر داده بود. خبری که ساعاتی بعد به عنوان “دستور کار” در کمیسیون اصل 90 مجلس ثبت شد و آنطور که فارس نوشته است، سخنگوی این کمیسیون گفت: “کمیسیون اصل 90 ارتباط جریان انحرافی با پرونده اختلاس 3 هزار میلیاردی از بانک صادرات را با اولویت بررسی می‌کند. اختلاس 3 هزار میلیاردی از بانک صادرات بزرگترین تخلف مالی در سطح کشور است و کمیسیون اصل 90 توجه ویژه‌ای به این پرونده دارد”.

هنوز معلوم نیست که دامنه افشاگری های محافظه کاران علیه یکدیگر و رو کردن پرونده های اختلاس و فساد مالی و اخلاقی تا کجا پیش خواهد رفت و در نهایت به آرایشی سیاسی و درون گروهی در میان آنان منجر خواهد شد.