خواهر تاجیک: جرم برادرم دفاع از حقوق بشر است

لیلا طیری
لیلا طیری

» اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

خانواده عبدالرضا تاجیک در گفتگو با “روز” از وضعیت این روزنامه نگار که برای سومین بار طی یکسال بازداشت شده ابراز نگرانی کرده اند و تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی نیز از احتمال تبدیل قرار همسرش به وثیقه، به “روز” گفته است. آن سوتر فرزند عیسی سحرخیز از انتقال پدرش به بخش مراقبت های ویژه بیمارستان خبر داده است.از میان زندانیان سیاسی، طی چند رو گذشته محمد نوری زاد، عماد الدین باقی، حسین مرعشی، محمد علی شیرزادی و اکبر اجدادی آزاد شده اند.

 

بی خبری مطلق از عبدالرضا تاجیک

پروین تاجیک، خواهر عبدالرضا تاجیک روز گذشته در گفتگو با “روز” از از وضعیت جسمی و روحی و محل نگهداری برادر روزنامه نگارش ابراز بی اطلاعی کرد.

او گفت: از لحظه بازداشت رضا تاکنون هیچ اطلاعی از او نداریم و نمی دانیم در چه شرایطی به سر می برد و این بار اتهام او چیست. درخواست دیدار با دادستان را هم کرده ام که تاکنون جوابی نداده اند و تا زمانی که خود رضا زنگ نزند و یا دادستان را نبینم نمی توانم درباره اتهام او اظهار نظر کنم.

عبدالرضا تاجیک، روزنامه نگار و همکار کانون مدافعان حقوق بشر است که هفته گذشته و برای سومین بار پس از انتخابات 22 خرداد، بازداشت شد.

خانم تاجیک، با اشاره به احضار برادرش به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات افزود: به دفتر پی گیری وزارت اطلاعات احضارش کردند و رفت و برنگشت. وضع روحی اش خوب بود اما خود او نیز نمیدانست چرا باز احضارش کرده اند. در عین حال ناراحت هم نبود؛او همیشه آماده پرداخت هزینه کارهایش بوده و هست.

خواهر عبدالرضا تاجیک درخصوص محل نگهداری وی گفت: به طور رسمی به ما نگفته اند کجا به سر می برد. اما دادگاه انقلاب که رفته بودم، در دفتر سابق آقای حداد گفتند معمولا این زندانیان را به اوین می برند اما رسما چیزی به ما نگفته اند.

خواهر این روزنامه نگار سپس درخصوص پرونده های بازداشت های اول و دوم او گفت: یک ماه پیش زنگ زدند و گفتند پرونده مربوط به بازداشت اول رضا منع تعقیب خورده و پرونده مختومه می شود و بیایید وثیقه تان را بردارید. ما هم رفتیم و وثیقه پرونده و بازداشت اول رضا را گرفتیم. منتظر تعیین تکلیف پرونده بازداشت دوم رضا بودیم اما به یکباره با بازداشت رضا برای سومین بار در طول یکسال مواجه و واقعا گیج شده ایم و نمیدانیم اصلا برای چه چنین برخوردهایی صورت می گیرد.

خانم تاجیک با اشاره به بازداشت دوم و پرونده دوم برادرش توضیح داد: وقتی رضا را بار دوم گرفتند رفتم پیش دادستان وگفتم که برادر من فرد صادق و سالمی است و او یک روزنامه نگار است و تمام فعالیت هایش نیز شفاف است. آقای دادستان هم حرفهای مرا تایید کرد و گفت رضا آدم سالمی است اما حاضر نیست از مواضع اش کوتاه بیاید. پرسیدم مواضع اش چیست که باید کوتاه بیاید؟ دادستان گفت مدافع حقوق بشر است. در اصل من شگفت زده شده ام که اتهام برادرم دفاع از حقوق بشر است. این در کجای دنیا جرم است آخر. فرض کنید در همین پرونده دوم برادرم، اتهام او این بود که از خانم شیرین عبادی دفاع کرده و گفته است خانم عبادی، آدم خوبی است!

وی با اشاره به بازداشت سوم آقای تاجیک افزود: این بار هنوز خبری نداریم که اتهام او چیست و این بار برای چی بازداشت اش کرده اند. رضا یک روزنامه نگار منتقد است نه دنبال پست و مقام است و نه اهل سوءاستفاده او فقط کار خود را بر مبنای چارچوب قانونی انجام میدهد.

خواهر عبدالرضا تاجیک سپس خطاب به دادستان تهران گفت: باید زمانی که فرد دستگیر می شود هم خود او و هم خانواده اش در جریان بازداشت و اتهام او قرار بگیرند. آقای دادستان خودشان را بگذارند جای خانواده های این بچه ها که وقتی آنها را می برند و هیچ خبری به خانواده ها نمی دهند، آنها در چه وضعیتی قرار می گیرند؟ هر کجا که می رویم خبری نیست پاسخی نمیدهند. دادگاه انقلاب می گوید ما خبری نداریم و پرونده ای تشکیل نشده، دفتر دادستان می گوید نامه بنویسید. می نویسیم ولی هیچی به هیچی. حداقل به قانون خود جمهوری اسلامی عمل کنید.

 

احتمال تبدیل قرار نرگس محمدی

تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی از تماس تلفنی روز گذشته همسرش خبر داد و به “روز” گفت: امروز به دادسرای زندان اوین می روم تا ببینم چه اتفاقی می افتد. بازپرس پرونده گفته است احتمال دارد قرار بازداشت همسرم به قرار وثیقه تبدیل شود و من امروز برای پی گیری موضوع به دادسرای اوین می روم.

وی درباره اتهام انتسابی به همسرش نیز گفت: اتهامش فعالیت حقوق بشری است؛ این روزها به همه اتهام اقدام علیه امنیت ملی را نسبت میدهند.

نرگس محمدی روز 20 خرداد ماه بازداشت شده است.

 

وضعیت حاد جسمی عیسی سحرخیز

عیسی سحرخیز که از یکسال پیش تاکنون بدون محاکمه در بازداشت به سر می برد روز گذشته برای دومین بار با فشار بالای خون رو به شد و جهت مراقبت‌های ویژه به بیمارستان انتقال یافت.

براساس گزارش سایت کلمه، مهدی سحرخیز فرزند این روزنامه نگار سرشناس با بیان اینکه به دلیل عدم تثبیت وضعیت پزشکی سحرخیز و همچنین سابقه بروز اختلالات شدید فشار خون وی به مراقبت‌های تخصصی پزشکی نیاز دارد افزود :متاسفانه علیرغم اینکه در زندان رجایی شهر هیچ امکانات پزشکی مناسبی وجود ندارد اما مقامات امنیتی از صدور مرخصی پزشکی برای عیسی سحرخیز خودداری می کنند.

فزرند سحرخیز با اشاره به این نکته که پس از انتقال این روزنامه نگار به زندان رجایی شهر مشکلات فراوانی حتی برای ملاقات با وی پدید آمده است افزود خانواده سحرخیز و دیگر زندانیان محبوس در رجایی شهر نظیر زیدآبادی و باستانی و برای ملاقات با عزیزان اسیرشان ناچار به ساعت‌ها مسافرت هستند و به دلیل اجرای طرحی به نام تفکیک فقط یک هفته در میان همسران زندانیان بازداشتی امکان ملاقات با آنها را دارند و تنها نیمی از خانواده می توانند در ایامی نظیر روز پدر و … موفق به دیدار با عزیرانشان شوند.

مهدی سحرخیز با اشاره به اینکه هیچ رسیدگی بهداشتی و پزشکی در زندان رجایی شهر نسبت به زندانیان صورت نمی گیرد افزود: بعد از وخامت حال وی حتی از بستری نمودن وی در درمانگاه نیز خودداری می کنند و فقط چند داروی ساده و ابتدایی در اختیار وی می گذارند.

 

وضعیت جسمانی نامساعد مهدی کامرانی

مهدی کامرانی از زندانیان سیاسی بند۳۵۰ زندان اوین در اثر عملیات ساختمانی در این بند دچار مشکلات جدی تنفسی شده است و از امکانات درمانی لازم برخوردار نیست.

به گزارش ادوار نیوز، مهدی کامرانی برادر کیارش کامرانی است که در روز عاشورا بازداشت و به شش سال حبس محکوم شده است، مهدی کامرانی چندی پیش به همراه پدر و خواهرش به اتهام شعار نویسی در سالن ملاقات اوین بازداشت و به تبلیغ علیه نظام متهم شده است.

 

تایید سه سال حبس برای ابوالفضل قاسمی

حکم سه سال حبس تعزیری ابوالفضل قاسمی از بازداشتی های روز عاشورا تایید شد.

به گزارش کلمه، ابولفضل قاسمی که فوق لیسانس خود را در رشته حقوق عمومی از دانشگاه علامه گرفته و در حال حاضر کارآموز وکالت است، ظهر عاشورا در میدان انقلاب دستگیر و به زندان اوین منتقل می شود.

چندی پیش قاضی مقیسه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب او را به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام، تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت ملی و توهین به رهبری به تحمل سه سال حبس محکوم کرد و پرونده اش در مرحله تجدید نظر در شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب تایید شد.

هم اکنون ابوالفضل قاسمی در بند ۳۵۰ زندان اوین به سر می برد.

 

آزادی ها

عمادالدین باقی، محمد نوری زاد و حسین مرعشی به مرخصی امدند.

براساس گزارش ها محمد نوری زاد با وثیقه 300 میلیون تومانی به مرخصی آمده و عمادالدین باقی پس از 180 روز بازداشت با قرار وثیقه 200 میلیون تومانی به طور موقت آزاد شده است.

سید حسین مرعشی نیز که محکومیت یک سال حبس را می گذراند به مدت یک هفته به مرخصی آمده است.

هفته پیش محمد علی شیرزادی نیز آزاد شده است. او در جریان مصاحبه عماد باقی با آیت الله العظمی منتظری تصویر بردار گفت گو بوده است.

اکبر اجدادی دیگر آزادشده روزهای گذشته است. او فروشنده یک مغازه و یکی از معترضان ساده به نتایج انتخابات بود که در تظاهرات مسالمت آمیز مردم در ۲۵ خرداد شرکت داشت و به اتهام شرکت در این تظاهرات به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.وی اکنون به صورت مشروط آزاد شده است.