کنسول نوشت، دولت باید جواب بدهد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض حکومت اقلیم به مقاله "توهین آمیز"

انتشار یادداشتی از سوی کنسول جمهوری اسلامی در وبسایت رسمی کنسولگری اربیل، علاوه بر انتقادات گسترده رسانه‌ها و کاربران شبکه ‌های اجتماعی، با اعتراضات رسمی هم روبرو شده و حکومت اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواسته است رسما در باره این یادداشت که رسانه‌های کردی آن را “توهین آمیز” خوانده‌اند، توضیح دهد.

محسن باوفا، کنسول جمهوری اسلامی در اربیل کردستان عراق، اخیرا در یادداشتی که در وبسایت کنسولگری اربیل به چاپ رسیده، به مناسبات تاریخی کردستان عراق و جمهوری اسلامی پرداخته وضمن آن گفته است که “کردها ایرانیان را نیاکان خود می دانند” و “لهجۀ کردی” نیز “زبان مستقلی نبوده و یکی از لهجه‌های زبا‌‌ن‌های ایرانی آمیخته به واژگان عربی، ترکی، فارسی و… است.”

این مقام ارشد دیپلماتیک در مطلب خود نوشته مهمترین راهبرد ایران در قبال تحولات دو دهه اخیر عراق “حفظ تمامیت ارضی” این کشور بوده‌است.

او از موضع جمهوری اسلامی هشدار داده که “اگر حرکت کُردها برای افزایش اختیارات حکومت اقلیم کردستان در راستای زمینه سازی برای خودمختاری کامل و سپس استقلال از عراق تفسیر شود در نتیجه این مسئله به سردی روابط اقلیم کردستان با ایران منجر می‌شود.”

این یادداشت ابتدا با واکنش‌های گسترده‌ای میان رسانه‌های غیر حکومتی کردی و مخاطبان کرد در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد.

به دنبال این اعتراضات برخی از رسانه‌ها در ایران و کردستان عراق اعلام کردند که کنسولگری جمهوری اسلامی در اربیل در واکنش به اعتراضات، اقدام به حذف این مطلب از خروجی وبسایت خود کرده؛ در حالیکه این یادداشت تنها از صفحه اصلی سایت برداشته شده و در موتورهای جستجو گر به راحتی قابل بازیافت است.

وبسایت بولتن نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی،نوشته است که “انتشار این مطلب در وب سایت کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه واکنش های شدیدی را در کردستان عراق موجب شد که بدنبال این واکنش‌ها کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه یک روز بعد این مطلب را از وب سایت خود حذف کرد.”

این ادعا حتی از سوی ناظم دباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران نیز تائید شد. او به وبسایت “وشه” در کردستان عراق گفته که “در دنیای امروز نوعی آزادی بیان برای همگان وجود دارد، اما این آزادی باید مبتنی بر اصول، عرف و عادات باشد. همین که این یادداشت بعد از چند روز از روی سایت برداشته می شود نشان می دهد که مسئولان جمهوری اسلامی آن را رد کرده اند.”

در بیانیه رسمی حکومت اقلیم کردستان عراق درباره به این یادداشت آمده که این حکومت، محسن باوفا را جهت ارائه توضیحات در این رابطه فراخوانده، اما او گفته است که این یادداشت موضع و سیاست رسمی جمهوری اسلامی نیست. با این حال در بیانیه اقلیم تاکید شده که سخنگو و مسئول ارتباطات خارجی این حکومت از کنسول جمهوری اسلامی خواسته مراتب اعتراض آنها را به حکومت ایران منتقل کند تا جمهوری اسلامی به صورت رسمی در این باره توضیح دهد.

اقلیم در بیانیه خود همچنین یادآوری کرده که سیاست خارجه حکومت اقلیم کردستان عراق از سوی مقامات و نهادهای ارشد این حکومت برنامه‌ریزی می‌شود و کنسول جمهوری اسلامی “حق ندارد فراتر از جایگاهش” به عنوان کنسول چنین مواضعی اتخاذ کند.

این چندمین بار است که نمایندگی‌ها و کنسولگری جمهوری اسلامی در کردستان عراق با واکنش تند مقامات حکومت اقلیم کردستان عراق روبرو می‌شوند.

بولتن نیوز نوشته که در آستانه سال جدید نیز توصیه‌های این کنسولگری برای نا امن بودن کردستان عراق و عدم سفر به این منطقه، اعتراض مقامات حکومت اقلیم کردستان عراق را سبب شد که بدنبال آن کنسولگری جمهوری اسلامی مطلب را از وب سایت خود حذف کرد.

کردستان عراق امن‌ترین منطقه در کل عراق پس از فروپاشی صدام حسین بوده و اربیل مرکز این منطقه فدرال، در سال جاری به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عربی انتخاب شده است.

با این حال در بخشی بیانیه جنجالی اسفندماه گذشته سرکنسولگری جمهوری اسلامی در سلیمانیه آمده بود: “با توجه به تحولات سیاسی، ناامنی های رخ داده در نیمه دوم سال ۲۰۱۳ میلادی در شهرها و مناطق مختلف اقلیم کردستان عراق، تشدید فعالیت های تروریستی گروه های تندرو مذهبی و تهدید مسافران و گردشگران خارجی از سوی گروه های افراطی، هم اینک شرایط امنیتی اقلیم کردستان عراق در حال نزدیک شدن به شرایط ناامن جنوب و مرکز این کشور شده و آرامش نسبی چند سال اخیر اقلیم کردستان دستخوش آسیب های جدی شده است.”

حکومت اقلیم کردستان عراق و احزاب حاکم بر آن، دارای مناسبات تاریخی با جمهوری اسلامی بوده و در طول سالهای گذشته نیز به علت نفوذ اقتصادی سیاسی و نقش تعیین کننده ایران در عراق این روابط تقویت شده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر حکومت مرکزی عراق همواره روابط ویژه ای با حکومت کردستان داشته و هر از چندگاهی در سطوح بالا با مقامات این منطقه فدرال بر سر موضوع‌های مختلف به گفتگو نشسته است.

این روابط اما در سال گذشته و همزمان با اعلام نتایج انتخابات مجلس ایالتی و تغییر توازن قوا،‌ به ویژه میان جمهوری اسلامی و حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی که پرنفوذ‌ترین حزب اقلیم است به سردی گراییده و برخی از صاحب نظران، بیانیه شدید‌الحن اخیر حکومت اقلیم در ارتباط با یادداشت کنسولگری اربیل را نتیجه دوری این حزب از ایران و نزدیکی به ترکیه ارزیابی کرده‌اند.