درس هائی برای ایران و حزب الله

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از پایان جنگ غزه

olmort.jpg

سباستین روتللا

اسرائیل روز شنبه با اعلام آتش بس در نوار غزه اعلام کرد به اهداف خود دست یافته است: ضربه زدن به شاخۀ نظامی حماس، کاهش پرتاب موشک بسوی اسرائیل و توقف جریان تسلیحات قاچاق بداخل غزه. اما اسرائیل با حمله به غزه هدف گسترده تری دارد: ارسال پیامی کوبنده به دشمنان اصلی خود یعنی ایران و حزب الله.

سران اسرائیل معتقدند، شکست سخت حماس ضربه ای برای ایران و حزب الله بوده است. ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل در همین راستا خاطر نشان کرد، “این عملیات مجددا ً قدرت اسرائیل را ثابت نمود و توان بازدارندگی این کشور را بر ضد آنهایی که آن را تهدید می کنند، ارتقا بخشید.”

با این وجود، همزمان با آرام شدن غزه، مقامات امنیتی اسرائیل اذعان دارند که احتمال تشدید درگیری گسترده تری در خاورمیانه و خارج آن وجود دارد. ماههاست که سرویس های اطلاعاتی اسرائیل خود را برای حملۀ احتمالی حزب الله با هدف گرفتن انتقام ترور عماد مغنیه در سال گذشته آماده کرده اند. مقامات امنیتی اسرائیل معتقدند که این تهدید همزمان با تقارن کشتار غزه و سالگرد مرگ مغنیه در ماه آینده افزایش یافته است.

یک مقام امنیتی اسرائیل می گوید، “اگر آتش بس و این تصور ایجاد شود که حماس شکست خورده است، فشار بیشتری بر آنها و بر ایرانیان وارد خواهد شد تا به تعادل برسند. این جنگ، جنگ روایی است. هر کسی که کنترل روایت جنگ را در دست داشته باشد، پیروز است.”

بسیاری از اسرائیلی ها، حماس را عامل ایران می دانند. آوی دیچر مسئول امنیت داخلی اسرائیل در مصاحبۀ اخیر خود خاطر نشان کرد، “ایران دو بازو دارد، یکی حزب الله در شمال اسرائیل که از دهۀ 1980 فعالیت دارد و بازوی دوم حماس در نوار غزه است که از سال 2001 فعالیت خود را آغاز کرده است. کل فلسفۀ جنگ حماس در نوار غزه رقابت صرف با حزب الله لبنان است.”

اما مقامات امنیتی اسرائیل معترفند که غزه، لبنان نیست و حماس، حزب الله نیست. حماس آن قابلیت جنگی را که به حزب الله امکان داد خود را پیروز جنگ 2006 با اسرائیل بداند و همین جنگ منجر به جایگزینی فرماندهان دفاعی اسرائیل شد، ندارد.

به علاوه، اتحاد ایران شیعه با حماس، که یک گروه مسلمان سنی با یک دستور کار ملی گرایانه است، محدودیت ها و تفاوت های جزئی با شبه نظامیان شیعه دارد. به گفتۀ یک مقام امنیتی اسرائیل، سنی های کشورهای خلیج فارس حامیان اصلی حماس از نظر مالی هستند. این مقام اسرائیلی می گوید، “کاری که ایران نمی کند، اعمال فشار بر حزب الله به منظور گشودن جبهۀ شمالی است. ایرانیان واقعاً هیچ کاری نکرده اند. برداشت حماس از ایران بعنوان یک متحد در منطقه است. حماس احساس نزدیکی بیشتری با سوریه و حزب الله دارد.”

ایرانیان نیز به نوبۀ خود این تصور را که حماس آلت دست آنهاست، رد می کنند. تا چند سال اخیر، ایران و حماس بخاطر حمایت فلسطینیان از صدام حسین در جنگ هشت سالۀ ایران و عراق روابط سردی با یکدیگر داشتند.

با این وجود، به گفتۀ کارشناسان، زرادخانۀ موشکی حماس نشان از ارتباط این گروه با ایران دارد. مقامات اسرائیلی می گویند، پس از عقب نشینی اسرائیل از غزه در سال 2005، دهها تن از مبارزان حماس با داشتن اطلاعات مهندسی و شیمیایی برای دیدن آموزش به تهران رفتند. علاوه بر این، ایران صدها موشک که قابلیت هدف گیری اسرائیل را دارند، در اختیار حماس گذاشته است.

و نتیجه اینکه این احتمال وجود دارد که ایران و حزب الله آیندۀ غزه را فرصتی مناسب برای حمله به اسرائیل بدانند و آوازه و شهرت خود را بعنوان حامیان جهان عرب تأیید کنند.

منبع: لوس آنجلس تایمز، 18 ژانویه