پیشرفت هسته ای ایران و تحریم های بیشتر

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از یافته های اخیر آژانس هسته ای

با وجود گزارش هایی که از بهبود وضعیت پرونده هسته ای ایران می رسد نمایندگان ارشد دموکرات در کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا گفتند یافته‌های جدید آ‍‍ژانس هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که واشنگتن باید تحریم‌های خود علیه ایران را به منظور ممانعت از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای افزایش دهد.

الیوت انگل، نماینده دموکرات از نیویورک در بیانیه‌ای می‌گوید:‌ “گزارش آ‍ژانس هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران با سرعت برنامه سلاح هسته‌ای خود را دنبال می‌کند و بر ضرورت تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران صحه می‌گذارد.”

ایران حدود 1000 سانتریفیوژ پیشرفته نصب کرده و حالا می‌خواهد آنها را آ‍زمایش کند. این تعداد در واقع سانتریفیوژهای IR-2m را در نیروگاه نطنز به میزان زیادی نسبت به ارزیابی پیشین آژانس افزایش می‌دهد.

در ماه مه آژانس گفت نسبت به تعداد 180 عدد در ماه فوریه، در حال حاضر حدود 700 ابزار غنی‌سازی نصب شده است. ایران به تکرار دنبال کردن ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده است و ادعا می‌کند هدفش تنها کاربردهای پزشکی و تولید انرژی است.

گزارش آژانس ناامیدی این سازمان از ایران را نشان می‌دهد.

این گزارش می‌گوید: “آژانس نتوانسته است با ایران بر سر راه‌حلی برای مسایل مهم،‌ از جمله بعد نظامی برنامه هسته‌ای این کشور به توافق برسد.”

این یافته‌ها اولین گزارش‌هایی است که پس از رسیدن حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران منتشر می‌شود. برخی از ناظران گفته اند که او نسبت به رئیس جمهور قبلی، محمود احمدی‌ن‍ژاد، معتدل‌تر است و گفته‌اند که جمهوری اسلامی می‌تواند به مذاکرات سازنده با قدرت‌های غربی نزدیک شود.

در این گزارش خبرهای خوبی هم برای آمریکا و متحدانش وجود داشت: آژانس هسته‌ای می‌گوید ظاهرا ایران افتتاح یک تجهیزات هسته‌ای جدید در جنوب غربی تهران را به تعویق انداخته است.

به گزارش رویترز، آژانس در ماه مه گفته بود که این نیروگاه در حال ساخت است اما آخرین یافته‌ها حاکی از آن است که افتتاح این مجموعه که قرار بود اوایل سال 2014 انجام شود به تعویق افتاده است.

در همین حال قانونگذاران آمریکایی در ماه های تابستان سرعت تصویب تحریم‌ها علیه اقتصاد و رهبران سیاسی ایران را کند کرده‌اند.

کنگره در ماه ژوئیه لایحه‌ای را تصویب کرد که تعداد افراد و نهادهایی را که تحت دولت اوباما می‌توانند تحریم شوند افزایش می‌دهد؛ این تعداد بسیار بیشتر از تعداد حال حاضر مورد نظر دولت است که این امر می‌تواند فشار بیشتری بر نفت خام ایران وارد کند. با این وجود هنوز سنا این قانون را امضاء نکرده است.

این قانون از دولت اوباما می‌خواهد در مورد وضعیت برنامه هسته‌ای ایران بیشتر به کنگره گزارش بدهد. به طور کلی ادوارد رویس، نماینده جمهوری‌خواه کالیفرنیا و رئیس کمیته امور خارجی کنگره، می‌گوید: “این قانون دسترسی ایران به منابع ارز خارجی در خارج از کشور را محدود می‌کند، بخش های بیشتری از اقتصاد را در لیست سیاه قرار می‌دهد و شروع به هدف قرار دادن معاملات خاص تجاری با ایران می‌کند.”

آقای رویس که با آقای انگل در ارائه این قانون همراهی کرده است افزود: “کشتیرانی نیز مورد هدف قرار می‌گیرد؛ فشار می‌آوریم و بعد بازهم بیشتر فشار می‌آوریم.”

منبع: واشنگتن پست - 29 اوت 2013