تنها آقا به فکر بسیج بود

نویسنده
محمود نعمت زاده

» سردار فیروزآبادی ضمن انتقاد از موسوی و کروبی:

سرلشکر فیروز آبادی،رئیس ستاد کل نیروهای مسلح دیروز با انتشار  یک “رنجنامه” به صورت سرگشاده به اظهار نظر پیرامون ناآرامی ها و اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات پرداخت و ضمن انتقاد تلویحی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی،از آیت الله خامنه ای دفاع و تاکید کرد که “تنها آقا به فکر بسیج بود.”

فیروز آبادی در این مکتوب که آن را خطاب به آخرین امام دوازهم نوشته،ضمن انتقاد از کاندیداهای اصلاح طلب و سرزنش آنان به علت اعتراض به نتایج انتخابات،گفته است: “ایشان حقی را طلب می‌کنند که خود آن را واگذاشتند و خونی را می‌خواهند که خود آن را ریخته‌اند”. فیروزآبادی سپس بدون اشاره به حضور گسترده مردمی در خیابان ها، دستگیری ها و کشتار مردم، از استادگی آیت الله خامنه ای در برابر خواست معترضین دفاع کرده و به تحسین وی پرداخته است.

فیرزآبادی در ادامه نامه سرگشاده خود به امام دوازدهم،با اشاره به تاریخچه تشکیل بسیج و سپس در گذشت آیت الله خمینی،تاکید کرده است که: “در آن زمان تنها آیت الله خامنه ای همچنان به تفکر بسیج علاقه مند بود.”

او آنگاه با اشاره به انتقاد های آیت الله خامنه ای در اوایل دهه هفتاد از مدیران فرهنگی افزوده: “مسئول فرهنگی دولت به جای اقدام، استعفا داد.” این اشاره مستقیمی به محمد خاتمی وزیر ارشاد دولت هاشمی است که در خرداد سال 71 زیر فشار محافظه کاران از سمت خود استعفا داد.

 

خواهان مرگ تفکر بسیج بودند

فیروزآبادی سپس بدون اشاره به رخدادهای اخیربه انتقاد از کسانی پرداخته که در آن دوران بسیج را “مخرب” و تفکر بسیجی را “خطرناک” می خواندند: “همان‌ها که دم از تحمل مخالف می‌زدند و شعار زنده باد مخالف من می‌دادند خواهان مرگ تفکر بسیجی شدند.” این بخش از نامه فیروزآبادی به خاتمی نظر دارد که شعار زنده باد مخالف من را مطرح کرد و کوشید آن را در جامعه جا بیندازد.

سرلشگر فیروزآبادی  که رسما به عنوان بالاترین مقام نظامی پس از فرمانده کل قوا شناخته می شود، همچنین از ایستادگی بسیج در برابر جنگ با ارزش ها و شبیخون فرهنگی سخن گفته و در توصیف حوادثی چون کوی دانشگاه تصریح کرده است: “ چند بار فاجعه به پا کردند، حرمت‌ها دریدند، به مقدسات توهین کردند، آتش افروختند و دشمن را امیدوار ساختند و در جنایتی که خود پدید آورده بودند، بسیجی را مقصر نامیدند.”

 

جان گرفتن بسیج

پس از دوران خاتمی، رنج نامه دومین مقام نظامی جمهوری اسلامی به انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهورمی رسد وبا این تاکید که: “دوران امیدهای واهی دشمن برای تحریف انقلاب و خط امام گذشت. خورشید انقلاب از پس ابرهای تیره مجددا پدیدار گشت”

وی که پیروزی احمدی نژاد را به منزله خارج شدن بسیج از “غربت خویش” می داند، از جان گرفتن بسیج پس از آن پیروزی و بازگشت امید می نویسد. او به این ترتیب به انتخابات اخیر ریاست جمهوری می پردازد و “عصبانیت” معترضین به نتایج انتخابات را محصول حضور 40 میلیونی در انتخابات می خواند و آن را چنین توصیف می کند: “ فتنه‌ای با ظاهری مخملی و باطنی خشک و زبر و خشن که فرهنگ و مردم سرزمینم را هدف قرار داده بود.”

وی در همین راستا سرانجام به سرکوب معترضین اخیر اشاره می کند و معترضین را “آشوبگران و منافقانی” می خواند که با “تخریب، کشتار و آشوب به پایگاه‌های بسیج و مسجد خدا یورش” بردند. او می نویسد: “از خدا بی خبران دیروز را این بار در کوچه و بازار و تن بسیجیان و نیروهای انتظامی - این حافظان امنیت مردم با قمه و ضربات سنگ و شعله‌های آتش، گشودند، به پای مصنوعی و سینه خسته جانبازان و حتی بانوان و کودکان رهگذر هم رحم نکردند.”

رئیس ستاد نیروهای مسلح همچنین مدعی می شود که اسلحه های افرادی که به سوی مردم تیراندازی کرده اند هدیه ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل بوده است. او قصد شلیک کنندگان را “متهم” کردن ناجا و بسیج می داند که به اعتقاد وی “هیچ سلاحی” نداشته اند: “ماموران حفظ امنیت و مدافعان حریم قانون کتک خوردند، زخمی شدندو شهید شدند.”

او همچنین سوگواری مردم برای افرادی که در ناآرامی های پس از انتخابات کشته شدند را نیزعزاداری برای “کشته های دروغین” نام می نهد.

حسن فیروزآبادی که معتقد است نیروهای مسلح و بسیج تمام کاندیداها را “یاران انقلاب” می دانستند، ضمن اشاره به انتقاد های کاندیداهای اصلاح طلب پیرامون دخالت نظامیان در سیاست و عملکرد آنان در ناآرامی ها می گوید: “چه ناسزاها که نثار ما نکردند و چه فحاشی‌ها و تهمت‌ها که از آن بی‌نصیب نماندیم. امنیت مردم را خدشه‌دار کردند و چون به دفاع از مردم برخاستیم، به ما لقب ستمکاران دادند. ما را متجاوزان به حقوق مردم معرفی کردند. می‌خواستند ما در این میدان آزمایش همچون خودشان روسیاه کنند.”

فیروزآبادی در نهایت پیوند خوردن «اتاق فرمان خارجی ها با مخالفین داخلی» را دردآور توصیف اما خاطرنشان می کند که: “فصل الخطاب مقام رهبری دل های نظامیان را آرام کرده است.”

 

درباره حسن فیروزآبادی

فیروزآبادی از جمله نظامیانی است که علی رغم منع صریح قانون در مورد لزوم عدم دخالت نظامیان در سیاست، تاکنون چندین بار به اظهار نظر درباره مسائل سیاسی پرداخته است. او که از حامیان سرسخت محمود احمدی نژاد است پیشتر در مهر ماه گذشته خواستار تشکیل ستادی برای نظارت بر تدوین آثار و اندیشه‌های محمود احمدی نژاد شده بود. او که بیست سال از ریاستش بر ستاد کل نیروهای مسلح می گذرد، همچنین عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و بسیج است و در سال ۱۳۷۴ از سوی آیت الله خامنه ای به درجه سرلشکری نائل شد. آخرین اظهار نظر سیاسی او مربوط به زمستان 87 و پیرامون انتخابات ریاست جمهوری بود. این اظهار نظر حمله شدید مهدی کروبی را در پی داشت. یک روز پس از انتشار نامه مهدی کروبی، فیروزآبادی در جوابیه خویش اعلام کرد: “مطمئن باشید بنده در انتخابات دخالت نخواهم کرد.”