اثبات انقلابی‌بودن با فریاد و پرتاب خودکار

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» سخنان رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس نهم

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم، از برخورد عباس عراق‌چی و جان کری در جریان گفت‌وگوها روایت کرده. برخوردی که به گفته بروجردی پس از آن رخ داد که “جان کری… به حدی عصبانی می‌شود که دو دست خود را محکم بر روی میز می‌کوبد. در پی این اقدام… خودکاری که جلوی وی بود، به سمت سید عباس عراقچی عضو تیم کمانه می‌کند که عراقچی نیز در پاسخ به این واکنش کری،‌ بلافاصله خودکار را برداشته و به سمت این مقام ارشد تیم آمریکایی پرتاب می‌کند”.
به گفته بروجردی پس از این اتفاق و در پایان نشست، جان کری از تیم مذاکره‌کننده عذرخواهی می‌کند. این نماینده مجلس اضافه کرده این اتفاق‌ها که بخش کوچکی از آن‌ها رسانه‌ای شده، نشان‌دهنده “زحمات” تیم مذاکره‌کننده ایران برای نشان دادن “اقتدار جمهوری‌اسلامی” و مهر تاییدی است بر سخنان آیت‌الله خامنه‌ای که اعضای این تیم را “انقلابی” توصیف کرده بود.
رهبر جمهوری‌اسلامی تاکنون چندین بار در سخن‌رانی‌های عمومی به تعریف و تمجید از تیم مذاکره‌کننده ایران پرداخته، آن‌ها را “امین، شجاع و متدین” توصیف کرده و گفته است که آن‌ها “بچه‌های انقلاب” هستند.
این البته نخستین باری نیست که چنین اخباری درباره روند گفت‌وگوها منتشر می‌شود. اشاره به درگیری‌های رخ داده در جریان مذاکرات و فریاد کشیدن دو طرف؛ مساله‌ای که البته بیشتر از سوی طرف ایرانی رخ داده است.
تیم مذاکره‌کننده ایران در جریان گفت‌وگوها در ژنو و پس از توافق، از سوی برخی اصول‌گرایان متهم به امتیاز دادن به طرف غربی شد. اصول‌گرایان با اشاره به این‌که بخش عمده‌ای از تیم فعلی در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی و مسئولیت حسن روحانی در این پرونده حضور داشتند، ابراز نگرانی کرده بود. دوره‌ای از گفت‌وگوها که آیت‌الله خامنه‌ای در سال‌های گذشته به انتقاد از آن پرداخته بود.
پس از توافق ژنو عباس عراق‌چی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده، گفته بود که خبر فریاد ظریف بر سر کری “تقریبا درست است” و “در برخی مذاکرات لازم می‌شد ایشان تند شود و من سعی می‌کردم مسیر را برگردانم و تقسیم نقش به خوبی صورت می‌گرفت و برخی جاها لازم بود من محکم صحبت کنم”.
با این حال چندی بعد مجید تخت‌روانی‌چی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران، این مساله را تکذیب کرده و گفته بود که اعضای تیم مذاکره‌کننده “آقای ظریف، بنده و آقای عراقچی خیلی صریح نظرات خود را بیان کردیم و خیلی هم محکم گفتیم”، اما “اینکه بخواهیم خدای ناکرده جار و جنجال کنیم، داد و بیداد کنیم اصلا در شأن نیست، ما نیازی به این کار نداریم، منطق ما آنقدر قوی هست که اصلا نیاز به این کار نداریم”. این سخنان تخت‌ روان‌چی البته چنان مورد توجه قرار نگرفت. به خصوص این‌که پس از تعریف و تمجید آیت‌الله خامنه‌ای از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اصول‌گرایان نیز به جمع راویان چنین حوادثی پرداختند.
اصول‌گرایان پیش از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای از مواردی چون پیاده‌روی ظریف و کری، این‌که دو طرف یک‌دیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند و همچنین انتشار عکس‌های ظریف در حال خنده با مقام‌های غربی انتقاد کرده بودند.
چند ماه بعد روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی به نقل از یک مقام آمریکایی نوشت که جان کری و ظریف “صدای خود را بلند کرده و برخی عبارت‌های نامناسب را مبادله کردند”. مساله‌ای که با استقبال رسانه‌ها و فعالان ایرانی روبه‌رو شد. اصلاح طلبان و حامیان روحانی آن را نشانه بی‌دلیل بودن نگرانی اصول‌گرایان از رفتار تیم مذاکره‌کننده دانسته و اصول‌گرایان نیز ظریف را به همین دلیل تحسین کردند.
محمدجواد ظریف خود در گفت‌وگویی با نشریه نیویورکر در این‌باره چنین اظهارنظر کرد: “وقتی شما در مذاکراتی بی پایان مشارکت دارید، دوبار داد زدن ممکن است فشارها و استرس شما را کاهش دهد”.
برخی رسانه‌ها پیش از این نوشته بودند که “ظریف و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا یک شب به قدری بلند سر هم فریاد می کشیدند که دیگر هیئت های مذاکره کننده در هتل می توانستند صدای آنها را بشنوند”.
از جمله مشهورترین این برخوردها، در جریان گفت‌وگوها در وین منتشر شد. رسانه‌ها آن زمان به نقل از منابع روسی نوشتند که در زمان بحث پیرامون تحریم برنامه تسلیحاتی ایران “فدریکا موگرینی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید پس برگردیم خانه هایمان. ظریف با عصبانیت جواب می دهد: هیچ وقت یک ایرانی را تهدید نکن”.
این پاسخ ظریف با استقبال برخی کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد و آن‌ها با ساخت هشتگی از آن استقبال کردند. مهدی کوچک‌زاده،‌ نماینده عضو جبهه پایداری در مجلس و از منتقدان دولت روحانی، نیز پس از انتشار این خبر از وزیر امورخارجه تمجید کرد.
روایت جدید بروجردی از پرتاب خودکار به سوی جان کری، پرده جدیدی از تلاش برای نشان دادن چهره “انقلابی” از تیم مذاکره‌کننده است. تلاشی که از روایت محکم حرف زدن شروع شده، به داد و فریاد کشیده شده و اکنون صحبت از پرتاب خودکار است. باید منتظر ماند و دید که آیا باز هم روایت‌هایی از این دست برای اثبات “تلاش انقلابی” تیم مذاکره‌کننده منتشر خواهد شد؟