خط لوله گاز ایران و اخطار به پاکستان

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره اخطار واشنگتن به اسلام آباد

سباستین ابوت

نماینده ویژه ایالات متحده در پاکستان و افغانستان اعلام کرد کشورش به پاکستان هشدار داده است که قراداد جدید احداث خط لوله گاز میان اسلام آّباد و تهران، می تواند در تعارض با تحریم های جدیدی قرار بگیرد که مراحل نهایی شدن خود در کنگره را طی می کند.

ریچارد هالبروک این پیام را در جریان دیدار خود از پاکستان و پس از انعقاد قرارداد صادرات روزانه 21.5 میلیون متر مکعب گازایران به پاکستان از آغاز سال 2014 بیان کرد. قرارداد یاد شده در اوائل ماه جاری منعقد شده است.

هالبروک گفت: “ما به پاکستان گوشزد کردیم بهتر است قبل از تصمیم گیری درباره نحوه پیشبرد قرارداد، منتظر مفاد قانون مورد بحث در کنگره بماند، زیرا اگر در کنگره توافقی حاصل شود و به موجب این قانون مشکلی پیش بیاید، این می تواند یک وضعیت فاجعه انگیز ایجاد کند”.

ایالات متحده کشورهای دیگر را از تجارت با ایران به دلیل خودداری این کشور از توقف غنی سازی اورانیوم برحذر داشته است. غنی سازی اورانیوم می تواند سوخت لازم برای یک سلاح هسته ای را تولید کند. واشنگتن برای تصویب دور چهارم تحریم های سازمان ملل تلاش کرد و در عین حال، شرکت ها و اشخاصی را که به توسعه برنامه های هسته ای و موشکی ایران کمک کرده اند، به طور یکجانبه هدف تحریم های خود قرار داده است.

کنگره آمریکا در حال حاضر مشغول نهایی کردن یک سلسله از تحریم ها جدید است که عمدتاً صنایع پالایشگاهی ایران را هدف قرار می دهد. هریک از دو مجلس آمریکا نسخه ای متفاوت از این تحریم ها را از تصویب گذرانده اند و در حال حاضر بر روی از میان بردن اختلافات موجود میان این دولایحه متمرکز شده اند.

شاه محمود وزیر خارجه پاکستان روز یکشنبه اعلام کرد کارشناسان محلی اعلام کرده اند که قرارداد خط لوله گاز با ایران، تحریم های موجود را زیر پا نمی گذارد.

هرچند مقامات آمریکا مخالفت خود را با قرارداد خط لوله گاز میان پاکستان و ایران ابراز کرده اند، اما این موضوع به دلیل اتکای واشنگتن به همکاری اسلام آباد برای نبرد با ستیزه جویان القاعده و طالبان با پیچیدگی همراه شده است.

آمریکا در عین حال متوجه بحران جدی انرژی در پاکستان هست و کمک به حوزه انرژی در این کشور را در زمره اولویت های خود قرار داده است. کمبود تولید برق در پاکستان سبب قطع مکرر برق شده و ضمن ایجاد مشکل در خلال ماه های گرم تابستان، بر روی عملکرد واحدهای تجاری آن کشور نیز اثر نامطلوب گذاشته است.

 

منبع: بوستون گلوب - 20 ژوئن