سرزنش حمایت برای حمایت نکردن از بشار

نویسنده

» مقاله سیدنی مورنینگ هرالد از سیاست های تهران

غزه- بعد از اینکه اینکه حماس، که کنترل غزه را در دست دارد، از حکومت بشار اسد در سوریه حمایت نکرد، ایران کمک های مالی اش را به این گروه اسلامی، قطع کرد.

گفته می شود حماس حقوق ماه ژوئیه 40 هزار نظامی و کارمند خود را پرداخت نکرده است. دیپلمات ها و آژانس های خبری به رویتر گفته اند که حماس از ایران و اخوان المسلمین کمک های مالی می گیرد، اما این کمک  ها از دو ماه پیش به دلیل عدم حمایت علنی از بشار اسد،قطع شده است و اخوان المسلمین هم کمک هایش را به انقلابیون بهار عرب می دهد.

سال گذشته، حماس گفت که بودجه اش 540 میلیون دلار است که فقط 55 میلیون دلار آن از محل مالیات ها و تجارت بدست می آید.

پیش تر، آقای اسد تکرار بارها وعده اصلاحات داده بود و نسبت به “واکنش ها” در صورتی که غرب بخواهد  در حکومت 40 ساله خاندان اسد، دخالت نظامی بکند، هشدار داد.

اظهارات اسد، که در جریان یک پرسش و پاسخ تلویزیونی از تلویزیون دولتی، پخش می شد هیچ تغییری نسبت به سابق نداشت. او گفت که شورش ها تحت کنترل است.

اسد گفت: “سوریه سقوط نخواهد کرد مگر اینکه بحران ها باعث این اتفاق شوند و چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد. من اطمینان می دهم که سوریه از این بحران سربلند بیرون خواهد آمد.” مخالفان سوری، بلافاصله در مصاحبه ها  شبکه های اجتماعی، اظهارات اسد را توخالی توصیف کردند و اعلام کردند که به تلاش هایشان برای سرنگونی وی ادامه خواهند داد. اما فقدان همبستگی و اختلاف نظر بر سر اینکه آیا بعد از پنج ماه تظاهرات صلح آمیز، بهتر نیست که اسلحه برداریم یا نه، باعث شده است که آنها به نتیجه نرسند.

رئیس شورای سوری های آمریکا می گوید: “با وجود اینکه حکومت با خشونت زیاد در مقابل مردم ایستاده است، ما همچنان بر مقابله بدون خشونت اصرار داریم. بعد از ماه ها سرکوب طبیعتا گروه هایی خواستار استفاده از اسلحه می شوند. اما به آنها می گوییم که چنین کاری نکنند.”

فعالان حقوق بشر می گویند که در جریان سرکوب های دولت در تظاهرات ها، حدود 2000 نفر کشته شده اند. حکومت درحالیکه وحشیانه به از طریق زمین و دریا به شهر های شورشی حمله می کند، به هیچ خبرنگار مستقلی هم اجازه تهیه گزارش نمی دهد.  آقای اسد، در اظهاراتش به این نکته که در شهرناآرامی ها و خشونت جریان دارد، اشاره ای نکرد. درعوض، او بر روی بکار بردن سیاست هایی پافشاری کرد که منجر به انتخابات آزادتر می شوند، احزاب سیاسی جدید و سختگیری های کمتر در مورد رسانه ها.

بسام بیطار، دیپلمات سابق سوری که حالا در واشنگتن جزو مخالفان دولت است، می گوید: “هیچ کس حرف های اسد را باور نمی کند، همه، از جمله مجامع بین المللی می دانند که او یک دروغگوی بزرگ است. من با هرگونه دخالت بین المللی، حتی دخالت نظامی برای نجات سوریه موافقم.”

هیچ کس خواستار مداخله در سوریه، مثل آنچه توسط ناتو در لیبی انجام شد، نیست. اما آمریکا، استرالیا و چندین کشور اروپایی، هفته گذشته خواستار برکناری دولت بشار اسد شدند.

سیدنی مورنینگ هرالد، 23 اوت