اعتبار نامه عناصر وابسته را تایید نکنید

نویسنده

emamjomemashahd.jpg

رسا قاضی نژاد

در روزی که امام جمعه مشهد در خطبه های نمازجمعه این شهر از کمپین یک میلیون امضای جنبش زنان انتقاد کرد، همتای او در تهران در آستانه آغاز به کار هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان خواست مانع ورود “عناصر خرابکار وابسته” به مجلس شوند. آیت الله احمد خاتمی تاکید کرد: “نگذارید اعتبارنامه عناصر منحرف تایید شود”.

به نوشته سایت آفتاب آیت الله احمد خاتمی در “توصیه به رد اعتبارنامه ها” به سخنان بنیانگذار انقلاب اسلامی و همچنین آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی اشاره و تاکید کرده است: “برای اینکه در راس امور بودن مجلس در عمل به ظهور برسد، باید به چند نکته توجه کنیم. در روزهای اول مساله‌ی اعتبارنامه‌ها مطرح می‌شود. امام در این باره گفته‌اند که در اعتبارنامه‌ها به مسائل شخصی و گروهی پرداخته نشود و اگر در بین نمایندگان خدای نخواسته عوامل منحرفی وکالت خود را به مردم تحمیل کرده‌اند مجلس اعتبارشان را رد کند و نگذارد عناصر خرابکار وابسته وارد مجلس شوند.”

این مقام نزدیک به آیت الله خامنه ای هرچند در سخنان خود به انتقاد غیر مستقیم از دولت پرداخته و گفته است که “دغدغه‌ی امام خمینی (ره) همواره این بود که مجالس به فکر مردم، اشتغال، مبارزه‌ی با فقر و تورم باشند” اما در بیان دلایل خود برای “توصیه به نمایندگان برای رد برخی اعتبارنامه ها” گفته است: “اجرای این امور گام بلندی در عرصه سالم‌سازی نظام اداری کشور است و اینگونه مردم مطمئن می‌شوند که مجلس در جایگاه اصلی خود قرار گرفته است.”

حذف مخالفان؟

مجلس هشتم از روز سه شنبه در شرایطی کار رسمی خود را آغاز می کند که بحث رد اعتبارنامه منتخبان مجلس هشتم دو روز پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در ششم اردیبهشت مطرح شد. پس از اعلام نتایج این دور در تهران و راهیابی ده اصولگرا و یک اصلاح طلب، برخی رسانه های نزدیک به اصولگرایان با اشاره به روش های تبلیغاتی تنها راه یافته اصلاح طلب، زمزمه هایی در مورد لزوم رد اعتبار نامه وی را مطرح کردند و رجا نیوز اصلی ترین سایت حامی احمدی نژاد نوشت: “تخلفات متعدد صورت‌گرفته از سوی خانه کارگر احتمال عدم‌تأیید اعتبارنامه محجوب در صورت ورود وی به مجلس را تقویت کرده است”. این سناریو که از سوی برخی اصلاح طلبان «تلاش اصولگرایان بر حذف اندک اصلاح طلبان راه یافته به مجلس» تلقی شد، در همین مطلب خلاصه نشد چرا که پس از آن، روزنامه کیهان نیز در ستون خبر ویژه اش مدعی شد که یک تشکل وابسته به اصلاح طلبان که تلاش دارد خود را «خانه»ای برای کارگران معرفی کند، برای تبلیغ کاندیداهای مدعی اصلاحات، 350 هزار قطعه بن غیرمجاز در میان شهروندان تهرانی توزیع کرد!”

یک روزنامه دیگر محافظه کار نیز به نقل از رجا نیوز نوشت: “خانه کارگر بیشترین حجم تبلیغات انتخاباتی را در این دوره از انتخابات انجام داد و حتی همایش سالیانه خود در مرقد امام راحل(ره) را روز قبل از انتخابات و در حالی که زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی خاتمه یافته بود، برگزار کرد. توزیع بن‌های کارگری همزمان با تبلیغات انتخاباتی ترفند دیگری بود که حتی در روز انتخابات نیز از سوی خانه کارگر به کار گرفته شد. توزیع‌کننده این بن‌ها به دستور دادستانی تهران بازداشت شد.این در حالی است که روز پنجشنبه اخباری مبنی بر بسیج تعداد زیادی کارگر از شهرهای اطراف تهران مانند رباط‌کریم و اسلامشهر از سوی خانه کارگر به منظور رأی دادن به کاندیداهای مورد حمایت این جریان منتشر شده بود.”

شایعه جلوگیری از ورود نمایندگان اصلاح طلب به مجلس در حالی اینک از سوی امام جمعه تهران نیز در قالب “توصیه” مطرح می شود که در اواسط فروردین ماه سایت فردا وابسته به احمد توکلی از “احتمال رد اعتبارنامه برخی منتخبان مجلس هشتم” به عنوان یکی از ابزارهای اصولگرایان برای جلوگیری از حضور رقیب به مجلس خبرداده بود. در کنار این موضوع از برخی حوزه های استانها نیز خبر می رسد بعضی از اصولگرایانی که در انتخابات به رقبای میانه رو یا اصلاح طلب خود بازی را باخته اند سعی دارند با جمع آوری مدارک کافی، در کمیسیون های بررسی اعتبار نامه نمایندگان ذکر شده، مانع ورود این نمایندگان به مجلس شوند.

سایت کرمانشاه نیوز در همین ارتباط از فعالیت هایی در برخی از حوزه های این استان برای جمع آوری مدارک خبر داده است. همچنین یک سایت محلی از “احتمال تایید نشدن اعتبارنامه راهیافته ماکو به مجلس هشتم” خبرداده است.

حسن مرادی نماینده اراک و کمیجان نیز در آخرین نطق پیش از دستور خود در هفته گذشته، آنگونه که ایرنا روایت کرده از نمایندگان مجلس خواسته موضوع بررسی اعتبارنامه نمایندگان مجلس هشتم را جدی بگیرند.

اعتراض به خودی ها

همزمان با مطرح شدن زمزمه رد اعتبارنامه برخی نمایندگان مستقل و نزدیک به اصلاح طلبان، برخی از راهیافتگان مجلس هشتم نیز با اشاره به “صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی” توسط برخی از کاندیداهای شاخص اصولگرایان، آنها را نیز شایسته رد اعتبار نامه دانسته اند.

سایت فردا در این مورد می نویسد: “راه یابی به مجلس از راه های غیر اصولی و غیرمنطقی یا صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی از دلایل این تصمیم می باشد. برخی شنیده هاحاکی از تصمیم جدی مجلس هشتمی ها برای برخورد با برخی دیگر از منتخبان است. در میان جمعی از منتخبان مجلس هشتم این موضوع مطرح شده است که اعتبارنامه برخی دیگر از نمایندگان مجلس هشتم تصویب نشود.”

هرچند سایت فردا نامی از این راهیافتگان نبرده است اما دو سایت خبری “سایه” و “شمس” از “شهاب الدین صدر” به عنوان کاندیدایی که روش تبلیغاتی وی انتقاداتی را در بر داشته نام برده اند.

پایگاه خبری شمس، با اشاره به “انتقاد آشکار چهره‌هایی چون احمد توکلی” یادآور شده: “برخی اقدامات سیدشهاب‌الدین صدر، دبیر اجرایی جبهه متحد اصولگرایان، باعث واکنش‌های تند گروه‌ها و کاندیداهای اصولگرا در تهران شده است به گونه‌ای که برخی از این افراد در نظر دارند حتی در صورت موفق شدن او در این انتخابات، اعتبارنامه وی را تصویب نکنند.”