ایران تا به امروز برنده بوده و هیچ امتیازی نداده

نویسنده

» گزارش لا وانگواردیا از اظهارات اخیر نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، روز دوشنبه گفت که ایران در کاهش تأثیر تحریم های اقتصادی موفق بوده، بدون اینکه هیچ عقب نشینی قابل توجهی انجام داده باشد و البته همچنان توسعه سانتریفوژهای اورانیوم این کشور نیز ادامه دارد.

آقای نتانیاهو در ابتدای نشست هفتگی کابینه اش اظهار داشت: “فعلاً باید بگویم که ایران پیروز بوده بدون اینکه از چیزی صرف نظر کرده باشد. تهران اکنون نسبت به اعمال تحریم ها به آرامش رسیده و اقتصاد ایران نیز پاسخ مناسبی دریافت کرده است.”

رییس اجرایی اسراییل همچنین افزود که درعین حال حکومت ایران به توسعه برنامه هسته ای اش ادامه می دهد و جمهوری اسلامی دراین رابطه “حتی حاضر نیست از یک سانتریفوژ هم چشم بپوشد”.

تهران و قدرت های جهانی روز سه شنبه دور جدیدی از مذاکرات را به هدف تبدیل توافق نامه مقدماتی به یک توافق جامع و دائمی که می تواند مورد رضای دو طرف واقع شود، ازسر خواهند گرفت.

این نشست سه روزه میان دیپلمات های ارشد ایران و کشورهای گروه شش در وین برگزار خواهد شد.

ایران در ماه نوامبر متعهد شد که به مدت شش ماه فعالیت های هسته ای خود را در ازای لغو بخشی از تحریم های اقصادی متوقف کند و پیش بینی می شود که تمدید مجدد این توافق نامه برای شش ماه دیگر به تعلیق دائمی غنی سازی اورانیوم بینجامد.

اسراییل و بخش عمده ای از کشورهای جامعه بین المللی نسبت به ماهیت برنامه اتمی ایران مظنون اند و تهران نیز همواره از ماهیت غیرنظامی آن دفاع کرده است.

نتانیاهو خاطرنشان کرد که سیاست اسراییل در قبال ایران در دو جبهه “شفاف” و “فعال” است.

او در ادامه گفت: “ابتدا، تغییر سیاست غیرقابل تغییر و تهاجم گرایانه ایران. و دوم، ازبین بردن توان غنی سازی این کشور. ایران برای داشتن انرژی اتمی صلح آمیز هیچ نیازی به سانتریفوژ ندارد.”

منبع: لا وانگواردیا، ۱۶ فوریه