چراهاشمی به اصفهان نمی رود؟

نویسنده
فیروزه متین

» لغو مکرر سخنرانی چهره های حکومت

پس از لغو سخنرانی حسن خمینی در لرستان، این بار ماجرای لغو سخنرانی هاشمی رفسنجانی در اصفهان به بهانه مراسم سالگرد آیت الله طاهری، خبر ساز شده است.

رسانه های اصلاح طلب و حامی دولت، لغو پشت سر هم سخنرانی چهره های نزدیک به دولت و نزدیکان به آیت الله خمینی را برنامه ای هماهنگ شده در اردوی گروه های فشار و جبهه پایداری می دانند و معتقدند که سپردن عنان وزارت کشور به دست یک چهره محافظه کار و تعلل او در تغییر مدیران استانی، علت به وجود آمدن این شرایط است.از دیگر سو، رسانه های وابسته به افراطیون و محافظه کاران، برجسته کردن اخبار مربوط به لغو سخنرانی را بهانه ای برای فشار به وزارت کشور با هدف تغییر استانداران برجای مانده از دوران محمود احمدی نژاد می دانند و معتقدند که بخشی از دولتیان در حال توطئه بر علیه وزارت کشور تحت کنترل محافظه کاران هستند.

این جبهه گیری ها پس از آن شدت گرفت که سایت پیام نو از “لغو قطعی سخنرانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در اصفهان” خبر داد و به نقل از یکی از اعضای کمیته برگزاری مراسم سالگرد آیت الله طاهری اصفهانی علت آن را عدم دعوت استاندار از وی عنوان کرد.

این سایت افزوده بود: “سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به استان اصفهان در شرایطی لغو شده است که فرزند آیت الله طاهری اصفهانی در یک دیدار حضوری، رسما وی را برای شرکت و سخنرانی در مراسم سالگرد رحلت آیت الله طاهری اصفهانی دعوت کرده بود. به گفته یکی از اعضای کمیته برگزاری این مراسم، هاشمی رفسنجانی به دلیل کدورت از سر باز زدن استاندار و مقامات استان برای دعوت از وی، حضور خود را در این مراسم منتفی اعلام کرد.پیش از لغو قطعی این سفر، گزارشی از اعتراض علنی نیروهای مخالف دولت به این اقدام مخابره نشده است”.

 فرزند آیت الله طاهری اصفهانی هم که قرار بود میزبان هاشمی رفسنجانی در این سفر باشد در گفت و گویی با روزنامه شرق، استاندار اصفهان را به عنوان فرد مخالف با این سفر دانسته و گفته: “استانداران به جای اینکه بخواهند با این گروه‌های فشار برخورد کنند، صورت مساله را پاک کرده و کلا سخنرانی‌ها را لغو می‌کنند تا هیچ برخوردی صورت نگیرد.”

شرق در گزارشی در این باره نوشته: “این اتفاق در شرایطی رخ داده است که یک هفته قبل سفر حجت الاسلام سید حسن خمینی به شهرستان بروجرد و سخنرانی وی در دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی به شیوه ای مشابه و به دلیل مخالفت استانداری لرستان لغو شده بود. کمیته برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت الله طاهری اصفهانی پیشتر طی درخواست هایی از استاندار اصفهان برای مهیا کردن شرایط و تدارکات لازم برای سفر هاشمی رفسنجانی به این استان درخواست مساعدت کرده بود که استاندار در مقابل این درخواست ها جواب رد به کمیته برگزاری این مراسم داده بود. گفته می شود استاندار اصفهان در چند نوبت بر این جواب و تصمیم خود پافشاری کرده است”.

در پی انتشار این اخبار، روابط عمومی استانداری اصفهان با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد: “تا قبل از انتشار خبر جنجالی لغو سخنرانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، استاندار اصفهان از وجود چنین دعوتی هیچ گونه اطلاعی نداشته است. در خصوص دعوت از حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی هیچ گونه هماهنگی با استانداری صورت نپذیرفته و این نهاد حاکمیتی در جریان چنین دعوتی نبوده است. اساسا برنامه های مراسم سالگرد ارتحال آیت الله طاهری و دعوت از بزرگوارانی همچون آیت الله هاشمی رفسنجانی جهت سخنرانی، توسط کمیته برگزاری این مراسم صورت پذیرفته و استانداری اصفهان در جریان دعوت معظم له یا هر شخصیت دیگری برای این مراسم نبوده است”.

این روابط عمومی در ادامه نوشته: “در تماس تلفنی با دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، این دفتر اعلام کرده است که معظم له اساسا هیچ گونه تصمیمی برای سفر به اصفهان نگرفته است. واضح است که با توجه به مطالب ارائه شده، عدم همکاری استاندار اصفهان با کمیته برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت الله طاهری، شایعه ای بیش نبوده و حق پیگیری قضایی برای این استانداری محفوظ خواهد بود.”

 اطلاعیه این استانداری در حالی منتشر می شود که عبدالرضا رحمانی‌ فضلی وزیر کشور در حاشیه گردهمایی مدیران ستادی و استانی سازمان ثبت‌احوال کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد که “فرماندار بروجرد به دلیل قبول قصور در لغو سخنرانی یادگار امام استعفا داد و استاندار لرستان نیز این استعفا را پذیرفت”.

برکناری این مدیر و اعتراض گسترده رسانه ها به لغو سخنرانی حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی، با واکنش رجانیوز همراه بوده و این سایت لغو این برنامه ها را توطئه ای برای برکناری مدیران استانی دولت قبل و رفع دلواپسی ها دانسته است: “به نظر می رسد با توجه به وضعیت موجود و ادامه اعتراض های مردمی نسبت به حضور فعالان فتنه ۸۸ در شهرهای مختلف کشور و از آنجایی که منطق حامیان دولت در این باره مبنی بر ندیدن اصل ماجرا و متهم کردن مسئولان استانی و برکناری آنها استوار شده است، تنها راه موجود برکناری گسترده فرمانداران، استانداران و مسئولان شهرهای مختلف است تا از این به بعد این طور به آقای هاشمی و دیگر همفکرانشان القا شود که می توانند به راحتی به میان مردم رفته و سخنرانی کنند!”

در مقابل این ادعا، سایت “فرارو” به بررسی حوادث و لغو مکرر برنامه های سخنرانی و کنسرت در استان ها پرداخته و نوشته علت بروز این وضعیت، تحرکات گروه های فشار و همکاری مدیران استانی با آنها است.

فرارو با بررسی لغو و یا بر هم خوردن برنامه ها در لرستان، کرمان، مازندران، شیراز و اصفهان آورده است: “تغییر مدیران میانی در استان‌ها (چنانچه این تغییرات ثابت بمانند) از دو زاویه مهم به نظر می‌رسد؛ اول اینکه آیا مدیران دولت احمدی‌نژاد در ادامه کار همراهی لازم را با دولت روحانی برای اعمال تغییرات مورد نظر دولت دارند و نکته بعدی درپیش‌بودن انتخابات مجلس دهم است. اینکه آیا این تغییرات اجازه فعالیت‌های انتخاباتی را به گروه‌های معتدل می‌دهند و اینکه تعاملشان برای برگزاری هرچه رقابتی‌ترشدن انتخابات چه میزان خواهد بود. اینها پرسش‌هایی است که زمان احتمالا به آنها پاسخ خواهد داد”.