تحریم فولاد تاثیر عمیقی بر اقتصاد دارد

نویسنده

» گزارش رویترز از بازار فولاد ایران

سیلویا آنتونیولی

به دنبال تحریم فولاد و دیگر فلزات توسط اتحادیه اروپا، صنعتگران و سازندگان ایرانی با کمبود مواجه شده‌اند و اقتصاد کشور با مشکل جدیدی روبرو شده است.

ایران برای جبران کمبود فولاد خود به واردات وابسته است و آمار نشان می‌دهد به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، واردات ایران از خارج کاهش یافته است.

در مواجه با کمبود ارز خارجی، خریداران فولاد در ایران به مبادلات پایاپای روی آورده‌اند. اما با تصویب تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۵ اکتبر، که شامل فروش فولاد، آلومینیوم و دیگر مواد کلیدی نیز می شد، برخی از بازرگانان این مبادلات را متوقف کرده‌اند و کسب و کارهای ایرانی اکنون با افزایش قیمت و کمبود مواد روبرو هستند.

با توجه به اینکه فولاد نقش حیاتی در اقتصاد، اسکلت ساختمان‌های جدید یا ساخت ماشین‌آلات دارد، اخلال در این بازار می‌تواند آسیبی جدی به اقتصاد ایران برساند؛ هدف قدرت‌های غربی هم همین است تا در نتیجه این اقدامات ایران مواضع هسته‌ای خود را تغییر دهد.

پیتر فام، مدیر شورای آتلانتیک، اتاق فکر آمریکا، می‌گوید: “ممنوعیت فروش فلزاتی نظیر آلومینیوم و فولاد که اخیرا از طرف اتحادیه اروپا وضع شده است می‌تواند تاثیر مضاعفی بر فعالیت‌های رژیم تهران در دور زدن تحریم‌ها بازی کند، مسیری که پیچیدگی‌های جدید ایجاد می‌کند و هزینه‌ها را بالا می‌برد.”

 

کند کردن فعالیت

ایران در سال‌های اخیر سالانه حدود ۱۰ میلیون تن فولاد وارد کرده است اما ارقام اداره بین‌المللی آمار فولاد نشان می‌دهد که این مقدار حتی پیش از تحریم‌های اتحادیه اروپا هم کاهش یافته بود. در نه ماه اول سال ۲۰۱۲ واردات حدود ۴ میلیون تن بوده است که تقریبا یک‌چهارم نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.

سازندگان سراسر ایران پروژه‌های خود را متوقف کرده‌اند و پولشان را به جای سرمایه‌گذاری بلندمدت تبدیل به طلا می‌کنند یا زمین می‌خرند.

فرید ۴۹ ساله، که یک شرکت ساختمانی بزرگ در تهران دارد توسط ایمیل به رویترز گفت: “تحریم‌ها تمام پروژه‌های شهری را خوابانده است. حتی بزرگ‌ترین پیمانکاران هم کارشان را متوقف کرده‌اند.”

یک مهندس ایرانی ۴۲ ساله می‌گوید شرکتش از ساختن یک کارخانه به خاطر مشکلات ناشی از کمبود مواد وارداتی از اروپا و کیفیت بد مواد چینی منصرف شده است. وی گفت: “پروژه‌های بسیاری متوقف شده‌اند، صنعت شدیدا ضعیف شده است.”

ایران با کاهش ارزش ارز و تحریم‌های نفتی صادرات فولاد را ممنوع کرده است. همچنین تلاش دارد تولید داخلی را بالا ببرد اما سال‌ها وقت لازم است تا به خودکفایی برسد.

در حالی ‌که تحریم‌های قبلی هم تجارت را مختل کرده بود، اما اقدامات جدید اتحادیه اروپا تاثیر بیشتری گذاشته است. یک منبع اتاق بازرگانی مستقر در لندن می‌گوید: “تا چند ماه پیش هنوز سعی می‌کردیم به ایران فولاد بفروشیم. اما حالا با این تحریم‌های جدید دیگر از این کار کاملا دست کشیده‌ایم.”

آمار نشان می‌دهد که چین فروش فولاد به ایران را کمی افزایش داده است اما حجم مبادلات تولید کنندگان دیگر مثلا از کره جنوبی و روسیه از آغاز سال کاهش یافته است.

همه تولید کنندگان بلافاصله فروش فولاد به ایران را متوقف یا کم نکرده‌اند و تعدادی هم از این وضعیت مبهم سود می‌برند.

به گفته یک منبع اطلاعاتی در دریای سیاه، محموله‌های فولاد از غرب اروپا به سمت ایران کاهش یافته است اما کشتی‌های دیگری از طریق ترکیه و دریای خزر به ایران فولاد می‌فروشند.

منبع: رویترز – ۱۱ نوامبر