سفر بی حاصل احمدی نژاد به نیویورک

نویسنده

» تحلیل لوس آنجلس تایمز از:

پل ریشتر

هیات نمایندگی عالیرتبه ایران این هفته با حضور در سازمان ملل، با هدف کسب حمایت بین المللی برای موضع هسته ای خود توجه جهانیان را جلب کرد؛ اما این تلاش ها،نتیجه بر عکس داد و بسیاری از چالش هایی را که تهران با آن روبروست تشدید کرد.

وزیر امور خارجه ایران شب پنجشنبه در نیویورک یک میهمانی شام برای اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله مقام های آمریکائی، که در حال بررسی دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران هستند، برگزار کرد. مقامات ایالات متحده و متحدان آنها معتقدند برنامه هسته ای ایران برای توسعه سلاح های اتمی پیگیری می شود؛ اتهامی که ایران رد کرده است.

پیشتر دراین هفته، رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، کنفرانس منع گسترش سلاح های هسته ای را با سخنرانی آتشین خود در انتقاد از ایالات متحده آغاز کرده بود. مقامات ایرانی امیدوار بودند در طول کنفرانس یک ماهه بررسی معاهده ان پی تی، نشان دهند که از پشتیبانی قوی دیگران، به ویژه کشورهای در حال توسعه  برخوردارند.اما برخی از دیپلمات ها و تحلیلگران گفتند سخنرانی احمدی نژاد علیه منافع ایران بوده است. اگرچه بسیاری از کشورها با بعضی از استدلال های او موافقت کردند ولی رویکرد گوش خراش رهبر ایران باعث نگرانی آنها شد.

تحلیلگران می گویند ایرانی ها چند استدلال درست دارند ولی آن را غلط ارائه می کنند.

دیپی چوبی، از بنیاد صلح کارنگی می گوید: “آنها چند نکته کلیدی را در مورد خلع سلاح بیان کردند، اما آن را در لفافه ای از احساسات ضد آمریکایی پیچیدند و باعث شدند کسی آن ها راجدی نگیرد.”

در یکی از جلسات، ایران تلاش ناموفقی کرد تا از تشکیل کمیته ای برای تدوین مجازات های جدید درمورد کشورهایی که در مفاد معاهده تقلب می کنند، جلوگیری کند. هیات نمایندگی ایران کوشش کرد مسئله را به عنوان مناقشه هسته ای بین کشورهای هسته ای غربی و اعضای جنبش عدم تعهد، متشکل از کشورهای ضعیف جلوه دهد.ولی روایت ایران از مساله باعث شد دبیر کل سازمان ملل، بان کی مون ویوکینو آمانو، دبیر آژانس بین المللی انرژی اتمی هسته ای، سخنرانی های خود را به انتقاد از ایران، و حتی از شخص احمدی نژاد که در میان مخاطبان نشسته بود، اختصاص دهند.

بان کی مون گفت: “اجازه بدهید روشن بگویم: مسئولیت برطرف کردن شک و تردید و نگرانی های موجود درمورد برنامه هسته ای، بر عهده ایران است.”

معاون فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد، الخاندرو وولف، در میهمانی شام  پنجشنبه در نیویورک شرکت کرد. دیپلمات های چندین کشور گفتند تهران هیچ پیشنهاد جدیدی ارائه نکرد.

 

منبع: لوس آنجلس تایمز- 8 مه 2010