لاریجانی: فقط یک نفر کشته شده است

نویسنده
حسین محمدی

» با وجود انتشار نام ۷۰ قربانی پس از انتخابات

آیت‌الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه در سخنانی مدعی شد در اعتراضات پس از انتخابات در ایران تنها یک نفر کشته شده است. این در حالی است که بر اساس آمار و شواهد تاکنون حداقل ۷۰  نفر از معترضان بر اثر خشونت نیروهای نظامی و امنیتی  جان باخته‌اند.

 

انگلستان ۶ نفر؛ ایران ۱ نفر!

صادق لاریجانی، در نشستی با مسوولان عالی قضایی، با اشاره به اعتراضات رخ داده در انگلستان و مقایسه آن با ایران گفت: “در جریان فتنه ۸۸ همه شما مشاهده کردید که غربی‌ها چطور مسائل را منعکس می‌کردند. شخصی در آن آشوب‌ها کشته شد که تا به آخر هم معلوم نشد به دست چه کسانی کشته شده و حتی احتمال اینکه در جریان آن مسئله دخالت مستقیم آشوبگران و در نهایت دخالت خود غربی‌‌ها در کار بوده، وجود دارد. اما دیدید غربی‌ها علیه جمهوری اسلامی چه جنجالی راه انداختند که بگویند جمهوری اسلامی ایران با شهروندان خودش این‌طور برخورد می‌کند، در مقابل در آشوب‌های انگلیس در طول دو سه روز شش نفر کشته شدند اما ندای سازمان‌های حقوق بشری بلند نشد”.

اشاره لاریجانی به کشته شدن ندا آقاسلطان در اعتراضات روز ۳۰ خرداد ۸۸، یک روز پس از برگزاری نماز جمعه به امامت رهبر جمهوری اسلامی است. مسوولان جمهوری اسلامی معتقدند  وی بر اثر توطئه سیستم‌های امنیتی اروپا و آمریکا کشته شده است.

این در حالی است که معترضان بر این باورند که به دنبال اعتراضات به نتایج انتخابات جنجالی بیست و دوم خرداد ۸۸، حداقل ۷۰ نفر جان باخته‌اند. هواداران جنبش سبز برای اثبات حرف خود،  سایتی را نیز برای پیگیری امور جان‌باختگان راه‌اندازی کرده‌اند.

شهریور سال ۸۸، علی‌رضا بهشتی، مشاور ارشد میرحسین موسوی و از اعضای کمیته پیگیری امور زندانیان و کشته شدگان حوادث پس از انتخابات، خبر داده بود که بر اساس لیست این کمیته “تعداد شهیدان به ۷۲ تن رسیده است”. وی همچنین اضافه کرده بود که “هنوز خانواده های شهدایی هستند که به دلیل جو حاکم بر جامعه به این کمیته مراجعه نکرده اند”.

رسانه‌های اصول‌گرا  تعداد کشته‌شدگان را ۳۶ نفر اعلام کرده بودند که “بیش از ۷۰ درصد آن‌ها و خانواده‌شان از موافقان نظام و نیروهای بسیج و یا مردم عادی و رهگذر بوده و بقیه در هنگام تهاجم و اغتشاش آفرینی کشته شده‌اند”.

 سرتیپ عبدالله عراقی، فرمانده سپاه تهران تعداد کشتگان را ۲۴ نفر اعلام کرده که “۱۲ نفر آنان بسیجی بوده‌اند”.

 حسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم نیز تعداد کشته شدگان را نزدیک به ۴۰ نفر دانست که “۱۰ نفر بسیجی بودند و ۲۰ نفر دیگر مردم مظلومی که گرفتار حادثه‌سازی فتنه‌انگیزان شدند و ۱۰ نفر باقیمانده نیز معلوم نشده به دست چه کسانی کشته شده‌اند”.

اما کمیته تشکیل شده از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، این ادعا را نپذیرفت. پس از اعلام فرمانده سپاه مبنی بر کشته شدن ۲۹ تن از اعضای این نهاد در درگیری‌ها، بهشتی اعلام کرده بود: “فرمانده سپاه لیست ۲۹ نفره خود را جهت تطبیق با لیست ۷۲ نفره کمیته ارائه دهد تا این کمیته نیز در رسیدگی به وضعیت آنان تلاش های خود را انجام دهد… هیچ یک از شهدایی که نامشان در لیست این کمیته وجود دارد از اعضای بسیج نیستند”.

نیروهای نزدیک به حکومت تاکنون درباره چند تن از جان باختگان، تلاش کرده‌اند تا آن‌ها را به بسیج منتسب کنند. داوود صدری جان باخته روز ۲۵ خرداد ۸۸ و صانع ژاله، جان باخته روز ۲۵ بهمن ۸۹، از جمله این افراد هستند.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، در نخستین نماز جمعه بعد از انتخابات مدعی شده بود: “الان همین چند نفری که در این قضایا کشته شدند؛ از مردم عادی، از بسیج، جواب اینها را کی‌ بناست بدهد؟… [اینکه] در خیابان از شلوغی استفاده کنند، بسیج را ترور کنند، عضو نیروی انتظامی را ترور کنند”.