جمع مستان

نویسنده
مرضیه حسینی

مهر ماه از همسایه ها ی رویاهای ما، اکبر رادی به جهان آمد و فریدون فروغی رفت. دیداری با هر دو داریم.

 

رادی، ستاره کهکشان هنر….

هفتادو یکیمین یادمان جشن تولد شاعرادبیات نمایشی، اکبررادی، بزرگ مرد هنرسرزمین گیلان وایران با حضور همسروهمراهان او درسالن مبارک فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شد.دراین مراسم که یک روز پس از تولدایشان ودرروزشنبه یازده مهرماه  به همت انجمن تازه تاسیس رادی  نزدیک به سه ساعت برپاشد بسیاری از علاقمندان وشیفتگان قلم این نویسنده حاضروبه یاد او احترام گذاشتند.

مراسم راس ساعت 14:30 دقیقه بعدازظهر روز شنبه درسالن مبارک فرهنگسرای بهمن آغاز شد.درابتدای مراسم حمیده بانو عنقا درحالی که به میهمانان خوش آمد می گفت با ایستادن برگردکیک تولد رادی همگان را به سکوتی دلنشین دعوت ساخت.سپس همه حاضرین به نشانه احترام دورمیزی که کیک بزرگ تولد رادی با جمله ای زیبا که برتارک آن نقش بسته بود جمع شدند واغلب میهمانان آن را زیز لب زمزمه می کردند:“رادی، ستاره کهکشان هنر، تولدت مبارک.”

حمیده بانوعنقا با خاموش کردن شمع های تولد به ایراد سخنرانی کوتاهی پرداخت.او ضمن قدردانی از زحمات هادی مرزبان وبنیاد رادی جشن تولد همسرش را به جامعه تئاترایران تبریک گفت.همسررادی گفت:یادوخاطره رادی همواره برای من باقی است.من هنوز اورا درمنزل شخصی امان ودرپشت میز کارش می بینم که مشغول آفرینش اثر جدید خود است.رادی پنجاه سال برای تئاتروهنرنمایش این سرزمین بزرگ خدمت کرد.هنرمند همواره در دل ها و یادها زنده است.همه دقایق زندگی من با اوست وبرایم همواره زنده است.

درادامه برنامه گروه هنری معاصرنمایشنامه “لبخندباشکوه آقای گیل”راروخوانی کردند.کارگردان این اثر فاخررادی، محمد امیر یاراحمدی بود وبازیگرانی همچون پیام دهکردی، آشا محرابی، فریده سپاه منصور، علی سرابی، ایوب آقاخانی، نوشین حسن‌زاده، رامین پورایمان، نورالدین جوادیان، مهدی سلطانی، آیدا کیخانی و معصومه رحمانی به ایفای نقش می پرداختند.مدت زمان اجرای مراسم نمایشنامه خوانی یک ساعت ونیم بود تا پس از این برنامه حاضرین تنفسی داشته باشند.

درادامه مراسم جشن تولد رادی، نغمه ثمینی به سخنرانی پرداخت.ثمینی درسخنان خود رادی را یکی ازبزرگان هنرنمایشنامه نویسی خواندوبه بیان خاطره ای از او پرداخت وگفت:وقتی که اولین نمایشنامه ام را برای مطالعه به استاد دادم بسیار ترسیده بودم.از اینکه به من بگوید این نمایش بد است وبرودنبال زندگی ات.بنابراین منتظر واکنش ایشان شدم.پس از مطالعه با خط خوش وریز برایم دریک صفحه یادداشت نوشت:به دنیای نمایشنامه نویسی خوش آمدی.ثمینی ضمن تشریح جهان بینی رادی درآثارش نمایشنامه “لبخندباشکوه آقای گیل”را به عنوان نمونه کامل یکی از گنجینه های رادی برشمردوبا میهمانان به بحث در مورد آن پرداخت.

سپس فرامرز طالبی پیام عذرخواهی محموددولت آبادی را به دلیل عدم حضورش قرائت نمود.

حسن خطام مراسم سخنرانی جعفروالی بود.اوگفت: پنجاه سال پیش اکبر رادی جوان شوریده‌ای بود که تازه کار خود را آغاز کرده بود. نخستین اثرش متن زیبایی به نام افول بود که به دلیل حجم بالایش امکان اجرا نداشت. او با نوشتن کارهای تک‌پرده‌ای، بینش و استعداد خود را در جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی نشان داد و چه بسیار مهم است که اثر نویسنده به‌دست اهلش بیفتد و رادی این بخت را داشت که چند اثرش توسط عباس جوانمرد اجرا شد که نشان داد در تئاتر ایران بزرگی از راه می‌رسد. هرگز آن دوستی‌ها، صمیمیت‌ها و تا صبح بیدار ماندن‌ها را فراموش نخواهم کرد.