پر کردن زندان ها با روزنامه نگاران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دور جدید دستگیری ها

طی دو روز گذشته دور جدید احضار و بازداشت فعالان مطبوعاتی و فعالان مدنی آغاز شده است؛ ماشاالله شمس الواعظین احضار و ممنوع الخروج شد، ریحانه طباطبایی بازداشت ودر زندان اوین زندانی شد، از صبا آذرپیک با گذشت نزدیک به یک ماه بازداشت هیچ خبری در دست نیست و مهدی خزعلی هم بازداشت و به زندان رجایی شهر منتقل شده است.

محمدصالح خزعلی، فرزند مهدی خزعلی در مصاحبه با “روز” میگوید که از علت بازداشت پدرش هیچ خبری ندارد : “پدرم با مادرم و خانواده سفر بودند. سمت شمال در محمودآباد نور، جمعه ظهر که رفته بودند فروشگاه، یکباره می ریزند و بازداشت می کنند و به زندان رجایی شهر کرج منتقل می کنند”.

او توضیح می دهد: “دلیلی عنوان نکرده اند اما حکم جلب داشتند. به ما هم چیزی نگفته اند. فقط می دانیم رجایی شهر است. از مسئولان رجایی شهربا خانه ما تماس گرفته وپیام خودکار گذاشته اند که زندانی شما در قرنطینه است. یعنی زنگ زدند، پرسیدند شما پسر آقای خزعلی هستید؟ برادرم گفته: بله. بعد گذاشته اند روی خودکار که گفته زندانی شما در قرنطینه زندان رجایی شهر و حالش خوب است.

سئوال می کنم بازداشت آقای خزعلی به پرونده های سابق او مرتبط است یا پرونده جدیدی؟ می گوید: اصلا نمی دانیم قضیه چیست. اگر بحث حکم قبلی است که ایشان عفو رهبری شده اند. اگر پرونده جدید است باید احضاریه بیاید و تفهیم اتهام شود و.. اما بدون اینکه احضاریه بیاید و.. بکباره ریخته و او را اینطور بازداشت کرده اند. پدرم حکم سنگین ۱۴ سال زندان داشت و وقتی او را آزاد کردند گفتند رهبری عفو کرده. اما بعد که دیدند پدرم ادامه می دهد شروع کردند بزنند زیر آن. همه می دانند پدرم را رهبری آزاد کردند یعنی عفو. ولی اینها دیدند بابا ادامه می دهد گفتند نه اینطور نبوده.

چندی پیش مهدی خزعلی از تشکیل پرونده قضایی جدیدی علیه خود با شکایت دادستانی اصفهان به اتهام اخلال در نظم و اهانت به مسئولان خبر داده بود.

او این پرونده را سیزدهمین پرونده قضایی خود خوانده و گفته بود که پرونده یاد شده، بدون ابلاغ و تحقیقات در مرحله دادسرا، تشکیل و به صورت مستقیم به دادگاه ارسال شده است.

براساس گزارش وب سایت کلمه پرونده جدید توسط شعبه سوم دادیاری دادسرای اصفهان تشکیل شده و مهدی خزعلی اعلام کرده بود: شعبه ۱۱۰ دادگستری اصفهان در احضاریه ای، زمان محاکمه را اوایل اسفند ماه جاری تعیین کرده بود که در دادگاه حضور نیافتم و در نامه ای به دادگاه خواستار تعیین شاکی و اتهام شدم.

مهدی خزعلی بعد از انتخابات سال ۸۸ تاکنون بیش از ۶ بار زندانی شده و چندین بار دست به اعتصاب غذا زده است.

 

بازداشت و ممنوع الخروجی

روز گذشته اما ریحانه طباطبایی، روزنامه نگاری که به دادسرای اوین احضار شده بود، پس از تفهیم اتهام جدید در ارتباط با پرونده ای جدید، بازداشت و برای تحمل محکومیت ۶ ماهه مربوط به پرونده سابق اش راهی بند زنان زندان اوین شد.

ریحانه طباطبایی روز گذشته از سوی شعبه دوم دادسرای اوین به تبلیغ علیه نظام متهم شد؛ اتهامی که مستندات آن عضویت در ستاد ملی جوانان در انتخابات سال ۹۲، شرکت در همایش جوانان اصلاح طلب در شهرکرد، سفر به سیستان و بلوچستان و گرگان و همچنین توهین به سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف در فیس بوک خود عنوان شده است.

هرچند روز گذشته از سوی بازپرس قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود اما او در ارتباط با حکم پرونده قبلی اش که 6 ماه زندان است راهی بند زنان زندان اوین شد.

ریحانه طباطبایی پیش از این یکبار در آذر  ۸۹ و بار دیگر در بهمن ۹۱ بازداشت و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

ماشاالله شمس الواعظین، دیگر روزنامه نگارایرانی هم دیروز از احضار و ممنوع الخروجی خود خبر داد. او به خبرگزاری ایسنا گفت: “صبح امروز (شنبه) دو احضاریه به منزل من ارسال شد؛ احضاریه اول از سوی دادسرای اوین است و در آن درخواست شده که تا سه روز آینده خود را برای ادای پاره‌ای از توضیحات به این دادسرا معرفی کنم، در غیر اینصورت حکم جلب من صادر خواهد شد”.

او افزوده: در احضاریه دوم که مشخص نیست از سوی چه دستگاهی صادر شده؛ ممنوع‌الخروجی به من اعلام و گفته شده است که در صورت اعتراض به این حکم می‌توانم تا ۲۰ روز آینده به دادگاه مراجعه کنم.

شمس الواعظین بعد از انتخابات ۸۸ بازداشت و ممنوع الخروج شده بود. ممنوع الخروجی او آذر ماه سال گذشته رفع شده بود.

 

بی خبری از یک روزنامه نگار

از سوی دیگر با گذشت نزدیک به یک ماه از بازداشت صبا آذرپیک هنوز هیچ خبری از وضعیت او در دست نیست و این روزنامه نگار تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نداشته است.

مادر صبا آذرپیک در صفحه فیس بوکش خبر داده است که او را تهدید کرده اند درباره وضعیت فرزندش اطلاع رسانی نکند در غیر این صورت موقعیت او به خطر می افتد.

خانم آذرپیک توضیح داده: صبا ۲۴ روز در انفرادی، بدون اینکه بدانیم کجاست و برای چی و چه کسانی مسئول بازداشت صبا هستند؟ خیلی متاسفم که در یک کشور اسلامی و با مسئولینی که خود را پیرو دین اسلام و بازداشتهایی که بازجوهایش و بازپرس هایش، خودشان را مسلمان می نامند، ولی هنوز آیین ابتدایی یک مسلمان را رعایت نمی کنند، مرا تهدید کردند که مصاحبه نکنم، مرا تهدید کردند در فیس بوک چیزی ننویسم، چون جگر گوشه ام موقعیتش به خطر می افتد، راستی خوب می دانید چگونه یک مادر را با فرزندش تهدید کنید، باور کنید من تا به این سن چنین مرامی را در زندگی ام بیاد ندارم که فرزندی گروگان گرفته شود و مادری تهدید به جان فرزندش.

مادر صبا آذرپیک افزوده: بعد از اینکه دو روز به دادسرا رفتم و بعد از قولهای شان نتیجه ای نگرفتم و دلواپس دخترم شده بودم فردای آن روز خواب دیدم که صبا تماس گرفت و بازجو به او دیکته می کرد که به کسی نگویم صبا زنگ زده،چون اگر به گوش معاون دادسرا برسد برایشان گران تمام می شود و دیگر صبا زنگ نمی زند، من هم قول دادم که فقط خواب دیده باشم ولی تا کنون باز هم صبا تماسی نگرفته و من چشم به راه او هستم، آقایان بازجو و… اگر نگرانی من مادر شما را شاد می کند، مردانگی کنید و یک مادر بزرگی رو که اخیرا غذا نمی خورد و با زور غذا به دهانش می گذاریم و بهانه نوه اش را می گیرد و جدیدا با گریه شعر “می خوام بخوابم خوابم نمیاد، چشم انتظارم یارم نمیاد” می خواند و مدام می گویدچرا نم یاد، انسانیت و مسلمانی کجاست، صبای بیگناهم رو آزاد کنید.

به گفته مادر صبا آذرپیک، بازپرس پرونده اتهام صبا را تبلیغ علیه نظام عنوان کرده است.

صبا آذرپیک روز چهارشنبه ۷ خرداد ماه بازداشت شده و تاکنون تنها یکبار یکی از ماموران امنیتی در تماس با خانواده او خبر از سلامتی اش داده است اما این مامور امنیتی توضیح نداده که چرا به جای صبا آذرپیک، او با خانواده این روزنامه نگار تماس گرفته و چرا خود این روزنامه نگار اجازه تماس گرفتن ندارد.

صبا آذرپیک سال گذشته در جریان بازداشت بیش از ۱۸ روزنامه نگار در ایران نیز

بازداشت شده بود. همان موقع مادرش اعلام کرده بود: “ماموران وقتی برای بازداشت صبا به خانه ما آمدند، به صورت پسرم سیلی زدند و همزمان از او فیلمبرداری می کردند، سپس صبا را با خودشان بردند. می خواهم به مسئولان بگویم، این راه برخورد با جوان ها نیست، زندان راه حل نیست و نتیجه معکوس دارد”.