در خانه ممنوع بود در جهان برگزار شد

لیلا طیری
لیلا طیری

» بزرگداشت یاد هاله و عزت الله سحابی

خانواده هاله و عزت الله سحابی اجازه برگزاری هیچ مراسم ختمی را ندارند اما شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف اقدام به برگزاری مراسم یادبود برای آنها کرده اند.عفو بین الملل خواهان تحقیقات فوری و مستقل پیرامون علت درگذشت هاله سحابی شده و شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه نوبل صلح از تغییر اسم پارک لاله به پارک هاله سخن گفته است.

هاله سحابی از اعضای مادران صلح بود که هفته گذشته در جریان تشییع پیکرپدرش، عزت الله سحابی جان باخت و شاهدان عینی به “روز” گفتند که برخوردهای ماموران امنیتی و انتظامی در جریان تشییع پیکر آقای سحابی، عامل جان باختن وی بوده است.شیرین عبادی با انتشار نامه ای به شهروندان پیشنهاد داده که “از این پس پارک لاله را، پارک هاله بنامیم.” او نوشته است: هاله خود از مادران صلح بود و همراه و همدل همیشگی مادران عزاداری که در این پارک گرد می‌آمدند. حالا ما خود عزادار هاله‌ایم. هاله خود لاله شد.

 

تحقیقات فوری و مستقل

سازمان عفو بین الملل با انتشار نامه ای از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی خواست پیرامون علت درگذشت هاله سحابی تحقیقات فوری و مستقل صورت گیرد.

پیش از این حامد سحابی، فرزند عزت الله سحابی و برادر هاله سحابی در مصاحبه با “روز” اعلام کرده بود که خواهان بررسی و شناسایی عوامل و مسببین جان باختن هاله هستند و بر این موضوع به عنوان حداقل حق خانوادگی شان اصرار دارند.

سازمان عفو بین الملل اعلام کرده: “منابع رسمی ایران تلاش می کنند دخالت ماموران انتظامی را کم اهمیت جلوه دهند و بدین منظور تلویزیون ایران مصاحبه ای با یک پزشک اورژانس منتشر کرد، که در این مصاحبه گفته می شود هاله سحابی در راه بیمارستان و گویا در اثر حمله قلبی بیهوش شد و پس از آن درگذشت. در حالیکه هاله سحابی در همان روز درگذشت و ساعت ده شب، بدون کالبد شکافی و بررسی علت مرگ، توسط نیروهای امنیتی به خاک سپرده شد”.

هاله سحابی یک زندانی سیاسی ودر حال سپری کردن محکومیت دوساله خود بود و سازمان عفو بین الملل نگران آن است که رفتار نیروهای انتظامی ممکن است باعث مرگ مستقیم و یا غیر مستقیم هاله سحابی شده باشد.

این سازمان تاکید کرده :از این رو، باید تحقیقات فوری و مستقل منطبق بر موازین سازمان ملل در مورد اعدام های خود سرانه، شتاب زده و فرا قانون صورت گیرد.

سازمان عفو بین الملل همچنین اعلام کرده که اگر کسی برخلاف قانون باعث قتل هاله سحابی شده است، باید محاکمه شود. البته درصورت محکوم شدن، نباید حکم اعدام در مورد وی صادر شود.

سازمان عفو بین الملل همچنین در نامه خود به رییس قوه قضاییه خواهان روشن شدن وضع کسانی شده که در حین خاکسپاری عزت الله سحابی دستگیر شده اند.

 

در وطن ممنوع شد

همزمان و در حالیکه خانواده هاله و عزت الله سحابی اجازه برگزاری مراسم ختم نیافتند، ایرانیان در نقاط مختلف جهان از جمله مالزی، واشنگتن، پاریس، لندن و چند شهر دیگر با برگزاری مراسم هایی به بزرگداشت یاد عزت الله سحابی و هاله سحابی پرداختند.

 در ایران هم در حالیکه برگزاری مراسم برای سحابی ها ممنوع شده مردم با نصب پوسترهای هاله سحابی بر سطح شهر به این امر اعتراض خود را نشان داده اند.

در کوالالامپور، پایتخت مالزی، مجموعه راه سبز ایراینان (رسام) مراسمی برگزار کرد؛ در این مراسم کلیپ هایی در خصوص زندگی مهندس سحابی و هاله سحابی به نمایش درآمد؛ خاطراتی از هاله سحابی و روحیه انسان دوستی و ابعاد مختلف شخصیتی وی نقل شد و مریم آذرمند که از نزدیکان و وابستگان خانواده ی سحابی به شمار می آید و از نزدیک با زندگی هاله سحابی آشناست به بیان خاطراتی از وی و بیان ویژگی های او و علاقه مندی او به ایران و فرهنگ اصیل ایرانی و همچنین مردم داری و انسان دوستی هاله سحابی پرداخت و گفت: “ نه به عادت ایرانی بودن که همیشه بعد ازمرگ انسان‌ها عزیز می‌شوند بلکه به واقع، او یک فرشته بود”. در ادامه خانم آذرمند به قرائت نامه ای که فرزندان هاله نوشته بودند پرداخت.

در لندن ایرانیان در میان ترافالگار آن شهر جمع شدند و در واشنگتن و کالیفرنیا و همچنین پاریس نیز مراسم ها یی برگزار شد.

در کارولینای شمالی نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه ایالتی این ایالت اعلام کرده اند روز جمعه با سخنرانی محسن کدیور مراسمی برگزار خواهند کرد.

در سن حوزه و اوکلند نیز اعلام شده است که مراسم بزرگداشت سحابی ها برگزار خواهد شد.