استفاده وسیع انتخاباتی از امکانات دولتی

نویسنده


iranelection.jpg

حمید احدی

همزمان با آغاز گفتگوهای درونی جناح های محافظه کار و اصلاح طلب، محمود احمدی نژاد با اعزام مشاوران خود به نقاطی که ضعف هواداران دولت در آن مشهودست فعالیت های مستقل انتخاباتی خود را با

چراغ های خاموش آغاز شده است.

شش ماه مانده به برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس، حامیان محمود احمدی نژاد در همان حال که بحث های انتخاباتی را تقبیح می کنند خود فعالیت انتخاباتی را آغاز کرده اند. دستوری به استانداران و فرمانداران آن ها را موظف کرده است که مشاوران اعزامی رییس جمهور را در قالب سفرهای دولتی برای پی گیری سفرهای استانی را یاری رسانند تا بتوانند در جلسات و همایش ها و در قالب سخنرانی ها به ماموریت خود علیه گروه های سیاسی رقیب و به نفع حزب بی تابلوی دولت شکل دهند.

از میان هجده مشاور رئیس جمهور، تنها دو نفر که فعال ترند در یک ماه و نیم گذشته بیش از 15 همایش و نشست برگزار کرده اند. سه روز یک همایش. بیشترین تلاش خود به شهرستان ها و دور از پایتخت متوجه بوده است. تاکنون مشهد، ساری، ارومیه، بجنورد، شیراز، گچساران از شهرهایی هستند که میزبان مشاوران رئیس جمهور برای برپایی نشست ها بوده اند. همزمان مشاور روحانی رییس جمهور سقای بی ریا هم فعال شده و در جاهای مختلف پای منبر می رود و اصلی ترین سخنانش هم انتقاد از خاتمی و هاشمی است با این تاکید که هاشمی دیگر مرده است اما خاتمی هنوز هم خیال ها دارد.

به گزارش روزنامه اعتماد، در قالب دور اول تور انتخاباتی مشاوران، در دو ماه اخیر چندین همایش در مشهد برگزار شده . این، به دنبال سروصدای بسیاری است که برای “قطار سریع السیر تهران – مشهد” (که قرار بود در یک ساعت و نیم از مشهد به تهران برسد و در عمل معلوم شد که اصلا نه شرکت آلمانی ادعا شده چنین قراردادی را عمل می کند و نه پولی برای آن وجود دارد) صورت گرفته است.

همایش حامیان جوان دولت اسلامی در مسجد امام حسن مجتبی(ع) و همایش روابط عمومی های خراسان رضوی در اواخر تیرماه در مشهد با حضور مهدی کلهر وعلی اکبر جوانفکر مشاوران رسانه ای احمدی برگزار شد. کمتر از یک ماه بعد ایلدر آبادی دیگر مشاور رئیس جمهور همایشی دیگر با نام همایش حامیان جوان دولت در مشهد برپا کرد.

خراسان شمالی نیز از سفرهای استانی هواداران احمدی نژاد بی نصیب نماند. نهم مردادماه بجنورد مرکز این استان شاهد حضور زوج مشاوره یی احمدی نژاد در امور رسانه ها و مطبوعات بود تا طی نشستی با خبرنگاران به سوالات آنان پاسخ داده و مواضع دولت نهم را تشریح کنند.

در همین چارچوب، اواخر مرداد ماه و اندکی پیش از سفر به مشهد هواداران احمدی نژاد راهی شیراز شدند و با خبرنگاران آن دیار نیز به گفت وگو نشستند و با دادن وعده ها و دستورعمل هائی برای ماه های اینده طرح های وسیعی طراحی کرده اند.

شهرهای شمالی کشور نیز سرگذشتی نظیر شهرهای ذکر شده داشت. احمدی نژاد در مازندران آرایی کمتر از هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی، قالیباف، معین و لاریجانی داشت. در همین راستا، مشاوران رئیس جمهور در سلسله سفرهای خود راهی ساری شدند تا در طول چند روز چندین نشست و همایش برگزار شود. همایش مشترک مدیران دستگاه های اجرایی، فرمانداران، شهرداران، بخشداران و روابط عمومی استان های مازندران و نشست خبری با رسانه های گروهی از برنامه های کلهر و جوانفکر در این شهرستان بود.

علاوه بر اینها، آذربایجان غربی نیز در ماه گذشته مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد را به حضور پذیرفت و در آن جا نام همایش بررسی نارسائی های استان بود.

اما در همایش گچساران که سی ام خرداد ماه با عنوان “بررسی جنگ روانی علیه دولت نهم” در کهکیلویه و بویراحمد برگزار شده بود از چهره هایی دعوت به عمل آمد که اگرچه سابقه فعالیت سیاسی در کارنامه خود نداشتند ولی به لحاظ ادبیات خاص و حمله به دولتمردان گذشته و سیاستمداران امروز در چند ماه اخیر نامی به هم زده بودند. مشاوران احمدی نژاد در اول این همایش اعلام داشتند که تاکید مقام رهبری برگسترش روابط عمومی باعث سفرها شده ، اما در این جلسات نه تنها اقدامات دولت نهم به سمع مردم رسانده نشد بلکه اقدامات دولت ها و دولتمردان گذشته با شدیدترین لحن به باد انتقاد گرفته شد.

همایش “بازشناسی پدیده سوم تیر” نیز از جمله اقدامات آن دفتر بود که توسط مشاوران جوان رئیس جمهور برگزار شده بود، باز مشاوران رئیس جمهور سخنران بودند. با آنکه اعلام شده بود جمعی از اساتید و شخصیت های سیاسی در این نشست شرکت خواهند کرد تنها حضور پررنگ مشاوران احمدی نژاد به چشم می آمد. این همایش با حضور تعداد معدودی از نمایندگان اصولگرای مجلس در تالار فردوسی دانشگاه تهران برگزار شد و چمران تنها چهره مطرح اصولگرایان در جشنی بود که به مناسب سالروز انتخابات سوم تیر برپا شده بود و در همان جا بود که حاضران دریافتند دولت چنان سهم خود را از محافظه کاران جدا کرده که حتی مهندس چمران را تحمل نمی کند. به طوری که در اجلاس مکانی که مشاوران نشستند دور از محل نشستن چمران، کوچک زاده و خانم آلیا بود.

خبرنگاران گزارش کرده اند که حتی سلام و علیکی میان کلهر و جوانفکر با چمران که روزگاری پدرخوانده گروه احمدی نژاد خوانده می شد رد و بدل نشد. حتی پس از سخنرانی چمران، کلهر پشت تریبون قرار گرفت و با انتقاد از بخشی از گفته های چمران اعلام کرد: “احمدی نژاد امروز تنهاتر از همیشه هست حتی تنهاتر از زمانی که وارد عرصه انتخابات شد.”

فردای همان روز در همایش دیگری در تالار سید الشهدا همین موضوع تکرار شد و باز مردان رئیس جمهور در سویی و چمران و دیگر چهره های اصولگرا در سوی دیگر نشسته بودند و مشاوران نیم نگاهی به سمت چمران نینداختند. خبرگزاری فارس گزارش کرده که در این همایش انتخاباتی که بیش از 3500 مدیر دولتی حضور داشتند به تمام مدیران و حضار هدایایی از قبیل کتاب های مدیریتی تا سقف 13 هزار تومان، سی دی مستند چند سفر استانی، کتاب هایی شامل سخنان مقام رهبری درباره دولت و گزارش عملکرد دولت نهم اهدا شد.

سه روز بعد از این همایش روح الله حسینیان دیگر مشاور احمدی نژاد در جشن رونمایی کتاب “اصلاح طلبان تجدیدنظر طلب و پدرخوانده ها” پازل فعالیت های مشاوران را تکمیل کرد و به انتقاد از دولت اصلاحات پرداخت.

بعد از این همایش، مشاوران رئیس جمهور فعالیت خود را در تهران محدود و در شهرستان ها گسترش دادند.

به رغم اینکه دولت نهم در تلاش است از خود در برابر رسانه های منتقد چهره دولتی نقدپذیر و دارای سعه صدر را نشان دهد اما مشاوران احمدی نژاد در هر نشستی که در شهرستان ها پیش می آید بحث کودتای خزنده را پیش کشیده و رسانه ها را به براندازی دولت و کینه ورزی محکوم می کنند. آنان با توسل به این بهانه که رسانه های ما کارکرد حزبی دارند شدیدترین انتقادها را علیه مطبوعات منتقد عنوان می کنند.

به اعتقاد کلهر رسانه ها از “سکوت” دولت سوءاستفاده کرده و فضا را “تلخ و تاریک” می کنند. به گفته او “امروز دشمن می داند که فعالیت علیه ما در بعد نظامی، سیاسی و اجتماعی ناموفق است. بر این مبنا به عرصه تبلیغات و رسانه وارد شده است. بخشی از این نوع عملکرد همان کودتای خزنده است که برخی رسانه های اغفال شده یا همسو با دشمن در جامعه آغاز کرده و شبهاتی را به جامعه تزریق می کنند.” رسانه های منتقد در تعریف کلهر “خاله زنک هایی” هستند که فقط به دنبال این هستند که این چی گفت و آن یکی چه جوابی داد.

به اعتقاد مشاور احمدی نژاد در امور رسانه ها روزنامه های امروز به کار راحت عادت کرده اند و از پای سایت و زیر کولر چند خبر درآورده و می نویسند. البته به گفته او اینها خبر نیست بلکه حرف است و روزنامه در فرهنگ لغات مشاوران احمدی نژاد تبدیل به حرف نامه شده است. به نظر کلهر برخی روزنامه ها حتی از جوک و فحش و وهن و توهین به دولت هم گذشته اند.

علی اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتی احمدی نژاد که همراه همیشگی کلهر در این همایش و سفرها است به اظهارات ضدرسانه یی کلهر دامن زده و آن را تکمیل می کند. او نیز معتقد است؛ “امروز برخی روزنامه ها فقط حرف می زنند.” وی در همایشی در ساری نیز کودتای رسانه یی را عنوان کرد و گفت: “امروز مدیرمسوولی به صراحت اعلام می کند مخالف دولت است و علیه دولت حرکت می کند، این کودتای رسانه یی است که باید با آن مقابله شود.” وی در شیراز نیز وقتی در جمع خبرنگاران قرار گرفت در پاسخ به سوالی که درباره آزادی مطبوعات عنوان شد به طرح پرسش پرداخت و گفت؛ «آیا آزادی مطبوعات برای این است که چهار یا پنج نفر که حزب درست کردند، هر کاری دل شان خواست، انجام دهند.»

انتقاداتی که از زمان روی کار آمدن دولت نهم گریبان مطبوعات و رسانه های منتقد را گرفته است به رسانه ملی نیز تسری یافت. مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور “ناکارآمدی ایرنا” را به “ساختار قدیمی و کهنه” این خبرگزاری منوط دانست که “مربوط به 30 سال قبل است”. جوانفکر نارسایی رسانه ملی را نیز با دیده اغماض نگریسته و آن را به خاطر حجم بالای فعالیت های دولت نهم ارزیابی کرد که باعث می شود این خبرگزاری جابماند.

حمله به دولت های گذشته همسو با انتقاد از رسانه ها جزء برنامه های هواداران احمدی نژاد است. این انتقاد تا جایی است که مشاوران احمدی نژاد نه تنها خود عملکرد دولت های گذشته را زیر سوال می برند بلکه از دیگران نیز برای نقد دولت های پیشین دعوت می کنند. چرا که به گفته جوانفکر در خراسان شمالی “اگر عملکرد دولت های گذشته مورد نقد قرار نگیرد، همواره باید نگران تحریف تاریخ معاصر کشورمان باشیم.”

به عقیده وی نباید از روسای جمهور گذشته قدیس ساخته شود. این در حالی است که روی کارآمدن دولت نهم در گفتار مشاوران “یک مقطع نورانی” ارزیابی می شود. هواداران احمدی نژاد می کوشند تا نقش احمدی نژاد را به عنوان فردی که آمده تا عقب ماندگی های دو سه قرن اخیر را جبران کند، ترسیم می کنند. آنان از انتخابات ریاست جمهوری نهم با عنوان “حماسه” یاد می کنند. حامیان احمدی نژاد در مقابل نقدهایی که بر عملکرد دولت مطرح است، آشفتگی های پیش آمده را مانند آشفتگی عید می دانند. به عقیده کلهر “اقدامات دولت یک نوروز ملی و رسانه یی” است و همان طور که به هم ریختگی زمان عید تحمل می شود باید این شلوغی نیز تحمل شود.

به نظر می رسد در حالی که سایر گروه های اصولگرا درگیر شکل دادن ائتلاف هستند و به این اتحاد به “هر قیمتی” اصرار می ورزند، مشاوران احمدی نژاد فعالیت انتخاباتی خود را با چراغ خاموش آغاز کرده اند. چرا که به اعتقاداین مشاوران احمدی نژاد، انتخاب وی در نهمین انتخابات ریاست جمهوری یک “نه بزرگ به تمام گروه ها و دسته ها بود. گروه ها و دسته هایی که هیچ کدام از احمدی نژاد حمایت نکردند و این گروه ها شامل اصولگراها نیز می شوند.