جامعه دانشگاهی، تحمل جنایت را ندارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» حمله بسیجی ها به دانشجویان علم و صنعت

حوادث روز عاشورا و نحوه برخورد با معترضان، همچنان موضوع بحث فعالان و احزاب سیاسی است. برخی گروه های سیاسی، هم چون سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت)، دفتر تحکیم وحدت و مجمع روحانیون مبارز، با صدور بیانیه های مختلف، به محکوم کردن حوادث رخ داده در این روز پرداخته اند. این در حالیست که دیروز نیروهای لباس شخصی با سردادن شعارهایی چون “حیدر، حیدر” و “ماشاالله، حزب الله” به دانشگاه علم و صنعت ریختند و به ضرب و شتم دانشجویانی پرداختند که در پاسخ آنان می گفتند: “مرگ بر خشونت”.

 

بیانیه دفترتحکیم وحدت

در بیانیه دفتر تحکیم وحدت که صادر کنندگان، علت صدور  آن را “تراژدی تلخ حوادث تاسوعا و عاشورای حسینی” نامیده اند، آمده است: “داغ جنایت ها و کشتار مردم سبزپوش در ماه های اخیر هنوز کهنه نشده، اما جانیان و آمران آن جنایت ها خشمگین و ناتوان از یافتن علت واقعی اعتراضات مردم، عنان بریده اند و بار دیگر متعرض جان و مال مردم شده اند. خیابان های تهران بار دیگر به خون جوانان رنگین شد. بغض نفرت و خشم از ستمکاران در روز عاشورا گلوی آزادی خواهان را فشرد و روز حق خواهی ملت ایران در عاشورای حسینی روزی تاریخی و سرنوشت ساز را رقم زد. دیروز در تهران عاشورا برپا بود. در یک سوی آن مسلمانانی پاک ایمان بودند و در دگر سو پلید چهرگانی شناخته شده. بت پرستانی که ردای اسلام را بر تن داشتند و به قصد قدرت، قرآن به سر نیزه ها می کردند و بازیچه ای بودند برای اشرافیت و جاهلیت جدید.”

در این بیانیه با انتقاد از افراد و گروه هایی که در مقام مقایسه تاریخی، مخالفان را «یزیدی» می نامند، آمده است: “درد آور است که عده ای در موضع قدرت، داعیه ی اقدام عاشورایی دارند و با سر دادن شعار های حسینی بر علیه اکثریتی مظلوم عقده گشایی می کنند، حیات آدمیان می ستانند تا بر کاخ قدرت مطلقشان گردی از انتقاد یا مشروطیت ننشیند، در حالی که پیام کربلا بینش عاشورایی است و نه ترویج خشونت گرایی و قتل مردم در تظاهرات مدنی.”

دفتر تحکیم وحدت در این بیانیه، با اشاره به حوادث رخ داده بعد از فوت آیت الله منتظری، آورده است: “از روز تلخ وفات حضرت ایت الهه منتظری تا به امروز حوادث ناگواری در کشور روی داده است و رفتار حاکمان موج خشونت را بر علیه رهبران و هوادران جنبش سبز ایران گسترده و فشارها را روز به روز تشدید کرده است. طی هفته گذشته، حمله به بیوت مراجع عالیقدر شیعه چون حضرات ایات صانعی و طاهری، بازداشت اعضای بیت مکرمه فقیه عالی قدر مرحوم آیت الله منتظری و حمله چماق به دستان به رهبر شجاع جنبش سبز اقای کروبی دلواپسی ها را افزایش داده بود. این در حالیست که نگرانی در مورد حفظ جان مراجع در حکومتی که داعیه حفظ دین و حوزه های علمیه را دارد مایه رسوایی و ننگ است. در کنار اینها، حادثه روی داده در تاسوعای حسینی برای سید محمد خاتمی در حسینیه جماران و حمله و هتاکی به ملت عزادار ایران موج بی اعتمادی را در جامعه بیش از بیش گسترده کرد.”

دفتر تحکیم وحدت در پایان بیانیه خود توصیه هایی هم به حاکمیت و معترضان دارد: “حاکمیت کاری نکند که خاطرات عاشورای 42 و 57 در سومین دهه پس از انقلاب شکل واقعیت به خود بگیرد. و هشدار می دهیم که جامعه دانشگاهی ایران تاب تحمل جنایت و خونریزی را ندارد. از سویی جا دارد سایر مراجع مکرم موضع شفاف خود را بر چنین حوادثی اعلام دارند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.از ملت سبز ایران می خواهیم که اعتراضات خود را چارچوب های مدنی و مسالمت آمیز دنبال کند، تا پیاده نظام تا دندان مسلح دولت کودتا که سرسپرده ی خشونت و ترور است بیش از این دست تجاوز به جان و حیثیت مردم بلند نکند. راه ما راه آزادی و پیشرفت ایران است، حریم مان جان انسانها و شرافت پاک نهاد انسانی است و پیمانمان برای پیشبرد جنبش سبز مردم ایران تا لحظه پیروزی پا برجاست.”

 

درگیری در دانشگاه علم و صنعت

دانشجویان دانشگاه علم وصنعت تهران، در اعتراض به حوادث روز عاشورا و همچنین ادامه بازداشت کامران آسا، برادر کیانوش آسا، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت و از جان باختگان حوادث پس از انتخابات، دیروز دست به تجمع و اعتراض زدند. دانشجویان این دانشگاه که سه شنبه هر هفته در حمایت از جنبش سبز، دست به تجمع و تظاهرات می زنند، تجمع این هفته خود را به صحنه اعتراض علیه حوادث روز عاشورا تبدیل کردند.

دانشجویان با برگزاری تجمع و راه پیمایی در محوطه دانشگاه، به سر دادن شعارهایی در حمایت از جنبش سبز و علیه مسوولان حکومتی پرداختند. شعارهایی چون “تجاوز، جنایت، مرگ بر این ولایت”، “یا حسین، میرحسین”، “مرگ بر دیکتاتور” از جمله شعارهایی بود که در میان دانشجویان تکرار شد.

با گذشت دقایقی از شروع این تجمع، عده ای از نیروهای لباس شخصی و اعضای بسیج نیزوارد دانشگاه شدند. اعضای بسیج برای آنکه شعارهای دانشجویان شنیده نشود، ابتدا اقدام به پخش نوار مداحی با صدای بلند کردند، اما زمانی که این اقدام موثر واقع نشد، شروع به سنگ پرانی به سمت دانشجویان کردند. دانشجویان هم هنگامی که با سنگ پرانی و فحاشی این افراد رو به رو شدند، با شعار “مرگ بر خشونت” بر روی زمین نشستند. به دنبال این برخورد، حدود 150 نفر از افراد لباس شخصی و بسیج، با در دست داشتن باتوم و کابل، و سر دادن شعارهایی چون “حیدر، حیدر” و “ماشاالله، حزب الله” به دانشجویان حمله کردند و آنان رابه شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند.

شاهدان عینی گفته اند حداقل 17 دانشجو بر اثر حملات نیروهای لباس شخصی به شدت مجروح و عده ای از آن ها به بیمارستان منتقل شده اند. همچنین برخی اخبار حکایت از آن دارد که 8 دانشجوی این دانشگاه توسط نیروهای لباس شخصی ربوده شده اند. هنوز از مشخصات این دانشجویان و محل انتقال آن ها خبری در دست نیست.

در بیرون از دانشگاه نیز عده ای در حمایت از دانشجویان تجمع کردند و شعارهایی در حمایت از آن ها سر دادند. تجمع کنندگان بیرون دانشگاه هم با حمله نیروهای لباس شخصی با کابل و باتوم، متفرق شدند. دو تن از افراد حاضر در این تجمع بر اثر شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل و 4 نفر نیز توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شدند.

بعد از حمله نیروهای لباس شخصی به دانشجویان و مردمی که در خارج از دانشگاه تجمع کرده بودند، نیروهای گارد ویژه در مقابل دانشگاه حاضر شدند. نیروهای ویژه، اجازه به مردم اجازه تجمع نمی دادند و با افراد یا ماشین هایی که مقابل دانشگاه توقف می کردند، برخورد می شد. همزمان تعدادی از افراد لباس شخصی و هم چنین نیروهای انتظامی، به فیلم برداری از دانشجویان معترض و همچنین مردمی که در مقابل دانشگاه تجمع کرده بودند، اقدام کردند.

 

بی خبری از مهدی عربشاهی و مجید توکلی

مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، از جمله افرادی بود که در روز عاشورا در تهران دستگیر شد. عربشاهی پیش از این، چندین احضاریه برای حضور در دادسرای انقلاب دریافت کرده بود. بهاره هدایت، از دیگر اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم، در گفت وگویی با “دویچه وله” درباره وضعیت مهدی عربشاهی می گوید: “ایشان در پارک لاله بازداشت شدند، هنوز هم متأسفانه خبری از اینکه کجا نگهداری شده و در چه وضعیتی به سر می‌برند، نداریم. به شدت هم نگران وضعیتشان هستیم چون با این جو متشنجی که در تهران حاکم است و با این سر و صدای رسانه‌ای که رسانه‌های حکومتی به راه انداختند، احتمال اینکه بازداشت شده‌ها تحت فشار قرار بگیرند، برای اعترافات خاص یا اینکه سناریوی جدیدی برای اینها نوشته شود، خیلی قوت گرفته و نگرانی‌ها را هم تشدید کرده است”.

هدایت در مورد محل بازداشت و وضعیت مهدی عربشاهی، دبیر بازداشت‌شده‌ی دفتر تحکیم وحدت، ابراز بی‌اطلاعی کرده و افزوده است: “امروز خانواده‌ی ایشان پیگیر وضعیتشان بودند ولی هنوز جواب مشخصی به آنها داده نشده است.”

همچنین تاکنون خبری از وضعیت مجید توکلی، منتشر نشده است. توکلی ازاعضای سابق انجمن اسلامی دانشگاه پلی تکنیک، روز 16 آذر پس از سخنرانی در این مراسم، بازداشت شد. بعد از بازداشت توکلی، خبرگزاری فارس، عکس های توکلی را با حجاب زنانه منتشر کرد و مدعی شد توکلی قصد داشته با لباس زنانه از دانشگاه بگریزد. این مساله باعث شکل گیری کمپین مردان باحجاب در حمایت از توکلی شد.اکنون اما با گذشت سه هفته از بازداشت مجید توکلی، هنوز خبری از وضعیت وی در دست نیست.

 

بازداشت دانشجویان تهران

در روز عاشورا نیلوفر هاشمی آذر، دانشجوی معماری دانشگاه تهران به همراه مادرش، شهرزاد نصیری دستگیر شد. گفته می شود شهرزاد نصیری، مادر این دانشجوی زندانی روز دوشنبه با تعهد آزاد شده است اما نیلوفر هاشمی را به زندان اوین منتقل کرده‌اند.

خبرنامه امیرکبیر هم اعلام کرده است طی روزهای یک شنبه و دوشنبه، دستکم ۹ دانشجوی دانشگاه‌های امیرکبیر، علم و صنعت و فنی بابل بازداشت شدند. گفته می شود طی دو روز گذشته تنها در خوابگاه “شهدا” دانشگاه امیرکبیر حداقل 4 دانشجو بازداشت شده اند. این خوابگاه متعلق به ورودی های جدید دانشگاه امیرکبیر است. یکی از بازداشت شدگان در حالیکه به شدت مضروب شده بوده با سر شکسته در عصر روز عاشورا بازداشت شده است.

همچنین روز سه شنبه 2 دانشجوی دانشگاه علم و صنعت بازداشت شده اند. گفته می شود این بازداشت ها در پی اعزام نیروهای بسیج به این دانشگاه صورت گرفته است.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به حوادث روز عاشورا دست به تحصن زدند که این تحصن با حمله نیروهای بسیجی همراه شد. این نیروها مجهز به گاز فلفل بودند و تعدادی از نیروهای گارد ویژه نیز آنان را همراهی می کردند.

 

تجمع در دانشگاه علوم و تحقیقات

دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات که پس از انتخابات 22 خرداد شاهد چندین تجمع گسترده بوده است، دیروز هم تجمع دیگری داشت. دانشجویان علت تجمع خود را اعتراض به حوادث روزهای اخیر و بخصوص روز عاشورا ذکر کردند. گفته می شود در این تجمع درگیری های شدیدی میان دانشجویان معترض و بسیجیان رخ داد. برخی منابع دانشجویی اعلام کرده اند که تمامی دانشجویان در درون ساختمان های دانشکده حبس شده بودند و به هیچ دانشجویی اجازه خروج داده نمی شد. بسیج و نیروهای حراست دانشگاه تهدید کرده بودند خروج به محوطه باز منجر به دستگیری می شود. دانشجویان معترضی که در درون ساختمان های دانشکده حبس شده بودند هم به منظور جلوگیری از شناسایی، صورت خود را پوشانده بودند. این تجمع بعد از درگیری های محدود بین دانشجویان و نیروهای حامی دولت، به اتمام رسید.

 

دانشگاه بابل: بازداشت 3 دانشجو

همچنین بنابر گزارشی دیگر 3 عضو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون بابل بازداشت شدند.

خبرها حکایت از آن دارد که مصطفی حسین زاده، امیر رمضانی و موسی جلالی خواه، از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه علوم و فنون بابل، ظهر روز عاشورا در میدان امام حسین تهران به اتهام شرکت در عزاداری حسین (ع) و تجمع اعتراض آمیز، توسط نیروهای لباس شخصی دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند.

به گفته شاهدان عینی این سه دانشجو هنگام دستگیری مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و حال مصطفی حسین زاده در لحظه دستگیری وخیم گزارش شده است.

شایان ذکر است مصطفی حسین زاده، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم و فنون مازندران و دبیر فرهنگی این انجمن است. امیر رمضانی پور و موسی جلالی خواه عضو شورای عمومی انجمن اسلامی هستند.

 

دانشگاه رازی کرمانشاه: بازداشت ها

چند نفر از فعالین دانشجویی دانشگاه رازی کرمانشاه توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران احضار و بازداشت شدند. بنا به گزارش های رسیده محمد مهدی آبادی، مسوول ستاد جوانان میر حسین موسوی در کرمانشاه، میلاد غلامی مدیر مسوول نشریه دانشجویی آب، کیوان موقوفه مسوول ستاد جوانان حامی مهدی کروبی در کرمانشاه و دبیر شورای صنفی دانشکده فنی، پویا میرزایی از فعالین ستاد ۸۸، آرش محمدحسینی از فعالین دانشجویی, سجاد حیاتی سردبیر نشریه توقیف شده پارس، احسان حیاتی دبیرکل اسبق شورای صنفی دانشگاه رازی، مسلم عارفی، مهدی علوی، متین حاتم و خشایار مرید پور از فعالین ستاد میرحسین موسوی از جمله این دانشجویان هستند. هنوز از دلایل بازداشت این افراد خبری در دست نیست.

 

آزادی دانشجویان بازداشت شده مشهد

در روز عاشورا، هم زمان با تظاهرات مخالفان، مراسم هفتمین روز درگذشت آیت الله منتظری نیز در بعضی از شهرها برگزار شد. این مراسم عموما در مقابل بیت آیت الله صانعی در شهرستان ها برگزار شد. در مشهد، این مراسم به خشونت کشیده شد و شش دانشجو در این میان بازداشت شدند. آخرین اخبار اما حاکی از آن است که 5تن از این دانشجویان تاکنون آزادشده و تنها حسین قابل، برادرزاده احمد و هادی قابل همچنان در بازداشت به سر می برد.