کیهان و کشف شبکه عنکبوت جدید

نویسنده
فیروزه متین

» اعترافگیری فارس در مورد سلامت انتخابات ۸۸

همزمان با “کشف شبکه عنکبوت” جدیدی از سوی حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان که به ادعای او “در تلاش اند تا مطالبات از حسن روحانی را افزایش دهند”، موضع گیری روحانی و عارف در باره سلامت انتخابات سال ۸۸ و اینکه در آن انتخابات تقلبی روی نداده است، محافظه کاران را بر آن داشته تا موج “لزوم عذرخواهی سران فتنه” را به راه اندازند.

روزنامه افراطی کیهان که مدعی پیروزی راستگرایان است، روز یکشنبه از “فعال شدن مجدد شبکه عنکبوت” خبر داد و نوشت: “شبکه عنکبوت برای طرح مطالبات ضد انقلابی از رئیس‌جمهور منتخب فعال شد.این شبکه طیفی از روزنامه‌نگاران زنجیره‌ای (غالباً متواری و بعضا مقیم ایران)، شماری از اعضای حزب استعماری بهائیت، تعدادی از اعضای حزب منحله مشارکت، و شماری از عناصر گروهکی متواری فعال در فتنه سبز را شامل می‌شود. اخیرا دو طیف از وابستگان به این شبکه که غالبا در فضای مجازی فعال هستند با امضای دو نامه تحت عنوان «روزنامه‌نگاران» و «کنشگران سیاسی و اجتماعی و حقوق بشری» به طرح مطالبات جریان‌های ضد انقلاب پرداخته و خواستار دور کردن سایه فضای امنیتی از فعالیت‌های رسانه‌ای شدند. آنها همچنین خواسته‌اند انجمن صنفی روزنامه‌نگاران- که در دوره اصلاحات تبدیل به مرکز حمایت از پایگاه‌های مطبوعاتی دشمن شده بود- احیا شود. در یکی دیگر از همین نامه‌ها ادعا شده که تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی وجود دارد که باید رفع شود و در ادامه اذعان شده که منظور از اقلیت مذهبی، همان حزب صهیونیستی بهائیت (فرقه دست‌ساز انگلیس) است!پیش‌بینی می‌شود انتشار این قبیل نامه‌های زنجیره‌ای برای اعمال فشار به رئیس‌جمهور جدید در آینده تشدید نیز بشود و این در حالی است که مجرمان امنیتی در هر کشوری در معرض مجازات و محدودیت قرار می‌گیرند. رسانه‌هایی نظیر بالاترین، گویانیوز، روزنت، جرس، کلمه و… در اختیار شبکه عنکبوت قرار دارند یا از این شبکه حمایت می‌کنند”.

 معمولا این کشفیات کیهان منجر به برخوردهای امنیتی با روزنامه نگاران می شود. بسیاری از افرادی که در یادداشت های سال های قبل شریعتمداری به عنوان عضو “شبکه عنکبوت” معرفی شده اند هم اکنون یا در زندان هستند و یا مجبور به ترک ایران شده اند.از همین رو برخی بر این باورندکه گزارش دیروز کیهان هم زمینه ساز دور جدیدی از برخوردهای امنیتی با روزنامه نگاران و فعالان سیاسی خواهد شد.

همزمان خبرگزاری فارس نیز که به نهادهای امنیتی وابسته است دیروز کوشید در مصاحبه با چند چهره افراطی راستگرایان،جمله “سران فتنه باید عذرخواهی کنند” را از زبان آنها تکرار کند.

در همین راستا برخی از خبرنگاران خبرگزاری فارس که پیش از این زندانیان سیاسی از حضور آنها در جلسات بازجویی نیز خبر داده بودند، با برخی از این زندانیان و چهره های اصلاح طلب تماس گرفته و خواستار اعتراف تلفنی آنها به عدم تقلب در انتخابات سال ۸۸ شده اند.

حسین صفارهرندی، که خود را از “عماریون رهبر” می داند هم به فارس گفته است: “ظلمی که سال ۸۸ در حق مردم و دموکراسی شد هیچ وقت نباید از خاطره‌ها فراموش شود؛ ۱۱ میلیون تفاوت رای را کسانی به سخره گرفتند که حتی اگر بنا به گفته خودشان تخلف‌هایی صورت گرفته بود و آنها را جمع می‌کردند در نهایت به یک یا دومیلیون رأی می‌رسیدند و باید پرسید ۹ میلیون رأی اضافی را چه می‌کردند؟ در سال ۸۸ ادب دموکراسی در طرف بازنده وجود نداشت، طرفی که نتوانسته بود نگاه مردم را نسبت به خود بیشتر از ۱۳ میلیون جذب کند و این قضیه فاجعه‌ای در دموکراسی ملی ما به شمار می‌رفت چراکه برخی می‌خواستند بداخلاقی را باب کنند تا بعد از این هر کسی بخت یارش نبود دبه درآورده و مسخرگی پیشه کند.این انتخابات از این جهت فصل‌الخطاب بود که در آینده هر کس دیگری بخواهد پایش را جای پای کسانی که سال ۸۸ شیرینی حضور ۴۰ میلیونی مردم را در کام آنها تلخ کردند بگذارد و این اتفاق را وسیله‌ای برای ضربه‌زدن به مردم تبدیل کند توسط همان افکار عمومی چنان هو می‌شود که حتی یک روز هم نتواند خیابان‌های کشور را محل مانور برای سهم‌خواهی نابه‌جای خود قرار دهند”.

کیومرث یزدان‌پناه رئیس بسیج اساتید هم به فارس می گوید: “با توجه به مشارکت بالای مردم در انتخابات سال 92 همه گروه‌های سیاسی و بازیگران خط اول انتخابات تمکین به قوانین داشتند و پذیرفتند که رقیب پیروز شده است، اما این اتفاق در انتخابات ۸۸ نیفتاد و بداخلاقی‌ها و انتظارات فراقانونی قضایا را برای ملت تلخ کرد و تا جایی این کار پیش رفت که دشمنان ما احساس شادمانی کردند و فکر کردند شکافی بین نظام و مردم شکل گرفته است. در انتخابات ۸۸ عده‌ای پا را فراتر از خطوط قرمز گذاشتند”.

او می افزاید: “این افراد اصرار داشتند از روند غیرقانونی مطالباتشان را دنبال کنند که نتیجه آن ایجاد چالش‌هایی برای نظام جمهوری اسلامی شد. با تمکین نامزدهای انتخابات ۹۲ به قانون، جواب محکمی به جو به وجود آمده علیه جمهوریت در سال ۸۸ داده شد و حال فتنه‌گران انتخابات ۸۸ باید از ملت و نظام عذرخواهی کنند و اعتراف کنند که نباید آن رفتارهای فراقانونی را انجام می‌دادند، این رفتار نشان از بلوغ سیاسی آنان خواهد بود و اگر این اتفاق نیفتد امکان وقوع این رویداد در آینده از جانب آنان وجود خواهد داشت”.

کامران دانشجو، وزیر علوم فعلی و رئیس وقت ستاد انتخابات در سال ۸۸ هم به فارس حرف های مشابهی زده است: “برخی خواص باید از تهمت تقلب و خدشه‌ای که به اقتدار نظام در فتنه ۸۸ وارد کردند، احساس شرمندگی کرده و با توجه به انتخابات ۲۴ خرداد از مردم شریف ایران به سبب فراهم‌ کردن زمینه طمع دشمن عذرخواهی کنند. بصیرت حکم می‌کند که بدانیم فتنه و عوامل پیدا و پنهان آن هنوز زنده‌اند و به اشکال مختلف همچنان به دنبال روزنه‌هایی هستند تا شادی این حماسه سیاسی را نیز همچون سال ۸۸، اگر نه در کوتاه مدت، اما در میان مدت و اگر نتوانستند در درازمدت از مسیر اسلام منحرف کرده و به بردگی طاغوت آمریکا بکشانند”.

صراط نیوز هم که نخواسته از قافله عقب بماند، در یادداشتی خواستار عذرخواهی “سران فتنه” شده و نوشته: “عقل شرط می کند بابت یک سال ایجاد نا امنی، تلخ کردن مزه پیروزی برای طرفدار فرد منتخب، خسارت های مالی ناشی از برپایی اعتراضات غیرقانونی، شاد کردن دل دشمنان اسلام و ایران، مخدوش کردن جمهوریت ایران اسلامی، خون به دل کردن رهبری عادل و مظلوم، ایجاد تشکیک در بین مردم نسبت به تمام انتخابات های گذشته و آینده نظام، ایجاد تردید و از بین بردن اعتماد بین مردم و نظام، شهادت جوانانی که برای مبارزه با تروریست هایی که شما فرصت عرضه اندام را برایشان فراهم کردید، کشته شدن جوانانی که مسحور مباحث باطل شما شدند و… اولا از پیشگاه حضرت حق طلب مغفرت کرده و سپس از امام خامنه ای، مردم، حامیان فرد منتخب انتخابات ۸۸، همه مسئولین نظام، طرفدان جریان خود که آنگونه بازیچه دست شما شدند و تمام مسلمانان جهان که ایران اسلامی را قبله آمال خود می دانستند عذرخواهی و از کرده خود ابراز ندامت و پشیمانی کنید”.

همین سایت مدعی شده که محمد خاتمی هم درحال نگارش نامه عذرخواهی است: “شنیده شده است که سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در حال تدارک نامه‌ای است که در آن بنا دارد درباره برخی وقایع و اشتباهات جریان موسوم به اصلاحات در طول عمر سیاسی‌اش از جمله ادعای تقلب در سال ۸۸، مطالبی را بیان کند.برخی از منابع آگاه هدف وی را از این کار احیا مجدد جریان اصلاحات و سعی در به میدان آوردن مجدد چهره های وابسته به این جریان عنوان می کنند.وی بنا دارد با اذعان به برخی رفتارهای ساختارشکنانه و افراطی خط بطلانی بر اشتباهات گذشته این جریان بکشد و اعلام کند که گذشته ها گذشته است و باید برای آینده کار کرد.با روی کار آمدن دولت حسن روحانی بخشی از جریان اصلاحات سعی در مصادره روحانی به نفع جریان اصلاحات را دارد و بخشی از افراطیون اصلاحات نیز سعی می کنند روحانی را وادار به اتخاذ تصمیماتی کنند تا فضا برای حیات سیاسی افراطیون اصلاح طلب باز شود”.