دولت پیام استیضاح کنندگان را دریافت کرده؟

نویسنده
مریم کاشانی

» همه گزینه های وزارت علوم

گمانه زنی ها درباره جانشین احتمالی وزیر علوم آغاز شده است. گفته می شود  احتمال معرفی محمدعلی نجفی به عنوان وزیر علوم کم است و به همین دلیل از افراد دیگری برای تصدی این پست نام برده می شود.

عبدالوحید فیاضی، نماینده مجلس و  عضو کمیسیون آموزش مجلس به خبرگزاری ایسنا گفته است: “من در حد گمانه‌زنی شنیده‌ام که ممکن است آقای [محمد] فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم از سوی دولت به مجلس معرفی شود. البته هنوز بحث‌ها در مورد معرفی وزیر پیشنهادی دولت قطعی نشده و احتمالا این موضوع به بعد از شروع کار مجلس پس از تعطیلات سه هفته‌ای پارلمان موکول خواهد شد.” او تاکید کرده: “بحثی در مورد احتمال معرفی محمدعلی نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم به عنوان گزینه پیشنهادی دولت مطرح نشده است.” فرهادی وزیر بهداشت در دولت اول محمد خاتمی بود.

هفته گذشته،  همچنین اخبار متعددی از احتمال معرفی علی اکبر صالحی برای وزارت علوم منتشر شد. اولین بار حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده راستگرای مجلس در اصفهان مدعی شد که “علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری، معاون فعلی رئیس جمهور از گزینه‌های مدنظر دولت برای معرفی به عنوان وزیر جدید علوم هستند.” او گفت: “طبق خبرهایی که ما تا امروز داریم دولت روی افرادی به جز محمدعلی نجفی سرپرست فعلی وزارت علوم برای معرفی به مجلس در حال رایزنی و بررسی است و بر این اساس بعید می‌دانیم که نجفی از سوی دولت تدبیر و امید به عنوان وزیر جدید علوم معرفی شود.”

سایت امید، نزدیک به محمدرضا عارف نیز در خبری نوشت: “منابع خبری به پایگاه خبری-تحلیلی امید اطلاع دادند دکتر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی یکی از گزینه ‌های مطرح و جدی است که شخص حسن روحانی تمایل دارد او را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کند اما آنچه که دغدغه ذهنی رئیس جمهور شده است انتصاب فردی مورد وثوق و همراه با سیاست‌های دولت و تیم مذاکره کننده هسته ای در راس سازمان انرژی اتمی است.”

خبرگزاری راستگرای آریا نیز در گزارشی با عنوان “احتمال تغییرات جدید در کابینه” نوشت: “شنیده می شود که نجفی گزینه نهایی وزارت علوم نیست. این چهره اصلاح طلب که اکنون به عنوان سرپرست این وزارتخانه مشغول به کار است بر اساس آخرین ارزیابی های انجام شده احتمال رای آوری کمی در جلسه رای اعتماد خواهد داشت .اخیرا به علی اکبر صالحی پیشنهاد شده است از میان دو گزینه وزارت علوم یا نماینده ایران در سازمان ملل یکی را انتخاب کند. با وجود اینکه صالحی تمایل زیادی به حضور در سازمان ملل دارد درون دولت تمایل بیشتر بر این است که او وزارت علوم را انتخاب کند.” در ادامه این گزارش آمده است: “سورنا ستاری یکی دیگر از گزینه های روحانی برای وزارت علوم است. در همین حال در حالی که گفته می شد آقازاده پیشنهاد حضور در سازمان انرژی اتمی را رد کرده است برخی اصلاح طلبان در دولت محمد جعفر توفیقی را برای جایگزینی صالحی مطرح کرده اند .توفیقی دارای مدرک دکترای تخصصی در رشته مهندسی شیمی از دانشگاه پلی‌تکنیک بخارست است. این پیشنهاد البته با مخالفت های جدی مواجه شده است.”

پس از استیضاح و برکناری وزیر علوم، حسن روحانی و معاون اول او در اظهاراتی جداگانه تاکید کردند که سیاست های وزارت علوم تغییری نخواهد کرد. از جمله حسن روحانی تاکید کرده بود: “همه بدانند با تغییر یک نفر، مسیر دولت عوض نمی‌شود و این دولت همان مسیر که مردم و آرای مردم برای آن مشخص کرده‌اند را ادامه خواهد داد.” معاون اول روحانی هم در مراسم تقدیر از فرجی دانا تاکید داشت: “اکنون نباید از بورسیه‌های وزارت علوم در گذشته به‌راحتی گذشت، زیرا عده‌ای بدون داشتن حداقل‌ها بورسیه شده‌اند. نجابت فرجی‌دانا بود که اطلاعات درباره این افراد بیان نشد، اما دولت این موضوع را پیگیری می‌کند، حتی اگر ۱۰ وزیر علوم هم عوض شود.”

با اینهمه کناره گیری مشاوران سابق وزیر علوم که یکی از دلایل استیضاح او هم بودند، نشان داد که در مسیر وزارت علوم تغییراتی جدی صورت گرفته است. گرچه گفته می شد که کناره گیری مشاوران از وزارت علوم روندی طبیعی است، چرا که پست مشاوره به وزیر ارتباط دارد و با رفتن وزیر، مشاوران او هم جایگاه خود را از دست می دهند، لیکن این تغییرات معنی جدی تری داشت.

سایت راستگرای دانا هم در گزارشی با عنوان “کوچ فتنه گران از وزارت علوم” در همین ارتباط نوشت: “یکی از ایرادات اساسی که نمایندگان به فرجی دانا گرفتند استفاده از افرادی بود که از سوی مجلس رد صلاحیت شده و برای وزارت علوم رأی نیاوردند. این افراد علناً در فتنه دخیل بودند و همچنین پس از ورود به وزارت علوم به عنوان مشاور بیشتر کارهای فرجی دانا را انجام می دادند.” نویسنده این گزارش با اشاره به کنار رفتن مشاوران فرجی دانا پس از استیضاح او اضافه کرد: “اتفاقاتی که پس از استیضاح رخ داد نشان داد که استیضاح یک امر کاملا مثبت و حساب شده از سوی نماینگان مجلس برای بهبود روند دانشگاه ها بوده است. خروج افرادی که در فتنه ۸۸ نقش داشتند، از وزارت علوم نشان می دهد که روند بهبود شرایط وزارت علوم رشد مثبتی به خود گرفته است و فتنه گران یکی پس از دیگری از سمت های خود کنار می روند تا دانشگاه بتواند به خوبی رسالت اصلی خود که تربیت دانشجو است را به اتمام برساند.”

در عین حال جعفر توفیقی مشاور سابق فرجی‌دانا در گفتگویی با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران تاکید کرد: “ از مسئولیتم در وزارت علوم به عنوان مشاور وزیر استعفا دادم زیرا به نظرم اهداف و سیاست‌های وزارت علوم از سوی نجفی دنبال می‌شود و بهتر است من به مسائل علمی بپردازم.” او گفت: “ در وزارت علوم اهدافی را دنبال می‌کردیم که با آمدن فرجی دانا آن اهداف ادامه یافت زیرا فرجی دانا نیز به همان اهداف اعتقاد داشت که با آمدن وی مسیر هموار شد و در حال حاضر نیز سرپرست جدید اعلام کرده است که همان مسیر را دنبال می‌کند، رئیس جمهور هم از سیاست‌های وزارت علوم حمایت کرده است، بنابراین سیاست‌ها تغییری نمی‌کند و در روال خود ادامه دارد. من فکر کردم وظایف خود را انجام داده‌ام و باید به فعالیت‌های علمی بپردازم.” توفیقی افزود: “در صورت پیشنهاد دوباره نیز به وزارت علوم برنمی‌گردم زیرا وظیفه خود را انجام داده‌ام و باید به کارهای علمی خود رسیدگی کنم.”

چند روز پیش، لاله افتخاری، نماینده تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس به خبرگزاری فارس گفته بود: “انتظار می‌رود دولت پیام استیضاح آقای فرجی‌دانا را دریافت کرده باشد. دولت باید حساسیت‌های نمایندگان را در معرفی گزینه جدید وزارت علوم در نظر گیرد و بداند که مجلس بر روی بحث فتنه و فعالان و مرتبطان آن دغدغه دارد.” اکنون به نظر می رسد که پیام راستگرایان به دولت رسیده است.