تهدید مهاجرانِ منتقد توسط رییس دادگستری

نویسنده
حسین محمدی

» به ایران برگردید، محاکمه می‌شوید

رییس دادگستری استان تهران گفت ایرانیانی که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ از کشور خارج و توسط قوه‌‌قضاییه محاکمه شده‌اند، در صورت بازگشت به کشور، بازداشت می‌شوند.

غلام‌حسین اسماعیلی افزود که: “جمعی از این متهمان به صورت غیابی محاکمه و محکوم شدند، تعدادی نیز به ایران بازگشته که بازداشت شده و به پرونده آنها حضوری رسیدگی شد”.

به گفته اسماعیلی “افرادی که به صورت غیابی محکوم شده اند پس از ورود به ایران بازداشت خواهند شد اما می توانند در صورت بازگشت نسبت به رای خود واخواهی کنند”.

اسماعیلی، پیش از این رییس سازمان زندان‌ها بود. چند روز پس از وقوع درگیری میان نیروهای امنیتی و زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، او از ریاست سازمان زندان‌ها برکنار و به سمت رییس‌کل دادگستری استان تهران منصوب شد.

این برای چندمین بار طی ماه‌‌های گذشته است که برخی مقام‌های قضایی، ایرانیان خارج از کشور را تهدید می‌کنند که در صورت بازگشت به کشورشان بازداشت خواهند شد.

طی ماه‌های گذشته مقام‌های قوه‌قضاییه همچنین خبر از محاکمه غیابی وصدور حکم برای ایرانیان خارج از کشور داده‌اند. گرچه اسامی این افراد هرگز اعلام نشد.

محسنی‌اژه‌ای، سخن‌گوی قوه‌قضاییه، در نخستین کنفرانس خبری خود در سال جاری، خبر از “محاکمه غیابی برخی از فتنه‌گران سال ۸۸” داده و گفته بود که این افراد شامل کسانی بودند که “در جریان فتنه ۸۸ در مظان اتهام بودند و به خارج گریخته‌اند”.

محسنی‌اژه‌ای هفته گذشته نیز در نشست مطبوعاتی خود گفت: “دو سه نفر در هفته‌های اخیر ممنوع‌الخروج شدند و چند نفر دیگر که به خارج از کشور رفته بودند در حین بازگشت بازداشت شده و کیفرخواست این افراد صادر و در انتظار محاکمه هستند”.

از زمان روی کار آمدن حسن روحانی، برخی فعالان سیاسی و روزنامه‌نگارانی که مقیم خارج از کشور بوده‌اند، به ایران بازگشته‌اند. اما برخی از آن‌ها بازداشت و یا محاکمه شده‌اند.

کاظم برجسته، سراج‌الدین میردامادی، حسین نورانی‌نژاد، و عبدالحسین هراتی از جمله این افراد هستند.

سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب مقیم فرانسه پس از انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ به ایران بازگشت و پس از چندین دور احضار و بازجویی، بازداشت شده و هم‌اکنون زندانی است.

حسین نورانی‌نژاد، عضو جبهه مشارکت نیز پس از بازگشت از استرالیا، روز اول اردیبهشت ۱۳۹۳ بازداشت شد.

عبدالحسین هراتی، فعال سیاسی دیگر نیز پس از بازگشت به ایران از استرالیا به عنوان سرپرست اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی منصوب شد اما خیلی زود از این سمت برکنار و ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ بازداشت شد.

برخی فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران دیگر نیز طی یک سال گذشته به ایران بازگشته‌اند. گرچه این افراد بازداشت نشده‌اند، اما پاسپورت آن‌ها توقیف شده و بازجویی می‌شوند.

طی سال‌های گذشته وثیقه برخی از فعالان سیاسی و روزنامه‌نگارانی که بازداشت و سپس از کشور خارج شده بودند، نیز توسط قوه‌قضاییه به اجرا گذاشته شده است.

حسن روحانی، پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، چندین بار از ایرانیان خارج از کشور برای بازگشت به ایران دعوت کرده است. از جمله در دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا و سپس در گزارش عملکرد صد روزه‌ی خود که ابراز امیدواری کرد “همه ایرانیان خارج از کشور به ایران برگردند”.