اتهام، کمک به برنامه فضائی ایران

نویسنده

» مقاله فاکس نیوزدرباره محاکمه نادر مدانلو و میلیون ها دلارش

نادر مدانلو، که در ساری شهری در شمال ایران بزرگ شده و  از مشاهده تصاویر فضانوردانی که روی سطح کره ماه راه می رفتند به وجد می آمد، اینک متهم است که به پروژه فضائی ایران از داخل آمریکا کمک رسانده و میلیون ها دلار سود برده است.

او به عنوان نوجوان به آمریکا آمد و در رشته مهندسی فضایی فارغ التحصیل شد و پس از آنکه تبعه آمریکا شد شرکت مخابرات ماهواره ای را که ارزش آن به 500 میلیون دلار هم رسید، تاسیس کرد.  او تقریبا در مرز تحقق تمام آرزوهایی بود که یک مهاجر می تواند داشته باشد.

امروز آن آرزوها ، مانند سفینه ای در حال فرود، در حال سوختن است.

شرکت مدانلو ورشکسته شده است؛ گذرنامه های ایرانی و آمریکایی او ضبط شده است، و قاضی فدرال از او خواسته است تا دستگاه ردیاب را حتی در خواب به خود ببندد.

قاضی پوتومک، سال گذشته او را به پرتاب موشک ساخت روسیه حامل اولین ماهواره ایران در سال 2005 متهم کرد که مغایر با تحریم های آمریکا علیه ایران بوده است. در صورتی که وی برای کلیه اتهامات مجرم شناخته شود، به 65 سال حبس و پرداخت 10 میلیون دلار محکوم خواهد شد. پنج ایرانی دیگر نیز در این پرونده متهم شده اند ولی هیچ یک در بازداشت نیستند.

ایران اولین ماهواره خود را با موشک ساخت ایران را در سال 2009 و دومین ماهواره خود را چند ماه پیش به فضا پرتاب کرد. جاناتن مک داول، از موسسه فیزیک فضایی هاروارد-سیمسون گفت ایران روز 15 ژوئن ماهواره 15 کیلویی رصد-1 را به مدار زمین پرتاب کرد؛ چیزی که نشان می دهد ایران  در مسیر تسلط بر فن آوری ساخت موشک های چند مرحله ای که برای ساخت موشک های هسته ای لازم است در حرکت است.

مک داول این حرکت را موفقیت قابل توجهی برای کشوری در مسیر فضا محسوب کرد.

وی گفت: “ممکن است شکست هایی در چند پرتاب بعدی مشاهده شود. اما بعد از آن مرحله، آنها به خوبی خواهند دانست به چه راهی می روند.”

مدانلو، 50 ساله، اتهام زیر پا گذاشتن تحریم های آمریکا را رد می کند و با قرار وثیقه 250هزار دلار آزاد شده است. او از طریق وکلای خود از مصاحبه امتناع کرده است و وزارت دادگستری و سازمان مهاجرت و گمرکات آمریکا نیز از صحبت در مورد این موضوع سرباز زده اند. ولی نظر متخصصین و همچنین شواهد و مدارک و نیز سوابق امر نشان می دهد که آمال و آرزوهای بزرگش  او را در این مسیر رهنمون شده است. دادگاه وی در اکتبر 2012 برگزار خواهد شد.

پرتاب موشک روسی حامل ماهواره سینا-1 از خاک روسیه، یک روز پس از آنکه محمود احمدی نژاد در سال 2005 به ریاست جمهوری انتخاب شد و گفت “اسرائیل باید از روی نقشه حذف شود”. در نظر بسیاری از ناظران پرتاب این موشک پشتیبان این تهدید بود.

دیوید آلبرایت، بازرس سابق تسلیحات هسته ای و تحلیلگر موسسه علم و امنیت بین المللی، گفت ایران بر کاربرد فن آوری نظامی در فضا متمرکز شده است. او گفت: «یکی از اهداف این برنامه، که ظاهرا در حال پیشروی نیز هست، تولید موشکی است که بتواند کلاهک هسته ای را، زمانی که ایران موفق به تولید آن شود، حمل کند.»

مقامات ایرانی اصرار دارند که برنامه هسته ای آنها اهداف صلح آمیز را دنبال می کند. ولی خودداری آنها از آشکار کردن تمام فعالیت های هسته ای خود، سوء ظن بین المللی را برانگیخته و منجر به چهار دور از تحریم های سازمان  ملل علیه این کشور شده است.

گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی هسته ای گفته است که دانشمندان ایرانی درحال بررسی راه های تولید کلاهک های هسته ای برای موشک های خود هستند. احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران نیز اخیرا اعلام کرده است که این کشور دامنه غنی سازی اورانیوم خود را گسترش می دهد و غلظت آن را به غلظت مورد نیاز تولید بمب نزدیک تر می سازد.

وزارت دادگستری آمریکا گفته است پرونده مودانلو یکی از 150 پرونده ای است که ظرف چهار سال گذشته در زمینه واسطه های و تجاری که بطور غیر قانونی به تهران کمک کرده اند، تشکیل شده است.

ولی پرونده مدانلو مهم تر از بقیه است. او برخلاف سایر موارد، به ارسال فن آوری آمریکا به ایران متهم نشده است. در عوض  به استفاده از شرکت و روابط تجاری خود برای کمک های مهندسی به برنامه فضایی ایران متهم شده است.

مدانلو در سال 1979 از شهر ساری به آمریکا آمده است. او پس از تحصیل در دانشگاه جرج واشنگتن در زمینه مهندسی فضا در وزارت دفاع آمریکا و سازمان ناسا کار می کرده است.

مدانلو و شریکش در صدد ایجاد شبکه ای از 32 ماهواره کوچک بودند که بتواند خدمات پیام کوتاه و ردیابی های تجاری را با قیمت ارزان ارائه کند.

یکی از مهندسین شرکت او گفت مدانلو یکی از اولین کسانی بود که این فکر را مطرح کرد.

شرکت مدانلو برای انجام این پروژه با یکی از دانشمندان فضایی شوروی سابق قراردادی امضا کرده بود که بر اساس آن این شرکت از دانشمندان و تکنیسین های روسی در شهر امسک در سیبری استفاده می کردند.

علی رغم اینکه این پروژه با موفقیت همراه نبود، ولی مدانلو و شریکش موفق شدند میلیون ها دلار برای مهندسی شبکه ماهواره ای وخدمات آن از سرمایه گذاران خصوصی و شرکت هایی چون جنرال داینامیک گرد آوری کنند.

ولی شرکت آنها کم کم دچار اختلاف شد و نهایتا در سال 2001 منحل  و در حالت ورشکستگی قرار گرفت.

اکنون پس از 11 سال پرونده ورشکستگی شرکت همچنان باز است. تمام ادعاهای مالی و فرجام ها اکنون پای بیش از 10 شرکت دیگر را هم در این پرونده باز کرده است.

در دادخواست مدانلو آمده است که وی دیدار هایی را در مسکو میان مقامات ایرانی و شرکت گلوریا پویلوت ترتیب می داده است، ازجمله دیدار با سیروس ناصری، مشاور سابق وزارت خارجه ایران و حمید مالمیریان، رئیس سازمان ملی جغرافیایی. هر دو نفر اکنون جزو شرکای متهم در این پرونده هستند.

روسیه در دسامبر 2001 قراردادی برای تامین ماهواره و پرتاب آن به ارزش 15 میلیون دلار با ایران منعقد کرد. بر اساس دادخواست، چند ماه بعد مدانلو و تنی چند از شرکای او شرکتی را در سوئیس به ثبت رساندند که از آن برای دادن 10 میلیون دلار به مدانلو برای ترتیب دادن قرارداد ماهواره ها، استفاده شده  است.

در پرونده ورشکستگی، سرمایه گذاران خصوصی ادعا کرده اند که مدانلو از جعل امضا و اسناد هم برای انتقال بیش از 6 میلیون دلار به پروژه ماهواره ای خود استفاده کرده است. مدانلو ادعا می کند این مبالغ پرداخت های قانونی به شرکت گلوریان پولیوت بوده است.

ولی به دادگاه کشیده شدن شرکت مزبور پروژه ماهواره ای ایران و روسیه را متوقف نساخت. در اکتبر 2005 ماهواره 170 کیلویی سینا-1 ایران توسط روس ها به فضا پرتاب شد و همچنان هر 99 دقیقه یک بار به دور کره زمین می چرخد.

منبع: فاکس نیوز - 27 ژوئن