ایران خود نفت کش هایش را بیمه می کند

نویسنده

» گزارش فیگارو:

حکومت تهران یک اعتبار چند میلیارد دلاری برای بیمه محموله های نفتی خود و مقابله با تحریم های اتحادیه اروپا درنظر گرفته است. براساس تحریم های اروپا، هیچ شرکت اروپایی نمی تواند کشتی های حامل نفت خام ایران را بیمه کند.

ناوگان ایران دارای ۴۷ نفت کش است که در نوع خود یکی از بزرگ ترین در جهان محسوب می شود. قبل از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا در اول ژوئیه، بیمه ۹۰ درصد از این نفت کش ها توسط شرکت های اروپایی انجام می شده.

محمدعلی خطیبی، نماینده ایران در سازمان اوپک، دراین خصوص گفت: “خریداران نفت ایران دو امکان پیش رو دارند: یا از نفت کش های خودشان استفاده کنند یا از نفت کش های ایران.”

او در ادامه افزود: “ایران آماده است تا یک بیمه کلی برای انتقال نفت آنها ارائه دهد […] و مطمئن باشند که خدمات بیمه کنندگان ایرانی دست کمی از بیمه کنندگان غربی نخواهد داشت.”

محمدعلی خطیبی در مصاحبه دیگری با هفته نامه مثلث خاطرنشان کرد که ایران آماده است تا هرگونه محموله نفتی را حتی در صورت انتقال توسط نفت کش های دیگر کشورها بیمه کند. او گفت: “محموله هایی که ازسوی شرکت های بیمه دیگر کشورها بیمه نشوند، توسط ایران بیمه خواهند شد.”

خبرگزاری نیمه رسمی فارس نیز به نوبه خود تأیید کرده است که دولت ایران به شرکت بیمه مرکزی یک اعتبار چند میلیارد دلاری اعطا کرده  تا نفت کش های ایرانی را بیمه کند. به نوشته همین منبع، ۱۰ درصد از این اعتبار از هم اکنون پرداخت شده است.

این تدابیر به هدف مقابله با تحریم های اروپا علیه صادرات نفتی ایران اتخاذ می شود. چین و هندوستان، به عنوان دو مشتری اصلی ایران برای واردات نفتی از نفت کش های ایرانی استفاده می کنند و کره جنوبی نیز در نظر دارد همین رویه را به کاربندد.

ژاپن، یکی دیگر از خریداران اصلی نفت ایران نیز قانونی را به تصویب رسانده که امکان جایگزینی بیمه کنندگان اروپایی و تضمین محموله های نفت ایرانی تا مرز ۷ ممیز ۶ میلیارد دلار را می دهد. 

به گفته آژانس بین المللی انرژی، تحریم های جدید کشورهای غربی می تواند باعث کاهش صادرات ایران تا مرز ۴۰ درصد شود. ولی محمدعلی خطیبی هرگونه کاهش در صادرات نفتی ایران را تکذیب کرده و تأیید نموده که “حجم نفت صادراتی همانند زمانی است که هنوز تحریم ها اعمال نشده بودند”.

منبع: فیگارو، ۲۸ ژوئیه