کودتای انتخاباتی در فدراسیون فوتبال

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» پخش برنامه نود ناگهان لغو شد

علیرغم اعلام قبلی صدا و سیمای جمهوری اسلامی شب دوشنبه برنامه ورزشی “نود” روی آنتن نرفت. علت عدم پخش این برنامه تصمیم تهیه کننده آن برای انجام یک مناظره بین کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال عنوان شده است؛انتخاباتی که منتقدان می‏گویند دولت قصد دخالت در آن را هم دارد. عادل فردوسی‏پور، تهیه کننده و مجری برنامه نود خود از جمله همین منتقدان است.

روز یکشنبه و تنها چند ساعت قبل از پخش برنامه نود، خبرگزاری‏های داخلی به نقل از روابط عمومی شبکه سوم سیما اعلام کردنداین هفته همه‌ برنامه‌های شبکه سه ویژه انتخابات است و به همین علت برنامه‌های “نود” و “هفت” پخش نخواهند شد. این در حالی است که نام برنامه نود تا بعد از ظهر دیروز در کنداکتور شبکه سه به چشم می‌خورد و قرار بود این هفته موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال با حضور سه تن از نامزدهای احراز سمت ریاست فدراسیون فوتبال در آن بررسی شود.

 

جلوگیری از افشاگری، دلیل لغو برنامه

همزمان با اعلام این خبر عادل فردوسی‌پور از پخش نشدن برنامه‌ی “نود”‌ ‌انتقاد کرد. تهیه‌کننده و مجری این برنامه موفق تلویزیونی در این‌ زمینه به خبرنگار سرویس تلویزیون ایسنا،‌ گفت:‌ “علیرغم اینکه طبق هماهنگی و صحبتی که با مسؤولان سازمان صداوسیما داشتیم، ‌از کاندیداهای فدراسیون فوتبال برای شرکت در برنامه‌ی دعوت شده بود و آنها هم دعوت ما را پذیرفته بودند و آیتم‌های مربوط به انتخابات فدراسیون نیز آماده شده بود،‌ پخش برنامه ما از سوی مسؤولان صداوسیما لغو شد”.

 فردوسی‌پور قصد داشت در این برنامه با دعوت از علی کفاشیان، عزیز محمدی و حسین‌علی قریب ـ سه نامزد ریاست تصدی پست ریاست فدراسیون فوتبال ـ برنامه‌های این سه گزینه را بررسی کند.

برنامه نود طی چند ماه گذشته با اتخاذ رویکردی انتقادی به افشای جریانات و فساد پشت پرده فوتبال ایران پرداخته است؛ رویکردی که به مذاق بسیاری از مدیران ورزشی و مسئولین و دولتی هاخوش نیامده و تا کنون بارها شایعه تعطیلی این برنامه را بر سر زبان‏ها انداخته است. یکی از جنجالی‏ترین قسمت‏های برنامه نود در روز پنجم دیماه سال جاری پخش شد که به بررسی فعالیت دلالان و واسطه ها در فوتبال ایران اختصاص داشت. در این برنامه عنوان شد که واسطه‌هایی که در سالهای اخیر بدون کمترین مزاحمتی به فعالیت در فوتبال ایران پرداخته‌اند،تا به حال بیش از 8 میلیارد تومان ازطریق خرید و فروش بازیکنان، مربیان و مدیران مختلف درآمد داشته‌اند. این در حالی است که با وجود برخوردهای مقطعی، آنها همچنان فعالیت می کنند.

هفته گذشته در جریان برنامه نود عادل فردوسی پور برای اینکه ثابت کند انتخابات فدراسیون فوتبال به صورت مستقل برگزار نمی‌شود و قرارست قطعا کاندیدای مورد نظر وزارت ورزش رای بیاورد، سراغ یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون دوومیدانی رفت تا او تعریف کند چگونه ریاست این فدراسیون به گزینه مورد حمایت وزارت ورزش رسیده است. قرار بود حسین جلالی در پربیننده‌ترین برنامه ورزشی ایران از فتح‌الفتوحات وزارت ورزش تعریف کند و بگوید که وزارت ورزش چگونه کاندیدای مورد نظرش را رئیس فدراسیون می‌کند. او در حال مقدمه‌چینی‌ها بود و کم کم داشت به اصل ماجرا نزدیک می‌شد که یکدفعه تماس تلفنی‌اش با نود قطع شد و فردوسی پوربا تعجب گفت: “تلفن خودجوش قطع شد”. در روزهای بعد برخی از رسانه‏ها و پایگاه‏های خبری قطع شدن تلفن این برنامه را به دخالت مسئولین وزارت ورزش نسبت دادند.

همچنین خبر آنلاین در این زمینه نوشت نهایت حرفی که حسین جلالی می‌خواست بزند این بود که وزارت ورزش به اعضای مجمع هر فدراسیون دستور می‌دهد تا به گزینه مورد حمایت وزارتخانه رای بدهند و از آنجا که هیات‌های ورزشی زیر نظر ادارات کل تربیت بدنی اداره می‌شوند و ادارات کل هم مستقیما زیر نظر وزارت ورزش هستند، همه مجبورند به گزینه مورد نظر وزارت ورزش رای بدهند.

 

پای دولتی‏ها در میان است

اکنون در حالی از پخش برنامه نود جلوگیری به عمل آمده که اهالی فوتبال ایران احتمال دخالت دولت و وزارت ورزش در انتخابات فدراسیون فوتبال را بسیار بالا ارزیابی کرده‏اند؛ تا آنجا که هفته گذشته امیر رضا واعظ آشتیانی قائم مقام پیشین سازمان تربیت بدنی طی یک مصاحبه در خصوص شیوه دخالت دولت در این انتخابات گفت: “ شما مطمئن باشید که وزارت ورزش و جوانان همه چیز را باب میل خود چیده است و سناریوی انتخابات قبل از برگزاری انتخابات طراحی شده است، من به شما می گویم که چه کسانی در انتخابات پیروز خواهند شد، تردید نداشته باشید که خانم فریده شجاعی و بهروز منتقمی به عنوان نواب رئیس دوم و سوم انتخاب خواهند شد. محمد حسین قریب هم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب خواهد شد مگر اینکه وزارت ورزش در آخرین لحظه قاعده بازی را به هم بزند که در آن صورت، قریب هم بازی می خورد تا کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال شود”.

 پیش ازاین سید جلال یحیی زاده عضو فراکسیون ورزش مجلس هم در گفت و گوی دیگری صراحتا گفته بود:“شرایط و شواهد موجود نشان می‌دهد وزارت ورزش به دنبال دخالت در انتخابات فدراسیون فوتبال است. اگر گزینه وزارت ورزش به عنوان رئیس انتخاب شود هیچ کسی به عنوان رئیس واقعی با آن برخورد نخواهد کرد، رئیسی که با تقلب و رانت دولتی انتخاب شود نزد خانواده فوتبال محکوم به تحقیر است”.

با نزدیک تر شدن به موسم انتخابات ریاست فوتبال حسین فرکی سر مربی تیم نفت تهران هم نسبت به انتصاب رئیس فدراسیون فوتبال به جای انتخاب، هشدار داده و به مهر گفته است: “با همه احترامی که برای کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال قائلم اما معتقدم که انتخابات فدراسیون فوتبال انتخاب نیست بلکه انتصاب است.” وی تصریح کرده: “ در روزهای آخر پیش از شروع انتخابات اعضای مجمع برای رای دادن به گزینه ای خاص تحت فشار قرار می گیرند و انتخابات از شرایط عادی خود خارج می شود.”

 

سایه تعلیق بر سر فدراسیون فوتبال

گر چه پست ریاست فدراسیون فوتبال ایران در زمان مدیریت محسن صفایی فراهانی در این فدراسیون از حالت انتصابی به انتخابی و برای دوره‏های چهار ساله تغییر کرد اما بعد از روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد و ریاست محمد علی آبادی بر سازمان تربیت بدنی دخالت دولت در فدراسیون‏های ورزش افزایش چشمگیری یافت، تا آنجا که دخالت مستقیم سازمان تربیت بدنی در برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال، ایران را تا مرز محرومیت‏های بین المللی نیز پیش برد.

 این مساله اگر چه بعد از کش و قوس‏های فراوان و با دخالت مجلس حل شد اما به نظر می‏رسد دولت یک بار دیگر هوس دخالت در فدراسیون‏های مستقل ورزشی را در سر می‏پروراند. در همین راستا نزاع چهره‏های دولتی و نظامی برای پیروزی در انتخابات فدراسیون فوتبال که روز 15 اسفند برگزار می‏شود از یک ماه پیش آغاز شده و روز به روز نیز جدی‏تر می‏شود. اهالی فوتبال در ایران معتقدند ارتباطات واضحی بین محمدحسین قریب، مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال و نامزد ریاست فدراسیون فوتبال با محمد عباسی، وزیر ورزش و جوانان وجود دارد.آنها حتی می گویند وی در حقیقت کاندیدای احمدی نژاد برای رسیدن به این پست است.

عزیز محمدی دیگر کاندیدای این انتخابات نیز از اعضای سپاه پاسداران است که گفته می‏شود قرابت زیادی با سرداران و سپاهیان جمهوری اسلامی دارد. دو هفته پیش محمود احمدی نژاد در دیدار از یک روزنامه ورزشی، سخنان مهمی در مورد فوتبال ایران بیان و تهدید کرد که تغییرات مهمی در فدراسیون فوتبال کشور انجام می شود. وی در این دیدار گفته بود که “از شرایط کنونی فوتبال ایران راضی نیستم.” وی همچنین از ایجاد تغییرات اساسی در بدنه فوتبال ایران سخن گفته و در پاسخ به اینکه اوضاع فوتبال ایران را چطور ارزیابی می‌کند پاسخ داده بود: “اوضاع که خوب نیست… فوتبال به یک اتفاق عظیم فرهنگی نیاز دارد و باید در فوتبال یک تحول اساسی رخ دهد”.

در حاشیه همین دیدار گزارش شد که علی کفاشیان از چند خبرنگار نزدیک به خود خواسته با خبرنگاران روزنامه ورزشی تماس بگیرند و درباره اینکه آقای رئیس جمهور چه کسی را برای اداره فدراسیون فوتبال درنظر گرفته سئوال هایی را بپرسند. این در حالی است که کفاشیان و برخی نزدیکان او اعلام کرده اند احمدی نژاد در نظر دارد علی سعیدلو را به عنوان رئیس آینده فدراسیون فوتبال انتخاب کند؛البته عده ای هم معتقدند که علی آبادی گزینه احمدی نژادست.

لازم به ذکر است در ورزش فوتبال به دلیل اینکه واکنش و نظارت بین المللی از سوی فیفا و afc صورت می‌پذیرد و همچنین امکان تعلیق وجود دارد دخالت ها به صورت مستقیم صورت نمی‌گیرد و دولت‏ها معمولا سعی در ایجاد لابی‏های پنهان دارند.

 

تمام وزن دولت روی ورزش

 علیرضا دهقان، رئیس کمیته ورزش و جوانان مجلس اسلامی هفته پیش به رسانه های داخلی گفته بود که وزارت ورزش پس از اعمال نفوذ در انتخابات هفته پیش فدراسیون دو و میدانی و تحمیل گزینه انتخابی دولت، حالا به سوی فدراسیون فوتبال خیز برداشته و اگر چنین شود، عباسی استیضاح می شود. وزیر ورزش و جوانان هم در خبرگزاری فارس چنین پاسخ داده بود: “آنهایی که برای انتخابات فدراسیون فوتبال جوسازی می ‌کنند، ادای فتنه‌گران سال 88 را در می‌آورند. وزارت ورزش با این کارها دچار مشکل نمی‌شود. آنها می خواهند فضاسازی کنند تا انتخابات سالم برگزار نشود.”

بی جهت نبود که دیروز محمدرضا باهنر نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که دولت در حال حاضر تمام وزن بدنه خود را روی ورزش انداخته و می‌خواهد آن را مدیریت کند که وظیفه اصلی‌اش نیست. آقای باهنر به ایلنا گفته: “در برخی از زمینه‌ها دخالت مجلس در ورزش و فوتبال نیز قابل نقد جدی است. یکی از بزرگترین مشکلات ورزش امروز این است که سیاست بخشی از آن شده و تغییرات مدیران‌، ‌مربیان و روسای فدراسیون‌ها را نیز تحت تاثیر قرار داده است”.