ارسال موشک و سانتریفیوژ به تهران

نویسنده

» گزارش کریستین ساینس مانیتور از مبادلات ایران و کره شمالی

به نظر می رسد ایران و کره شمالی سه هفته پیش به توافقی در تهران دست پیدا کردند که بر مبنای آن قرار است داد و ستد آن ها در زمینه فن آوری هسته ای و موشکی افزایش پیدا کند.

بروس بشتول ، مقام اطلاعاتی سابق ایالات متحده و نویسنده دو کتاب درباره ساختار نظامی کره شمالی می گوید: “این احتمال وجود دارد که ارسال فن آوری به ایران افزایش یافته باشد. ما شاهد آن هستیم که تعداد کثیری از دانشمندان کره شمالی به ایران سفر کرده اند.”

نگرانی ها پیرامون تبادل اطلاعات میان ایران و کره شمالی پس از آن شدت یافت که اواخر ماه آگوست فرهاد دانشجو وزیر علوم دولت ایران و پاک یو چین وزیر امور خارجه کره شمالی در جریان نشست غیر متعهد ها در تهران توافق کردند تا همکاری ها در حوزه علم و فن آوری را افزایش دهند.

کره شمالی و ایران سال ها است با یکدیگر همکاری می کنند اما هیچگاه چارچوب توافقنامه ای را تنظیم نکرده بودند که روابط دیرینه آن ها را تایید کند و صراحتا از تمایل برای ساختارمند کردن همکاری های دو جانبه سخن بگویند. زمان امضای توافقنامه نیز قابل توجه است. در شرایطی که اسرائیل خواستار افزایش فشارهای متمرکز بر برنامه اتمی ایران شده است و کره شمالی تحت رهبری کیم جونگ ایل، از سیاست های خصمنانه با کره جنوبی دست کشیده، روابطش را با تهران شکل می دهد.

گرچه جزئیات داد و ستد تکنولوژیک اخیر فاش نشده است، اما بر اساس گزارش های دولت ایران دو طرف پیرامون همکاری در حوزه پژوهش، مبادلات دانشجویی، آزمایشگاه های مشترک در فن آوری اطلاعات، مهندسی، بیو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، توسعه پایدار کشاورزی توافق ها کرده اند.

به باور تحلیل گران در غرب، در کانون این فهرست، تعهد کره شمالی برای ارسال محموله های موشکی به ایران به چشم می خورد. بر اساس ادعای لری نیکپ ، پژوهشگر سابق پژوهشکده کنگره آمریکا، در طی سه سال اخیر کره شمالی با فروش محموله های نظامی و فن اوری خود به ایران بین ۵.۱ تا ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ایران و کره شمالی هر دو عضو شبکه عبدالقدیر خان بوده‌اند. او که پدر بمب اتمی در پاکستان محسوب می‌شد به هر دو این کشور‌ها در فن آوری غنی سازی اورانیوم و ساخت کلاهک اتمی کمک کرد. گمان می‌رود کره شمالی اکنون در حال تکمیل سایت برای گسترش غنی سازی بالای اورانیوم است. از سوی دیگر ایران نیز در غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم پیشرفت کرده است و از نظر فنی گام‌های کوتاهی تا غنی سازی ۹۰ درصد که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد فاصله دارد.

به جز این مساله که ایران در قبال محموله های موشکلی و فن آوری اتمی به کره شمالی نفت می دهد یا پول ، همچنین این بحث مطرح است که آیا کره شمالی در حال ارسال سانتریفیوژ یا قطعات ساخت سانتریفیوژ به ایران است. ایران با تاخیر در ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته مواجه شده است.

کیم تی وو ، آنالیزگر کهنه کار امور دفاعی و رئیس کنونی “انستیتوی وحدت ملی کره” می گوید: “از تزریق تکنولوژی از طریق کره شمالی می ترسم.”

آقای بشتول معتقد است: “کره شمالی یک فروشنده است نه یک خریدار.” او می گوید نقش این کشور این است که با در اختیار گذاشتن دانشمند هایش، فن آوری سانتریفیوژ و حتی مواد خام به برنامه غنی سازی بالای اورانیوم در ایران یاری رساند. او تاکید می کند کره شمالی ذخائر غنی از اورانیوم خام و دیگر مواد در اختیار دارد.

منبع : کریستین ساینس مانیتور، 23 سپتامبر