برای اعتراف
تحت فشار هستند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» بازداشت میهمانان یک جشن تولد در کرمانشاه

فعالان حقوق بشر در مصاحبه با روز می‌گویند بازداشت شدگان یک جشن تولد در کرمانشاه برای اعتراف به سناریوی تهیه شده توسط سپاه پاسداران تحت فشار هستند. آخر هفته به دنبال حمله نیروهای وابسته به سپاه پاسداران به یک میهمانی جشن تولد، دست کم ۱۵ نفر بازداشت شدند.

خبر بازداشت این افراد ابتدا توسط پایگاه اطلاع رسانی “سپاه حضرت نبی اکرم” منتشر شد. این سایت وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خبری که ساعتی پس از دستگیری منتشر کرده اعلام کرد که سپاه “یک باند همجنس بازی و شیطان‌پرستی متشکل از چند ده نفر” را در شهر کرمانشاه متلاشی کرده است.

پس از آن خبرگزاری مهر هم خبر داد که “یک باند همجنس بازی و شیطان پرستی” به همراه “چند تبعه خارجی از کشورهای عراق و بعضی از کشورهای منطقه پس از مراقبت و تحت نظر بودن چند ماهه توسط نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر و متلاشی شدند.”

بر اساس گزارش مهر “این گروه که به بهانه برگزاری جشن تولد در یکی از تالارهای شهر به رقاصی و … مشغول بودند دستگیر و به مراجع ذیربط تحویل داده شدند.”

 

سپاه پاسداران؛ مرجع بازداشت‌ها

درگزارش‌های رسمی منتشر شده در باره حمله به میهمانی جشن تولد در کرمانشاه، اشاره‌ای به تعداد بازداشت شدگان و نحوه دستگیری آنها نشده اما کاوه کرمانشاهی، فعال حقوق بشر به روز می‌گوید سپاه پاسداران کرمانشاه، دست کم ۱۵ نفر از ۷۰ شرکت کننده در آن میهمانی را بازداشت کرده است.

آقای کرمانشاهی می‌گوید این میهمانی برای بزرگداشت و همزمان با سالروز یک شهروند مدنی کرمانشاهی و به دعوت او در تالار ارگ کرمانشاه در جاده سنندج و در نزدیکی شهر برگزار شده است.

“مراسم تولد ساعت هفت غروب شروع شده و در آن هیچگونه تخلف و تخطی قانونی صورت نگرفته و مشروبات الکلی هم در آن مصرف نشده است. ساعت ۹ درحالیکه میهمانان در طبقه دوم تالار در حال غذا خوردن بوده‌اند تعداد زیادی افراد مسلح که خود را نیروهای امنیتی وابسته به سپاه معرفی کرده‌اند وارد سالن شده و با ثبت اسامی افراد، انگشت نگاری، فیلم برداری و ضبط وسائل شخصی و موبایل، ۱۵ نفر از میهمانان را با خود برده‌اند.”

روز مطع شده که دو روز بعد از این اتفاق پنج نفر از بازداشت شدگان آزاد شده‌اند. از محل دقیق نگهداری این افراد اطلاعی در دست نیست اما خبرگزاری مهر نوشته است که آنها تحویل “مراجع ذ‌ی‌ربط” شده‌اند در حالیکه کاوه کرمانشاهی می‌گوید با توجه به اعلام این خبر از سوی سپاه به نظر می‌رسد این افراد در بازداشتگاه سپاه پاسداران کرمانشاه نگهداری می‌شوند.

به گفته این فعال حقوق بشر آزاد شدگان طی دو روز بازداشت خود در سلول های کوچک چند نفره تحت آزار و اذیت جسمی قرار گرفته اند.

 

سایت سپاه و ازدواج همجنسگرایان

خبرگزاری مهر گزارش خود نوشته است در این گروه که آنرا “شیطان پرست و همجنس باز” نامیده “مسائلی مثل ترویج نمادهای شیطان پرستی، مورد ازدواج همجنسگرایان و… انجام می‌شد و در حال انجام اقداماتی برای گسترش فعالیت های خود بودند.”

 پایگاه اطلاع رسانی سپاه حضرت نبی اکرم هم اعلام کرده در میان بازداشت شدگان “۸ نفر همجنس باز با هم ازدواج کرده بودند.” این در حالیست که شماری از مقامات جمهوری اسلامی ازجمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور پیشین وجود همجنسگرایی در ایران را انکارکردند. احمدی نژاد سال ۸۶ در دانشگاه کلمبیا در آمریکا مدعی شد که در ایران همجسگرا وجود ندارد. در قوانین مجازات اسلامی برای افراد و به ویژه مردانی که مبادرت به رابطه همجسگرایانه می‌کنند مجازات اعدام پیش بینی شده است.

مقامات جمهوری اسلامی از همجسنگرایی با لفظ “همجنس بازی” یاد می‌کنند که در زبان فارسی بار منفی دارد و به گفته فعالان حقوق بشر جهت “تحقیر” همجنسگرایان به کار برده می‌شود.

کاوه کرمانشاهی نسبت به وضعیت بازداشت شدگان این مراسم ابراز نگرانی می‌کند: “به نظر می‌رسد بازداشت‌شدگان برای انجام یک‌سری اعترافات و تن دادن به درخواست بازجوها تحت فشار و شکنجه باشند و از آنجایی که سایت سپاه گفته که در میان آنها هشت نفر با یکدیگر ازدواج کرده‌اند احتمال دارد این افراد برای اثبات ادعای سپاه تحت فشار قرار بگیرند.”

در ایران ازدواج همجسنگرایان ممنوع است.

 

“همه میهمانان ایرانی بوده‌اند”

یکی از اتهاماتی که بیشتر خبرگزاری‌ها در رابطه با این جشن تولد مطرح کرده‌اند “ترویج شیطان پرستی” است.

در ادبیات دستگاه امنیتی و قضایی ایران شیطان پرستی به برخی از گرایش‌های دینی مانند آئین “یارسان” یا برخی گرایشات فلسفی و هنری به نوع خاصی از عرفان، هنر و موزیک اطلاق می‌شود.

کاوه کرمانشاهی می‌گوید قبل از بازداشت افراد، از آنها در مورد مذهبشان بازجویی شده و مشخصا از تعلق آنها به آئین یاری یا اهل حق سوال شده است.

آئین یاری، یارسان یا اهل حق از جمله اقلیت‌های دینی ایران است که در دوره های مختلف پیروان آن با محدودیتهایی روبرو بوده‌اند. این آئین در قانون اساسی جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته نشده است و پیروان آن عمدتا در استان کرمانشاه زندگی می کنند.

در گزارشهای مربوط به جشن تولد تالار ارگ کرمانشاه به حضور اتباع خارجی در این میهمانی نیز اشاره شده در حالیکه گفته می شود هیچ فرد غیر ایرانی در این میهمانی حضور نداشته است اما افرادی با تابعیت ایرانی در جمع حضور داشته‌اند که محل سکوت و اشتغال آنها اقلیم کردستان عراق بوده است.

 گزارش شده که در این میهمانی تعدادی از شهروندان از دیگر شهرها مانند سنندج و ارومیه نیز حضور داشته‌اند.