ترور ناکام معاون وزیر نفت در عراق

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در سکوت رسانه‌های عربی

رسانه های حکومتی جمهوری اسلامی و برخی از رسانه های عرب زبان، از حمله افراد مسلح به معاون وزیر نفت جمهوری اسلامی و مدیر عامل شرکت ملی فرآورده‌های نفتی و هیات همراه او در عراق خبر داده اند.

روابط عمومی شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه، اول تیرماه، اعلام کرد که “حمله تروریستی” به هیات نفتی ایران که برای مذاکره در مورد فروش سوخت و فرآورده‌های نفتی با وزارت برق عراق، در بغداد به سر می بردند،  ناکام مانده است.

آن گونه که خبرگزاری های جمهوری اسلامی گزارش داده اند این هیات پنج نفره به سرپرستی علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت، با هدف گفت‌و‌گو برای صادرات سوخت به عراق رفته بودند.

این هیات پس از مذاکره با مقامات وزارت نفت عراق، به هنگام عزیمت به ساختمان وزارت برق این کشور در حومه شهر بغداد هدف تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفتند.

علی‌رضا سادات میر، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است هیچگونه آسیبی به هیات ایرانی وارد نشد و پس از آن مذاکرات  با مقامات وزارت برق عراق از سرگرفته شد و قراردادهای فروش فرآورده‌های نفتی ایران به نیروگاه‌های عراق  به امضا رسید.

علی‌رضا ضیغمی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی نفت، پس از این رویداد به خبرگزاری مهر گفت: “حمله تروریستی امروز خللی در برنامه‌های هیات نفتی ایران ایجاد نکرد و برنامه کاری این هیات مطابق برنامه‌ریزی قبلی در حال اجرا است.”

خبرگزاری رویترز هم از عراق گزارش داد که هیچ گروهی مسئولیت حمله به هیات ایرانی را در روز چهارشنبه  بر عهده نگرفته است. همچنین این رویداد، انعکاس چندانی در رسانه های عراقی و سایر رسانه های عرب زبان نداشت و تنها “مصعب مدرس” مشاور مطبوعاتی وزارت برق عراق بود که در مصاحبه با رادیو عرب زبان “سوا” ضمن تائید این خبر اضافه کرد که بر اثر این رویداد دو مأمور محافظ عراقی که مسئولیت امنیتی گروه ایرانی را به عهده داشتند، مورد اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و زخمی شده اند.

بخش فارسی سایت العربیه نت هم که معمولا اخبار مرتبط با ایران و کشورهای عربی را منتشر می کند، در زمینه گزارش خود  پیرامون این رویداد نوشته است: “برخی کارشناسان مسائل عراق می گویند ایران با حمایت فرقه ای از برخی احزاب سیاسی وابسته به شیعیان عراق عملا به تنش های مذهبی در این کشور دامن می زند.”

برخی از گروه های سیاسی در عراق بارها از سیاست های جمهوری اسلامی در این کشور اظهار نارضایتی کرده اند.

ایاد علاوی نخست‌وزیر اسبق عراق و رهبر ائتلاف “العراقیه” که اصلی ترین رقیب سیاسی نوری مالکی در انتخابات پارلمانی سال گذشته این کشور به شمار می رفت، سال گذشته جمهوری اسلامی را به “ایجاد ناآرامی” در عراق و منطقه متهم کرده بود.

ایاد علاوی، گفته بود: “ما می‌دانیم که متأسفانه ایران می‌کوشد در منطقه، خرابی به بار آورد و در مورد عراق می‌توانم با قطعیت بگویم که ایران سعی می‌کند حتی در روند سیاسی کشور هم مطابق امیال و خواسته‌های خود تغییر ایجاد کند”.

پیش از این محمود عثمان، نماینده مجلس عراق و تحلیل گر مسائل این کشور هم پیرامون این موضوع  به روز گفته بود: “بدون شک ایران نفوذ چشمگیری در معادلات سیاسی عراق دارد، اما این نفوذ، علیرغم میل باطنی گروه های سیاسی عراق نیست. جمهوری اسلامی روابط حسنه ای با گروههای سیاسی شیعه و همچنین کردها دارد.”

شاید به همین خاطر باشد که روز چهارشنبه همزمان با حمله افراد ناشناس به معاون وزیر نفت و هیات همراه او در بغداد، آن سوتر در تهران، هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در دیدار با علی اکبر صالحی، ضمن تاکید بر روابط دو کشور گفته است: “در عراق جدید، ما اهمیت ویژه ای برای روابط با ایران با مشترکات تاریخی دینی و همسایگی قائل هستیم و توسعه همه جانبه مناسبات با ایران اولویت نخست سیاست خارجی عراق است.”