عضو کمیسیون امنیت: نمایندگان تفاوت گرین کارت با تابعیت رانمی دانستند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» تحقیق و تفحص در مورد دوتابعیتی ها در مصاحبه با روز

تحقیق و تفحص از مقام های دوتابعیتی یا دارای گرین کارت که قرار بود این هفته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار بگیرد، کنار گذاشته شد اما اعضای این کمیسیون در مصاحبه با روز می گویند کسانی که دنبال چنین طرحی بودند حالا به دنبال ارائه طرحی برای ممنوعیت کسانی هستند که دارای گرین کارت امریکا هستند.

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید کسانی که اول توی این فضاآمده بودند، فکر می کردند گرین کارت همان “سیتی زنی” و پاسپورت است بعد متوجه شدند گرین کارت با پاسپورت و “سی تی زن شیپ” فرق می کند. وقتی این را متوجه شدند دیگر دنبال نکردند. البته آنها دنبال این هستند که طرحی بیاورند و بگویند کسانی که گرین کارت دارند هم نتوانند وزیر و معاون وزیر و نماینده مجلس شوند. این الان یک بحث است اما تحقیق و تفحص کنار رفت.

جواد کریمی قدوسی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس و عضو جبهه پایداری به خبرگزاری فارس گفته بود که طرح دو فوریتی تحقیق و تفحص از دو تابعیتی‌ها و کسانی که دارای گرین‌کارت هستند در مجلس با امضای ۱۰ نفر از نمایندگان کلید خورده: در این طرح بناست وضعیت افراد دو تابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد در قوای سه‌گانه و شناسایی خلأهای قانونی در این موضوع بر اساس ماده ۲۹ بند “د” و ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری مورد بررسی قرار گیرد.

خبرگزاری مهر هم اعلام کرده بود که نوبت بررسی این موضوع روز یکشنبه، سی ام فروردین است. هرچند این خبرگزاری روز گذشته به نقل از منصور حقیقت پور، دیگر عضو جبهه پایداری در مجلس عنوان کرده که فرصت برای بررسی وضعیت مدیران دو تابعیتی و طرح مربوطه، در جلسه امروز(یکشنبه) کمیسیون فراهم نشد و این موضوع به آینده موکول شد. اما پی گیری های روز از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس حاکی از این است که این طرح به دلیل آنکه ارائه کنندگان آن فرق بین شهروندی یک کشور با داشتن کارت اقامت را نمی دانستند کنار گذاشته شده و ارائه کنندگان آن به دنبال ارائه طرح دیگری هستند.

محمدحسن آصفری، دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره این طرح و تحقیق و تفحص به روز می گوید: ما اصلا چیزی به اسم دوتابعیتی در مسئولین دولتی و مجلس و قوه قضائیه نداریم چون اگر فردی دو تابعیتی در مسئولیت اجرایی یا قانونگذاری باشد خلاف اصول قانون اساسی است و چنین چیزی اصلا وجود ندارد. لذا تحقیق و تفحص هم در این موضوع معنایی ندارد.

او می افزاید: بحث گرین کارت ربطی به دو تابعیتی ندارد. گرین کارتی کسانی هستند که می روند کشور امریکا یا جاهای دیگر و اقامت می گیرند و هر ۶ ماه رفت و آمد می کنند که تمدید شود. گرین کارت ربطی به دو تابعیتی بودن ندارد. دوتابعیتی یعنی اینکه هم اینجا شناسنامه داشته باشد هم در یک کشور خارجی. اصلا در بین مسئولین جمهوری اسلامی چنین چیزی خلاف است و کسی که دوتابعیت داشته باشد حق داشتن هیچ پست و مقامی در کشور ما را ندارد.

احمد بخشایش، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در مصاحبه با روز چنین توضیح می دهد: یک بحثی بود که برخی از مقامات دولت فعلی دوتابعیتی هستند ولی وقتی که بحث بهتر و روان تر شد متوجه شدند که اینها گرین کارت دارند. ما انواع ویزا داریم؛ ویزای دانشجویی است، “پرمننت” است، موقت است یا گرین کارت است که ویزای دائم است، ویزا را در پاسپورت ایرانی می زنند. اما آن چیزی که می گویند “سی تی زن شیپ” است یعنی شهروندی و داشتن پاسپورت امریکا یا استرالیا یا کانادا یا هر کشور دیگری که شهروند باشی و بتوانی در انتخابات آنجا شرکت کنی، رای بدهی و رای بگیری. گرین کارت این مباحث را ندارد. بعد از ۶ ماه هم باید برود که نشان دهد امریکا است و…

او می افزاید: مقامات ما هم احتمالا گرین کارت داشتند و این بحث بود. وقتی بحث روشن شد که این افراد در واقع سی تی زن نیستند و گرین کارت دارند برخی از نمایندگان گفتند فرقی نمی کند افرادی که می خواهند مثلا وزیر شوند گرین کارت هم نباید داشته باشند. البته آن بحث دیگری است که باید بیاید مجلس روشن شود ، طرح داده شود که تا حالا طرحی داده نشده.

از این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس سوال می کنم با این حساب آیا تحقیق و تفحص در این مورد کنار گذاشته شده؟ می گوید: وقتی مطرح شد و سوال کنندگان متوجه شدند که تفاوت سی تی زن شیپ با گرین کارت زیاد است کنار گذاشتند. البته آنها دنبال این هستند که طرحی بیاورند و بگویند کسانی هم که گرین کارت دارند نتوانند مقامات اول کشور باشند یا وزیر و معاون وزیر و نماینده مجلس شوند. این الان یک بحث است اما تحقیق و تفحص کنار رفت.

بهمن ماه سال گذشته ۱۳ نماینده مجلس که عمدتا از اعضای جبهه پایداری در مجلس بودند در تذکری به حسن روحانی خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسئولین دو تابعیتی شاغل در دولت یازدهم شدند. سید محمود نبویان نماینده مردم تهران - حبیب آقاجری نماینده بندر ماهشهر - حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر - نصرالله پژمان‌فر نماینده مشهد - ابراهیم آقامحمدی نماینده خرم‌آباد - جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد، روح‌الله عباسپور نماینده بوئین‌زهرا - سید مرتضی حسینی نماینده قزوین - فاطمه آلیا نماینده تهران - زهره طبیب‌زاده نماینده تهران - سید علی طاهری نماینده گرگان - روح‌الله حسینیان نماینده تهران - محمد سلیمانی نماینده مردم تهران امضا کنندگان این تذکر بودند.

همان زمان گفته شد که اشاره این نمایندگان به محمد نهاوندیان، رئیس دفتر حسن روحانی است که از سال‌ها پیش گفته می‌شود دارای گرین‌کارت امریکا است؛ مساله ای که بی پاسخ نماند و روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری اعلام کرد: محتوای این تذکّر دروغی است که اگر صحت آن با یک پرسش ساده استعلام می‌شد؛ منجر به تکرار یاوه‌سرائی بیگانگان، فضا سازی برخی رسانه‌ها و سوء استفاده کسانی که در پی تخریب تعامل مثبت قوای مجریه و مقننه هستند، نمی‌شد.