بیش از هزار و دویست تذکر نمایندگان به دولت

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گزارش نظارت مجلس منتشر شد

حسین مظفر، معاون نظارت مجلس٬ خبر از آن داده که در سه ماه گذشته٬ نمایندگان مجلس بیش از هزار و دویست تذکر به اعضای دولت داده‌اند و سهم حسن روحانی٬ بیش از بقیه بوده است.

مظفر در یک نشست خبری٬ گزارشی از نظارت نمایندگان مجلس نهم بر دولت یازدهم٬ در فاصله آذر تا اسفند سال جاری را ارائه کرده و گفته است: “نمایندگان از هفتم آذرماه تا ششم اسفندماه حدود یک هزار و ۲۱۳ تذکر به وزیران، رییس جمهوری و دولت یازدهم داده‌اند که نسبت به دولت دهم در سال گذشته رشد بسیار زیادی داشته‌است”. به گفته وی “رییس جمهوری با ۱۹۶ تذکر، وزیر راه و شهرسازی با ۱۴۱ و وزیر صنعت، معدن و تجارت با ۱۲۰ تذکر به ترتیب بیشترین تذکر نمایندگان را دریافت کرده‌اند و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با دو تذکر کمترین میزان تذکرات را دریافت کردند”.

این دومین باری است که مجلس نهم٬ اقدام به ارائه آماری از نحوه نظارت خود بر دولت نهم می‌کند. نخستین آمار از این دست٬ آذرماه گذشته منتشر شده بود.

براساس آن گزارش نمایندگان مجلس از شهریور ماه سال جاری تا هفته نخست آذر ماه٬ بیش از ۱۴۰۰ بار به وزرای دولت روحانی تذکر داده‌اند. از میان اعضای کابینه٬ حسن روحانی٬ رییس دولت٬ با ۲۲۲ تذکر بیشترین تعداد تذکرها از نمایندگان مجلس را دریافت کرده بود. مساله‌ای که دلیل آن چنین ذکر شده بود: “تذکر به وزارتخانه‌های فاقد وزیر در سه ماهه مذکور نیز به رییس جمهور منعکس شده‌ است”.

حسین مظفر اکنون درباره کیفیت تذکرها و سوال‌ها می‌گوید: “در سه‌ماهه گذشته چهار قانون به دولت ابلاغ شده که یک فقره به موقع و سه قانون دیگر با تاخیر به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده‌است… تعداد کل سوالات نمایندگان مجلس نهم از دولت یازدهم به ۴۶۷ سوال رسیده‌است. هم‌چنین در مجموع ۱۲ تقاضای تحقیق و تفحص به هیات رییسه تقدیم شده که در مراحل رسیدگی است”.

پیش از این انتشار آمارهای این‌چنینی با واکنش حامیان دولت روحانی مواجه شده بود. آن‌ها از مجلس نهم انتقاد می‌کردند که چرا پس از چند سال سکوت برابر دولت محمود احمدی‌نژاد و اقدام‌های وی٬ اکنون تلاش می‌کنند چوب لای چرخ دولت بگذارند.

حسن روحانی خود نیز از احضارهای مکرر وزرا به مجلس راضی نیست. رییس دولت یازدهم در این زمینه گفته بود: “چنین حجمی از سئوال از وزرا با حجم کاری بالای آنها تناسب ندارد و بعضا برخی از تقاضاها و درخواست‌ها نیز منطبق با قانون نیست و وزیر در قبال عدم برآورده کردن آن، نباید تهدید شود. باید نمایندگان محترم وزرا را برای انجام کار بهتر دلگرم کنند… بنده از وزرا خواسته‌ام ضمن احترام کامل به نمایندگان و مجلس بر اجرای دقیق قانون ایستادگی کنند. تردیدی ندارم که نمایندگان مجلس هم دلسوز و خواهان شرایط بهتر برای کشورند”.

نحوه مواجهه حسن روحانی با منتقدان دولت خویش٬ در ماه‌های گذشته بارها با تذکر نمایندگان مواجه شده است. روحانی پیش از این منتقدان دولت در مذاکرات هسته‌ای را “بی‌سواد” توصیف کرده بود. همین مساله باعث شد که ۴۱ تن از نمایندگان مجلس با امضای نامه‌ای از آنچه “برخورد و ترور شخصیتی منتقدین به سیاست‌های دولت در حوزه‌های داخلی و خارجی توسط مسئولین دولتی” نامیده‌اند انتقاد کنند.

به گفته این نمایندگان، “فضای رسانه‌های عمومی که به نقدهای منصفانه از سیاست‌های دولت می‌پردازند، قضایی شده”، “در فضای فرهنگی عبور از خط قرمزهای دین و ارزش‌های مذهبی” صورت گرفته، و افرادی که در اعتراضات سال ۸۸ “مشارکت فعال داشتند”، به “مسئولیت‌ها و پست‌های مهم و کلیدی کشور بازگشته‌اند”.

مظفر اما گفته است که در شرایط فعلی میزان تذکر نمایندگان در مقایسه با سه ماه گذشته٬ کمتر شده است: “بررسی مقایسه‌ای عملکرد نظارتی مجلس بین سه ماهه دوم و سوم اجلاسیه دوم در موضوع تذکر نشان می دهد میزان تذکر نمایندگان به وزرا و رئیس جمهور ۱۵ درصد کاهش یافته است”.

وی همچنین گفته که “رئیس جمهور با ۱۹۶ تذکر، وزیر راه و شهرسازی با ۱۴۱ تذکر، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۲۰ تذکر و وزیر کشور ۹۸ تذکر را به خود اختصاص داده اند همچنین وزیر دفاع که سهم کمتری در تذکرات دارد تنها ۲ تذکر را داشته است”.

حامیان روحانی٬ از نمایندگان عضو جبهه پایداری٬ به عنوان مخالفان اصلی خود در مجلس نام می‌برند. مساله‌ای که با تایید برخی اصول‌گرایان نیز روبه‌رو شده است. احمد کریمی اصفهانی، عضو جبهه پیروان “خط امام و رهبری” درباره سئوال‌های نمایندگان مجلس از وزرای دولت روحانی و احضار آن‌ها به مجلس٬ گفته بود: “بیشتر نمایندگان موافق استیضاح از دو گروه پایداری و جمعیت ایثارگران هستند. متاسفانه این دو گروه در کار خود تعادل ندارند… تعدادی از نمایندگان هستند که برای هر موضوعی که اتفاق می افتد سئوالات خود را مطرح می کنند و به استیضاح رو می آورند”.

پیش از این خبرآنلاین، وب‌سایت حامی علی لاریجانی٬ از احضار وزرا به مجلس با عنوان رقابت اعضای جبهه پایداری برای طرح سئوال از اعضای کابینه یاد کرده بود.

داریوش قنبری٬ نماینده مجلس هشتم٬ درباره مخالفت‌های اعضای این جبهه با دولت روحانی گفته بود: “لیدری مخالفت با دولت روحانی در مجلس، جبهه پایداری است زیرا کاندیدای اینها که سعید جلیلی بود رای نیاورده است بنابراین درحال انتقام کشی از دولت روحانی هستند”.

هنگام رای اعتماد به کابینه حسن روحانی٬ روزنامه توقیف شده بهار در گزارشی نوشته بود که اعضای جبهه پایداری٬ توافق کرده بودند که به هیچ‌یک از وزرای دولت روحانی رای موافق ندهند و تلاش خود را برای حذف چند تن از آن‌ها انجام دهند.

آن زمان وب‌سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - در این زمینه نوشته بود: “جبهه پایداری که بیشترین مخالفان وزرای پیشنهادی را به خود اختصاص داده ‌است، تصمیم گرفته‌اند به هیچ یک از وزرای دولت یازدهم رای اعتماد ندهند تا اینکه زمینه افتادن برخی وزراء و نیز کاهش آرای وزرای دیگر را فراهم سازند. دراین صورت زمینه تشکیل دولت مقتدر نیز از بین می رود”.

چند ماه بعد امیرحسین قاضی‌زاده٬ سخنگوی وقت جبهه پایداری٬ در این زمینه گفت: “در زمان رای اعتماد به وزرای دولت روحانی٬ فراکسیون اصول‌گرا تصمیم گرفتند که به پنج نفر حتما رأی بدهند و به پنج نفر هم حتما رأی ندهند”.

اعضای جبهه پایداری عمدتا وزرای سابق٬ نزدیکان و حامیان محمود احمدی‌نژاد هستند. این جبهه سیاسی بهار سال ۹۰ تشکیل شد و از محمدتقی مصباح‌یزدی به عنوان پدر معنوی آن یاد می‌ شود. این گروه سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ ابتدا از لنکرانی ـ- وزیر علوم دولت احمدی‌نژد - و سپس از سعید جلیلی حمایت کردند؛ مساله‌ای که با واکنش دیگر اصول‌گرایان مواجه شده و از این حرکت با عنوان “وحدت‌شکنی” یاد کرده بودند.

فراکسیون جبهه پایداری در مجلس حدود ۳۵ عضو دارد و رسایی، حسینیان، کوچک زاده، سالک، طلا، آقاتهرانی، کریمی قدوسی، قاضی زاده، زارعی، سلیمانی و میرکاظمی از جمله اعضای آن هستند.