مقتل خوانان امام یا نظام

نویسنده
نسرین تبریزی

» گزارش

بهزاد فراهانی، آتیلا پسیانی، بهاره رهنما، سیما تیرانداز، الهام پاوه نژاد، رسول نجفیان، حسام الدین سراج، علی نصیریان، محمود عزیزی، سیاوش طهمورث، فرزاد حسنی و دانیال حکیمی در مراسم “سوک چامه ها” که توسط شهرداری تهران در برج میلاد برگزار شد، حضور داشتند؛رسول نجفیان و سراج با اجرای موسیقی، آتیلا پسیانی با اجرای تئاتر و سایر ین با “مقتل خوانی”.

بهاره رهنما بازیگر سینما و تئاتر در این مراسم گفت: “مقتل خوانی من در برج میلاد ادای دینم به کودکان بود و امروز خوشحالم که توانستم نذرم را در برج میلاد تهران ادا کنم. امشب ترافیک سنگینی بود و من نگران بودم که به مراسم نرسم،در راه دعا می کردم که سعادت این مقتل خوانی نصیبم شود و بتوانم سهم کوچکی در آیین های عاشورایی داشته باشم. من سفیر انجمن حمایت از کودکان هستم و دلم می خواست با مقتل خوانی،ارادتم را به کودکان کربلا و کودکان بی پناه امروز نشان دهم.

رهنما در ادامه گفت:من نذری داشتم که امسال ادا شد و مقتل خوانی من در برج میلاد ادای دینی است که با روا شدن حاجتم امشب آن را ادا کردم. امیدوارم روزی برسد که هیچ کودکی اسیر تیرهای خشم نباشد و کودکان ما از گزند خرافه و تعصب به دور بمانند.”

 

 

سیما تیرانداز که با نمایش “آب و آیینه” به این مراسم آمده بود گفت: “این نمایش به روایت دو واقعه یکی حادثه عاشورا و دیگری مساله داعش می پردازد. همه ما واقعه کربلا را خوب می شناسیم و از دوران کودکی بارها و بارها شنیده ایم. با این حال تکرار این واقعه همچنان برایمان جذاب است، اما هنوز هم در عصر ما و در قرن ۲۱ اتفاقاتی در دنیا رخ می دهد که تاسف بشریت را برمی انگیزد که یکی از آنها مساله داعش است که این روزها نگرانی های زیادی را بدنبال دارد.”

این بازیگر ادامه داد: “همسان سازی واقعه عاشورا با یک واقعه دلخراش امروزی ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار می کند. بسیاری از ما شاید ندانیم که در اطرافمان چه می گذرد و داعش چه ظلم هایی را بر انسان های بی گناه روا می دارد. بنابراین ما تصمیم گرفتیم با این نمایشنامه که هر دو بخش آن برگرفته از واقعیت است، دو حادثه را که یکی در گذشته و یکی در عصر حاضر رخ داده است را به نمایش درآوریم.”

 

 

رسول نجفیان که در طول برگزاری این مراسم حضوری پررنگ داشت گفته بود که “مراسم های آیینی ما ثروت های تکرار نشدنی ما هستند که وظیفه ماست آنها را حفظ کنیم و به سایر کشورها گسترش دهیم.”

نجفیان در مورد دلیل حضورش در این مراسم افزود: “نوحه خوانی از هنرهای اصیل و سنتی ماست و من به عنوان یک هنرمند تا زمانیکه زنده هستم این آیین را پاس داشته و برای سرورم امام حسین (ع) مرثیه خوانی خواهم کرد.”

دانیال حکیمی دیگر بازیگری بود که در این مراسم مقتل خوانی کرد. به گزارش روابط عمومی برج میلاد حکیمی مقتل خوانیش را اینگونه آغاز کرده بود: “کوفه آبستن حوادث است بازار کوفه مرکز ثقل بی قراری ها و ناآرامی هاست…”

 

فرزاد حسنی؛ مجری تلویزیون که چند سالی ممنوع التصویر بود در این مراسم حاضر و در این مورد گفته بود: “این برای اولین بار نیست که مقتل خوانی می کنم، قبلا هم مطالعات زیادی در خصوص مقتل خوانی به زبان های فارسی و عربی داشته ام. در واقع در مقتل ما بیشتر به توصیف واقعه کربلا می پردازیم که این توصیف باید همراه با حس عاطفی باشد، به همین دلیل من هم سعی کردم در مقتل خوانی برج میلاد تهران با حس و حال نویسنده حرکت کنم.”

حسنی تصریح کرد: “ وقتی وارد خیمه شدم و خواستم مقتل خوانی را شروع کنم تصورش را هم نمی کردم که خیمه مملو از جمعیت شود، اما چند دقیقه ای از آغاز مقتل خوانی نگذشته بود که خیمه لبریز از جمعیت شد که این همه حاکی از روحیه دینی و علاقه مردم ایران به اهل بیت است.”

حامد بهداد هم در ششمین شب این مراسم حاضر و قبل از شروع مقتل خوانیش گفت: “افکار عمومی ما بر این باور است که در چنین مجالسی صاحبان اصلی مجلس حضور دارند. من امشب از صاحب این مجلس سپاسگزارم که سعادت این مقتل خوانی را نصیب من کرد.”

وی سپس مقتل خوانیش را با یاد پدرش اینگونه آغاز کرد: “در شب نماز و وعده دیدار از او پرسیدند مرگ چگونه است در چشم و او به شیرینی لبخندهای گفته است: شیرین تر از عسل.”

الهام پاوه نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون در یکی از شب های این مراسم حضور یافته و گفت: “من پیش از این نیز سابقه مقتل خوانی نداشته ام اما در زمینه تعزیه فعالیت کرده بودم و با این فضا بیگانه نبودم.”

پاوه نژاد در ادامه افزود: “من نمی توانم برای کارهای دلی نامی بگذارم و معتقدم که کاری که برای دل انجام می شود، هیچ نامی ندارد و بی نام است.”

محمدغلی بهمنی، حسام الدین سراج و آتیلا پسیانی هم در این مراسم شرکت داشتند.