اتهام جاسوسی به کوهنوردان آمریکایی

نویسنده

» گزارش کریستین مونیتور از پشت پرده ها

اسکات پیترسون

سه آمریکایی که در ماه ژوئیه در جریان کوهنوردی در شمال عراق گم شده بودند توسط ایران متهم به جاسوسی شدند و این آغاز روابط با آمریکا را دشوار می کند.

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، روز دوشنبه گفت:« اتهام این سه نفر جاسوسی است». اعضای خانواده این سه نفر در خواست آزادی آن ها را کرده اند و گفته اند که این سه نفر تصادفا وارد خاک ایران شده اند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه از برلین مجددا خواستار آزادی کوهنوردان آمریکایی شد.

کلینتون اظهار داشت: “ما قویا معتقدیم که هیچ مدرکی دال بر اثبات هرنوع جرمی وجود ندارد. و ما مجددا از جانب این سه نفر و خانواده هایشان، درخواست می کنیم که دولت ایران نسبت به این افراد دلسوز باشد و آزادشان کند تا بتوانند به خانه هایشان باز کردند”.

طبق قوانین ایران، مجازات این اتهام می تواند اعدام باشد. اما اتفاقات گذشته نشان می دهد که این تصمیم قوه قضائیه تندرو ایران ممکن است پیشنهاد برخی از راست گرا ها باشد که نمی خواهند رابطه ایران وآمریکا بهبود پیدا کند. در عین حال می تواند یک برگ برنده از سوی ایران باشد تا در گفتگوهای حساس ایران و غرب بر سر مسائل اتمی، برایشان امتیاز بیاورد.

سه فرد بازداشت شده، شین بوئر، سارا شور و جاش فاتال، هرسه دانشجوی دانشگاه برکلی هستند و درست در زمانی که ایران در باتلاق یزرگترین بحران سیاسی اش در سی سال گذشته دست و پا می زد، دستگیر شدند.

هفته ها سرکوب خونین در خیابان در جریان اعتراض به نتیجه انتخابات، رهبران، ماموران امنیتی و دادستان تهران را بر آن داشت تا آمریکا، انگلستان و اسرائیل را متهم به دخالت در نا آرامی ها و تلاش برای براندازی دولتبه روش انقلاب مخملی کردند.

دادستان تهران روز دوشنبه گفت که به این زودی ها درباره پرونده این سه نفر نظر نخواهد داد.

منطقه کردنشین در شمال ایران منطقه حساسی است و دلیل آن مناقشه ایران با گروه نظامی پژاک است که مقرشان در عراق است و دائما نیروی انتظامی و ماموران امنیتی را هدف قرار می دهند. ایران و بسیاری از تحلیلگران خارجی بر این باورند که این جنگجویان کرد در کنار گروه پ کا کا در ترکیه از حمایت آمریکا در جنگشان در مقابل ایران برخوردارند. آمریکا این گفته را تکذیب می کند.

اتهام جاسوسی درست چند روز بعد از اینکه آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، در سی امین سالروز اشغال سفرات آمریکا در تهران توسط دانشجویان ایرانی،سخنرانی ضد آمریکایی کرد، به سه کوهنورد زده شد.

آیت الله خامنه ای گفت: “دولت آمریکا یک دولت استکباری است و ملت ایران گول رفتار مصالحه آمیزش را نمی خورد”.

رکسانا صابری هم که به همین جرم محکوم شده بود، آزاد شد. کیان تاجبخش، استاد دانشگاه ایرانی-آمریکایی، هم کمی بعد از اعتراضات در کنار 140 نفر از شخصیت های برجسته اصلاح طلب و فعال سیاسی به جرم به خطر انداختن امنیت ملی و براندازی، زندانی است. او به 12 سال زندان محکوم شده است.

اوایل سال جاری، رکسانا صابری، که تابعیت دوگانه ایران و آمریکا را دارد، در تهران به جرم جاسوسی دستگیر و به  هشت سال زندان محکوم شد. این حکم به استیناف تبدیل شد و او در ماه مه آزاد شد و بعد از سه ماه زندان به خانواده اش بازگشت.

تحلیلگران می گویند که بازداشت وی اقدامی از سوی جناح راست بود تا تلاش پرزیدنت باراک اوباما را برای گفتگو با ایران، منحرف کند.

 

رئیس جمهور احمدی نژاد طی اقدامی غیر مترقبه در جریان پرونده صابری مداخله کرد و به قوه قضائیه نامه نوشت تا مطمئن شود صابری از همه حقوق خود برخوردار است.

یک تحلیلگر مسائل ایران روز دوشنبه گفت: “دستگیری کوهنوردان ممکن است باعث آسان تر شدن مشکلات بشود، اگر احمدی نژاد مثل زمانی که در مورد صابری نامه نوشت در این مورد هم مداخله کند، دستکم بعنوان فردی شناخته می شود که طرفدار بهبود روابط است”.

 

منبع: کریستین ساینس مونیتور 9 نوامبر