کشیشی که در زندان سی ساله می شود

نویسنده
وال استریت ژورنال

» گزارش وال استریت ژورنال از شرایط مسیحیان در ایران

رهبران ایران برای سفر دیگری به نیویورک برای شرکت در اجلاس عمومی سازمان ملل آماده می‌شوند، اما بسیاری از شهروندانش بخاطر جرائم سیاسی در زندان هستند و جایی نمی‌روند. یک مورد خاص فرشید فتحی، کشیش مسیحی انجیلی است که این هفته ۳۵امین سالروز تولدش را در زندان جشن می‌گیرد.

وزارت اطلاعات کشیش فتحی را در دسامبر ۲۰۱۰ دستگیر کرد. او که پدر دو فرزند است، یک سال را در زندان انفرادی و نیمه انفرادی در بند ۲۰۹ اوین گذرانده. به گفته یک نومسیحی ایرانی که او هم مدتی را در زندان گذرانده و با پرونده کشیش فتحی آشنایی دارد، او در آن‌جا تحت بازجویی‌های طولانی و آزار روانی قرار گرفته است.

دادگاه انقلاب تهران در فوریه ۲۰۱۲ کشیش فتحی را به جرم فعالیت علیه امنیت کشور به شش سال زندان محکوم کرد. او اخیرا به زندان رجایی‌شهر در خارج از شهر تهران منتقل شده که در آن‌جا با معتادان و بزهکاران عادی هم‌بند است و او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند. وقتی دلیل این انتقال را پرسید به او گفته شد که چون آوازهای مسیحی خوانده است.

رژیم ایران ارزش سیاسی تنبیه و تحقیر را به خوبی می‌داند و در مورد کشیش فتحی، زندان سخت او قرار است پیامی برای پیروانش بفرستد. جامعه مسیحیان سنتی ایران، نظیر ارامنه ارتدوکس و آسوری‌ها تحت حفاظت قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند و اهل کتاب خوانده می‌شوند. با این حال، زندگی روزمره آن‌ها با محدودیت های قانونی مختلفی مواجه است. مدارس و کلیساهای آن‌ها تحت نظارت قرار دارد و نمی‌توانند موسسات عمومی راه بیاندازند.

کسانی که به مسیحیت تغییر کیش می‌دهند با مجازات سختی روبرو می‌شوند، چون مقامات تهران خروج از مذهب شیعه را تحمل نمی‌کنند. مرتدها را می‌توانند اعدام کنند و فروش انجیل‌های فارسی ممنوع است. اینترنت باعث شده ردیابی کلیه مسیحیان انجیلی برای تهران بسیار سخت شود، برخی تخمین می‌زنند که تعداد معتقدان به این آیین حدود ۵۰۰ هزار نفر در ایران باشد.

مبارزان دولت اسلامی در سوریه و عراق اخیرا نمایشی از اقدامات خودسرانه و سبعانه علیه دین های اقلیت را به جهان نشان داده‌‌اند. کشیش فتحی یادآور این است که اینگونه اقدامات توسط کشورهای تثبیت شده هم انجام می‌پذیرد.

منبع: وال استریت ژورنال - 1 سپتامبر