احتیاط آمریکا در اظهار نظر

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست در باره جنگنده های ایرانی در عراق

اکنون معلوم شده است که جنگنده های ایرانی گروه ستیزه جوی دولت اسلامی را در عراق بمباران کرده اند. این امر به معنی گسترش حضور نظامی تهران در عراق و در عین حال اقدامی است که مقامات آمریکایی در برخورد با آن محتاطانه عمل می کنند.

آخرین نمونه آن روز چهارشنبه زمانی بود که از جان کری پرسیده شد که آیا از حملات هوایی ایران در عراق خبر دارد و آیا آن را اقدامی موثر در مبارزه با ستیزه جویان ارزیابی می کند. او از تائید نقش تهران در حملات خودداری کرد و گفت تهران و واشنگتن در زمینه نظامی همکاری نمی کنند. این موضعی است که از سوی سایر مقامات آمریکایی این روزها مطرح شده است. ولی وزیر امور خارجه آمریکا پا را از این فراتر گذاشته و گفت حملات هوایی ایران لزوما چیز بدی نیست.

کری گفت: “من فکر می کنم که اگر ایران در مناطق خاصی علیه داعش اقدام کرده باشد… نتیجه آن مثبت خواهد بود.” ولی این چیزی نیست که ما در باره آن هماهنگی کرده باشیم. عراقی ها مسئولیت کلیه عملیات زمینی را بر عهده دارند و آن ها هستند که تصمیم می گیرند چه کار کنند.”

این واکنش، با توجه به دهه ها مخالفت ایران و آمریکا در زمینه مسائل امنیت ملی قابل توجه است. از زمان گروگانگیری آمریکائیان در ایران در سال ۱۹۸۱ تا حمایت آمریکا از صدام حسین در جنگ وی علیه ایران در دهه ۱۹۸۰ گرفته تا ادامه تنش های میان دو کشور بر سر برنامه هسته ای ایران، تهران و واشنگتن همواره با هم در تقابل بوده اند.

در دوران جنگ عراق، مقامات آمریکایی تهران را متهم می کردند که به ستیزه جویان شیعه برای حمله به سربازان آمریکایی سلاح و مهمات می دهد. همچنین در افغانستان ایران از نفوذ خود برای حمایت از طالبان که با نیروهای آمریکا و متحدان آن می جنگند استفاده کرده است ولی در عین حال با دولت مرکزی این کشور هم روابط حسنه ای دارد.

در پاسخ به درخواست آمریکا برای همکاری در جنگ علیه دولت اسلامی در ماه سپتامبر، آیت الله خامنه ای آن را “اتحادی توخالی و کم عمق و مقرضانه” خواند. به دنبال آن اوباما در نامه ای به خامنه ای گفت تهران و واشنگتن دارای منافع مشترکی در عراق هستند ولی به نظر می رسد ایران از نفوذ نظامی خود در عراق، بدون دخالت آمریکایی ها استفاده می کند.

در پائیز امسال، ارتش عراق موفقیت هایی را با کمک فرمانده ایرانی نیروی قدس، قاسم سلیمانی، به دست آورده است. گفته می شود که نیروهای حزب الله لبنان، که آن نیز مورد حمایت ایران است، احتمالا در این عملیات شرکت داشته اند.

آدمیرال جان کربی، دبیر رسانه ای پنتاگون روز سه شنبه گفت که اخبار مربوط به حملات هوایی ایران به دولت اسلامی را در مطبوعات دیده است و دلیلی ندارد که در مورد آن ها تردید کند. ولی وی از ابراز موضعی در قبال آن خودداری کرد.

کربی گفت: “پیام ما به ایران امروز همان است که از ابتدا بود و همان است که به همه همسایگان عراق در نبرد با داعش می گوئیم.و آن این است که ما نمی خواهیم هیچ اقدامی که ممکن است تنش های فرقه ای در کشور را دامن بزند انجام بدهیم.”

منبع: واشنگتن پست - 5 دسامبر