جامعه تقسیم شده فرهنگی

نویسنده
لوریان لوژور

» تحلیل لوریان لوژور از تناقض ها در ایران

نسل جوان به دنبال دهکده جهانی است و “حق شاد زیستن” را می خواهد.

دستگیری جوانان ایرانی که در آپارتمان، خیابان و روی پشت بام با یکدیگر رقصیدند و ترانه مشهور فارل ویلیامز را بازسازی کردند، به خوبی نشان دهنده تناقضات موجود در یک حکومت نگران به مقوله “تهاجم فرهنگی” است که در این راستا غرب و بخشی از جوانان غرب گرای خود را متهم می کند.

موج بازخوانی ترانه “هپی”، از ترانه های خواننده پاپ آمریکایی، که در سراسر جهان توسط کاربران اینترنتی آغاز شده بود، در ماه آوریل به ایران رسید. در این کلیپ می توان دختران جوانی را دید که روسری بر سر ندارند، در صورتی که حجاب یکی از موارد اجباری تحمیل شده ازسوی حکومت جمهوری اسلامی به زنان است. استدلال سازندگان این ویدئو از سر نکردن حجاب “دلیلی بر خوشحالی”شان بوده است.

ولی این ویدئو باعث خشم محافل محافظه کار شد. به عقیده آنها، این جوانان ارزش های اسلامی را زیر پا نهاده اند و به شیوه زندگی غربی گرایش پیدا کرده اند. جوانانی که در این ویدئو رقصیدند، به “جریحه دار کردن عفت عمومی” متهم شده اند و همین مسأله به واکنش های شدیدی در فضای شبکه های اجتماعی انجامید. درحقیقت برخی از ایرانیان اظهار داشته اند که از این ویدئو شوک زده شده اند و برخی ناظران نیز این سؤال را مطرح کرده اند که: “آیا شاد بودن در ایران جرم است؟” خواننده فارل ویلیامز نیز به نوبه خود نوشت: “واقعاً جای بسی تأسف است که این بچه ها بخاطر ترویج شادی دستگیر شده اند.” شش جوان ایرانی، ازجمله ریحانه طراوتی، عکاس، به قید وثیقه آزاد شده اند.

مقوله آزادی های عمومی و حقوق زنان از زمان انتخاب حسن روحانی در ژوئن ۲۰۱۳ مجدداً موضوع داغ مباحثات شده. درحقیقت، او در کمپین انتخاباتی خود به آزادی های فرهنگی و اجتماعی بیشتر در جمهوری اسلامی تأکید ورزید، به ویژه اینکه از نیروی انتظامی خواست نسبت به مقوله حجاب قدری مدارا به خرج دهد؛ این درحالی است که اکثر سایت های شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توئیتر توسط مسؤولان فیلتر شده. هفته گذشته آقای روحانی در اینترنت خاطرنشان کرد که اینترنت “باید فرصتی برای آسان کردن ارتباطات و بالا بردن کارآیی و همچنین راهی برای ایجاد شغل باشد”. او همچنین در حساب توئیتر خود پیامی را در حمایت از جوانان طرفدار فارل ویلیامز منتشر کرد: “شادی حق مردم است. نباید در مورد رفتارهای شاد مردم سخت گیری کنیم.”

 

جامعه ای متصل به اینترنت

 ولی تأکید بر حفظ ارزش ها همچنان جامعه ایران را درمی نوردد. هزاران نفر که اخیراً در تهران تظاهرات کرده اند و خواستار اجرای سفت و سخت حجاب شدند، نسبت به یک صفحه فیس بوک که در آن صدها زن ایرانی تصاویر بی حجاب خود در اماکن عمومی را منتشر کرده اند به اعتراض پرداختند. در ماه مارس، آیت الله خامنه ای، رهبر انقلاب، نسبت به “تهاجم” ارزش های فرهنگی غرب که آرمان های جمهوری اسلامی را تهدید می کند هشدار داده بود. با این حال، ایران یکی از کشورهای خاورمیانه است که بیشترین تعداد کاربر اینترنتی را دارد: بیش از ۳۰ میلیون کاربر. و این درحالی است که بیش از ۵۵ درصد از جمعیت کشور را جوانان زیر ۳۰ سال تشکیل می دهند.

در ژوئن سال گذشته در زمان انتخاب تیم ملی ایران برای بازی های جام جهانی برزیل، نیروی انتظامی به شکلی تناقض آمیز در خیابان ها غایب بود و بر شادی و پایکوبی مردم خرده نمی گرفت. در آن زمان، حتی آیت الله خامنه ای از تیم ملی بخاطر “شاد کردن” ایرانیان تشکر کرد.

منبع: لوریان لوژور، ۲۳ مه