رفت و آمد پیغام برها بین احمدی نژاد و هاشمی

نویسنده
شیرین کریمی

» بسیجیان آمدند، فرهاد دانشجو تکذیب کرد

دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت روز گذشته با انتشار بیانیه ای در خصوص دانشگاه آزاد، به موضع گیری رسانه های حامی دولت علیه هاشمی رفسنجانی پاسخ داد و هدف آن ها را “متشنج کردن” فضای جامعه توصیف کرد. همزمان فرهاد دانشجو که به همراه برادرش ـ وزیر علوم- علیه رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اظهار نظر کرده بود، از مواضع خود عقب نشست و سخنانش را تکذیب کرد. در سوی دیگر بسیجیان حامی محمود احمدی نژاد در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد در پایتخت دست به تجمع زدند تا شعار دهند: “مرگ بر دانشگاه سکولار.”

“جای تاسف و تعجب دارد”. این را دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی در واکنش به “درج مطالبی خلاف واقع درخصوص دانشگاه آزاد اسلامی” در روزهای اخیر نوشت.دفتر آیت الله هاشمی روز گذشته در نمابری که برای خبرگزاری های داخلی ارسال کرد، انتشار چنین مطالبی در “برخی رسانه های همسو” را با “غرض سیاسی” همراه دانست و تصریح کرد که اینها” هدفی جز متشنج کردن فضای جامعه و مخدوش کردن اذهان عمومی ندارند.”

 مخاطب بیانیه تند رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد کسی جز فرهاد دانشجو نیست؛کسی که اوایل این هفته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان از تبدیل شدن یک “شایعه” به “واقعیت خبر داده و گفته بود :“گویا شایعه مانع ایجاد کردن هاشمی رفسنجانی در امضا حکم من هم اکنون به واقعیت تبدیل شده است.”

فرهاد دانشجو که از سوی محمود احمدی نژاد برای نشستن بر کرسی ریاست دانشگاه آزاد برگزیده شده، گفته است تیمی از سوی شورای انقلاب فرهنگی فرستاده شد اما آیت الله هاشمی حکم وی را امضا نکرده است. گرچه ادعاهای او نشان می دهد، تیم احمدی نژاد به این راحتی زیر بار مخالفت هاشمی نمی روند چرا که: “قرار است دوباره تیمی برای راضی کردن آیت الله هاشمی رفسنجانی برای امضای حکم ریاست جدید دانشگاه آزاد فرستاده شود.”

 

باید رزومه ها بررسی شود

بیانیه دیروز دفتر آیت الله هاشمی گرچه نشانه ای از موافقت وی با ریاست دانشجو ندارد اما در عین حال ادعاهای وی را نقض می کند. این بیانیه متذکر می شود که “دو تن” از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با آیت الله هاشمی ملاقات حضوری داشته و با وی پیرامون “ امضای حکم رییس جدید” مذاکره کرده اند.

 در آن جلسه آیت‌الله هاشمی به درخواست فرستادگان رئیس دولت پاسخ مثبت نداده و با ایراد” اشکالاتی قانونی” به نحوه رای‌گیری و انتخاب رییس جدید در هیات امنای دانشگاه آزاد، گفته است باید “جلسه دیگری” برگزار شود؛ جلسه ای که با حضور اعضای هیات امنا که نه تنها “ رزومه‌ها و برنامه‌های” فرهاد دانشجو بلکه “سایر نامزدها” نیزدر آن اعلام و پس از “استماع” در مورد آنها را‌ی‌گیری شود.

 

انتخابات غیر قانونی

21 دیماه امسال جلسه رای گیری برای تعیین رئیس جدید جدید به آرامی برگزار نشد. گفته می شود بر اساس رای گیری اولیه تنها 4 تن از اعضای هیات امنای ده نفره به فرهاد دانشجو رای داده بودند. رای دهندگان به دانشجو احتمالا سه عضو شورای انقلاب فرهنگی و یکی از دو وزیر بهداشت و علوم بوده اند. این بدین معنا است که در رای گیری نخست حتی تمامی 5 حامی محمود احمدی نژاد حاضر نشده اند به انتخاب دانشجو رای دهند.

در آن روز خبرگزاری فارس گزارش داده بود پس از این رای‌گیری، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مخالفت خود را با آن اعلام و خاطرنشان کرده که باید “سایر گزینه‌ها” هم مطرح شود؛ خواسته ای که با مخالفت برخی از اعضای هیات امنا ـ حامیان دولت ـ روبرو و منجر به ”متشنج” شدن جو جلسه می شود.

سرانجام در پایان جلسه دوم، فرهاد دانشجو از دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد بیرون آمد و به رسانه ها گفت این بار با 5 رای به ریاست دانشگاه آزاد برگزیده شده است. آن هم در حالیکه دبیرخانه هیات امنا مصوبه این هیات را که به انتخاب فرهاد دانشجو منجر شد به دلیل عدم تایید آن توسط هاشمی رفسنجانی غیر قانونی دانسته بود.

اما با وجود اینکه رئیس هیات امنا، انتخاب فرهاد دانشجو را “قانونی” ندانسته بود، شش روز پس از آن شورای انقلاب فرهنگی “ریاست” وی را مورد تایید قرار داد و دوشنبه هفته گذشته نیز رئیس دولت ابلاغیه ای را منتشر کرد که بر اجرای مصوبه تأیید انتخاب رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید داشت. آن هم در حالیکه ناظران حقوقی می گویند به دلیل عدم تایید رای گیری توسط آیت الله هاشمی، انتخاب دانشجو به عنوان ریاست دانشگاه آزاد اساسا قابلیت بررسی و تایید در شورای انقلاب فرهنگی و متعاقبا اعلام و ابلاغ آن فاقد وجاهت قانونی است.

 

باید سید حسن خمینی باشد

 دفتر آیت الله هاشمی همچنین در پاسخ به ادعاهای حامیان دولت در خصوص عدم ملاقات دبیر مجمع تشخیص مصلحت با تیم مذاکره کننده شورای انقلاب فرهنگی گفته است: “با توجه به این تصمیم و اعلام نظر شورای انقلاب فرهنگی برای انتخاب و مذاکره پنج نفر از اعضای این شورا با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ایشان به‌رغم برنامه‌ریزی‌های قبلی و پر بودن زمان ملاقات‌های هفتگی، موافقت و اعلام کردند این جلسه به خاطر امکان شرکت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیدحسن خمینی که باید از قم حضور یابند در عصر روز چهارشنبه مورخ ۱۹بهمن ۹۰ برگزار گردد.”

سید حسن خمینی نوه رهبر انقلاب اسلامی و یکی از سه عضو انتخابی هیات موسس دانشگاه آزاد در هیات امنای این نهاد آموزشی است. در هفته های اخیر رسانه های نزدیک به دولت اخباری را منتشر کرده بودند مبنی بر اینکه سید حسن خمینی به آیت الله هاشمی گفته است: “حالا که کار تمام شده است، حکم دانشجو را امضا کن.”

ناظران می گویند با توجه به اینکه سید حسن خمینی به فرهاد دانشجو رای مخالف داده است، این ادعا ها می تواند در راستای فشار رسانه های حامی محمود احمدی نژاد به آیت الله هاشمی برای کوتاه آمدن در برابر خواسته های دولت باشد.

 

هاشمی به ضرب الاجل تن نمی دهد

سه شنبه هفته پیش، بیست و چهار ساعت پس از انتشار ابلاغیه تایید ریاست فرهاد دانشجو از سوی محمود احمدی نژاد، شورای انقلاب فرهنگی که به ریاست رئیس دولت برگزار می شود ضرب الاجلی یک ماهه برای هاشمی رفسنجانی تعیین کرد تا حکم دانشجو را ابلاغ کند.اما نزدیکان هاشمی بی درنگ به این ضرب الاجل پاسخ دادند و تعیین ضرب‌الاجل از سوی این شورا را به معنای “سیاسی کردن موضوع” دانستند و گفتند: “آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این شرایط به احتمال قوی حکم ریاست فرهاد دانشجو را امضا نخواهد کرد.”

 به گفته رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی “برخی می‌خواهند انتصاب رییس دانشگاه آزاد را سیاسی کنند و با صدور ضرب‌الاجل برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، موضوع را حساس کنند.”

یاسر هاشمی در عین حال گفته بود: “به طور قطع آیت‌الله هاشمی به ضرب‌الاجل تن نخواهد داد.”

در همین رابطه هفته گذشته  حمید میرزاده - عضو هیات امنای دانشگاه آزاد- نیز تاکید کرده بود: “در صورت صدور ضرب الاجل از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیت‌الله هاشمی حکم ریاست فرهاد دانشجو را صادر نخواهد کرد.”

 

فرهاد دانشجو حرفش را پس گرفت

چنین مواضعی به همراه بیانیه روز گذشته دفتر آیت الله هاشمی عقب نشینی موقت گزینه مورد نظر محمود احمدی نژاد را به همراه داشت. وی روز سه شنبه به تکذیب مواضع قبلی اش دست زد و گفت: “در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های گروهی داشته‌ام به هیچ عنوان درباره عدم تمایل آیت‌الله هاشمی برای امضای حکمم مطالبی ارائه نکردم.”

او که با خبرنگار فارس گفتگو می کرد نه تنها اظهارات خود را تکذیب بلکه ادعا کرد آیت الله هاشمی هرگز با کاندیداتوری وی مخالف نبوده است.

 

هشدار کامران دانشجو به هاشمی

این عقب نشینی چهار روز پس از پیش روی برادر فرهاد دانشجو علیه ایت الله هاشمی انجام می گیرد. کامران دانشجو ـ وزیر علوم دولت ـ مخالفت هاشمی با انتخاب برادرش را “ایستادن در مقابل خواسته مردم، دانشگاهیان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد” توصیف کرده و هشدار داده بود: “مردم، دانشجویان و دانشگاهیان تحمل ادامه این قضیه را ندارند و هاشمی باید متقاعد شود بدون هیچگونه پیش‌شرطی حکم فرهاد دانشجو را صادر کند.”

 

مرگ بر دانشگاه سکولار

در همین راستا بود که دانشجویان بسیجی وارد شدند و به گزارش رجا نیوز عده ای از آنان دیروز دریک تجمع در دانشگاه آزاد “تهران شمال” با در دست داشتن پلاکاردها و با سر دادن شعار مرگ بر دانشگاه سکولار مواضع حامیان احمدی نژاد نسبت به مسئولان فعلی این دانشگاه را تکرار کردند.

گفتنی است در سال 88 همزمان با خیزش جنبش سبز در خیابان ها، دانشجویان دانشگاه های آزاد به ویژه واحد های تهران مرکز، تهران جنوب و مشهد گسترده ترین تظاهرات دانشجویی اعتراضی را برگزار کردند. پاییز و زمستان دو سال پیش، تجمعات چند هزار نفری در واحد های دانشگاه آزاد شکل گرفت که از زمان تاسیس این دانشگاه در اردبیهشت 1361 بی سابقه بوده است. آن ها به “تقلب انتخاباتی” توسط دولت محمود احمدی نژاد معترض بودند. در تهران بسیاری از این دانشجویان بازداشت شدند و در مشهد با هجوم خونبار نیروهای حزب الله و نیروی انتظامی به داخل دانشگاه آزاد بسیاری از آنان به شدت مجروح و صدها تن بازداشت شدند.