یک ایرانی در لیست سیاه آمریکا

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز از تصمیم علیه بابک زنجانی

دیرک گلدستون

روز پنجشنبه،آمریکا یک تاجر با نفوذ ایرانی و شبکه میلیارد دلاری پول شوئی اش را به اتهام نفت فروش نفت برای ایران و نقض تحریم های غرب علیه برنامه های اتمی ایران در لیست سیاه قرار داد.

وزرات خزانه داری آمریکا که ناظر بر تحریم ایران است، اعلام کرد که بابک مرتضی زنجانی، با بانک مالزی و آنچه این وزارت آن را “شبکه بین المللی کارخانه هایی که در نیمی از جهان پراکنده شده اند” می خواند، برای جابجایی میلیارد ها دلار برای حکومت ایران، همدستی کرده است.

این اقدام درست چند روز بعد از گفتگو های دیپلماتیک ایران و بعد از اینکه نشانه هایی از پیشرفت دراین دیدار ها دیده نشد، صورت گرفت که دومین اقدام بزرگ وزارت خزانه داری علیه یک تاجر به اتهام نقض قانون تحریم، در کمتر از یک ماه است.

روز 14 مارس، وزارت خزانه داری دیمیتری کامبیس، سلطان کشتیرانی یونان به دلیل بکار گرفتن نفت کش هایش برای جایجا کردن نفت ایران، در لیست سیاه قرار گرفت.

دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری گفت که هرچه تحریم ها محکم تر می شود، ایران از روش های جنایی برای پول شوئی استفاده می کند و پول و نفت اش را با اسامی تقلبی انتقال می دهد.

در این بیانیه آقای کوهن می گوید که اعلام اقدام وزارت خزانه داری نشان می دهد که آمریکا تلاش می کند به تصمیم های ایران برای نقض قوانین تحریم بین المللی و سوء استفاده از سیستم مالی جهانی پایان دهد.

اقدام وزارت خزانه داری شامل یک شرکت نفتی ایران در سوئیس با عنوان “نفتیران” نیز می شود که این وزارتخانه اعلام کرد صاحب آن شرکت ملی نفت ایران است و آن را لیست سیاه قرار داد.

تحریم های آمریکا سرمایه افراد و شرکت هایی را که در لیست سیاه قرار دارند مسدود می کند و آمریکایی ها از انجام معامله با آنها منع می شوند. شرکت های خارجی که با هر اسمی در لیست سیاه آمریکا باشند، شامل جریمه نیز می شوند.

یک مقام ارشد وزرات خزانه داری که نخواست نامش فاش شود، گفت که این نشان از پریشانی ایران دارد که وارد یک رابطه پول شوئی با بابک زنجانی می شود که پیدا کردن رد او بسیار آسان است.

آقای زنجانی که مدیر عامل 60 شرکت تحت عنوان سورینت گروپ است که مقر آن در امارات متحده عربی است، به تماس این روزنامه برای اظهارنظر در باره این خبر تا کنون پاسخی نداده است.

اما این اولین بار نیست که او متهم به نقض تحریم های غرب علیه ایران می شود؛ اتهامی که او آن را رد می کند.

دسامبر سال گذشته، اتحادیه اروپا او را “کلید اصلی تسهیل فروش نفت ایران” نامید و شرکت ها و افراد اروپایی را از انجام معامله با وی منع کرد. آقای زنجانی گفت که در آن زمان هیچ کار اشتباهی انجام نداده است. او به رویترز گفت: “شتباهی رخ داده است.”

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم های شدیدی را علیه ایران بعنوان بخشی از تلاش هایشان برای مجبور کردن ایران به توافق بر سر غنی سازی اورانیوم ، اعمال کرده اند که این تحریم ها در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل هم تکرار شده است.

غرب ایران را متهم کرده است که تلاش می کند توان اتمی خود را را برای ساخت سلاح اتمی بالا ببرد، ایران همواره این اتحاد را رد کرده است.

تحریم ها، ایران را بطور کامل از بانک جهانی حذف کرده است و باعث بی ارزش شدن پول ایران و کاهش فروش نفت، که مهم ترین کالای صادراتی ایران است، شده است.

رهبران ایران تحریم ها را قلدری بی نتیجه کشورهای غرب می دانند که تنها عزم آنها را برای غلبه کردن بر مخالفان خود نشان می دهد.

در عین حال، فقدان پیشرفت دیپلماتیک برای رفع این اختلاف، این احساس را در میان منتقدین ایران بر انگیخته است که تحریم ها را تشدید کنند و این بار شامل ممنوعیت تجارت بشود و با توجه به گفته پرزیدنت اوباما، احتمال حمله نظامی به ایران نیز روی میز قرار گیرد.

اوباما ماه گذشته گفت که دولت او معتقد است که یک سال طول می کشد که ایران به توانایی نظامی برسد و تحریم هایی که به گفته وزرات خزانه داری آمریکا، ایران را از لحاظ اقتصادی فلج می کند، به نظر می رسد بخشی از این محاسبات باشد.

مارک دوبوویتز، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی، می گوید: “دولت اوباما پرداخت های نفتی را هدف قرار داده است که برای پر کردن ذخیره ارزی ایران حیاتی است.”

آقای دوبوویتز می گوید: “دولت در این روند، فشارها را بیشتر کرده است و تلاش می کند تا قبل از دستیابی ایران به سلاح اتمی، به یک توافق دیپلماتیک دست پیدا کند.”

نیویورک تایمز، 12 آوریل