حریری به دنبال جلب حمایت ایران

نویسنده

» تحلیل بوستون گلوب از سفر رهبر لبنان به تهران

علی اکبر دارینی

 

سعد حریری نخست وزیر لبنان همزمان با آغاز دیدار خود از تهران، نسبت به ثبات خاورمیانه ابراز نگرانی کرد. وی برای جلب پشتیبانی ایران در تلاش های خود برای حفظ ثبات در لبنان، در بحبوحه تحقیقات سازمان ملل در خصوص ترور پدرش، رفیق حریری، به این کشور سفر کرده است.

این دیدار متعاقب سفر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به لبنان در اکتبر گذشته صورت می گیرد. احمدی نژاد در جریان آن سفر به تقویت مجدد روابط تهران با گروه شبه نظامی حزب الله لبنان، بازوی قدیمی قدرت  شیعه در منطقه، دست زده بود.

استقبال بی نظیری که شبه نظامیان شیعه حزب الله از احمدی نژاد در لبنان ترتیب دادند، جناح های حامی حریری در دولت را در نقطه ضعف قرار داد.

حریری پس از ورود به تهران مورد استقبال محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهور ایران قرار گرفت و پیش از حرکت به سوی محل برگزاری نشست ها، از مقابل یگان تشریفات عبور کرد. 

دولت ائتلافی شکننده لبنان که حزب الله را نیز در برمی گیرد، در آستانه ارائه گزارش گروه تحقیق سازمان ملل از ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید این کشور در سال 2005، با مشکل روبرو شده است.

زمزمه های مربوط به دست داشتن اعضای حزب الله در این واقعه، بر نگرانی های موجود از ایجاد یک بحران جدید سیاسی و به راه افتادن خشونت در لبنان دامن زده است و سبب بروز نگرانی از عکس العمل ایران در این خصوص شده است.

ایران که قدمت پیوندهایش با حزب الله به 30 سال پیش بازمی گردد، به تأمین مالی سالانه میلیون ها دلار برای این گروه شبه نظامی متهم شده و گمان می رود برای این گروه تجهیزات نظامی نیز تامین می کند.

حریری در سخنانی به زبان انگلیسی که متن آن از سوی دفترش و در آستانه سفر به ایران منتشر شد، نسبت به ثبات کشور ابراز نگرانی کرد.

حریری گفت: “تضعیف ثبات هرکدام از کشورهای منطقه، تهدیدی همزمان علیه منافع اعراب و ایران خواهد بود. بنابراین، من فکر می کنم ایران به تمامی تلاش هایی که برای تأمین امنیت در تمامی کشورها و از جمله لبنان در جریان است، اهمیت می دهد.”

به گزارش تلویزیون دولتی ایران، انتظار می رود حریری در جریان سفر دور روزه خود با آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی ایران و نیز محمود احمدی نژاد و سایر مقامات ارشد این کشور دیدار کند.

مصطفی علوش، نماینده سابق مجلس لبنان و مقام ارشد حزب جنبش آینده متعلق به حریری گفت، این دیدار می تواند “اثراتی برای لبنان به دنبال داشته باشد اما تضمینی برای آن وجود ندارد.” وی افزود دیپلماسی لزوماً به معنای “چیزهایی نیست که در صحنه رخ می دهد.”

علوش در بیروت به آسوشیتدپرس گفت: “اگر ایران بخواهد، توان کاستن از تنش در لبنان را دارد، زیرا حزب الله بخشی از بدنه تصمیم گیری سیاسی و نظامی ایران است”.

منبع: بوستون گلوب- 27 نوامبر