تهدید روزنامه‌نگار تبعیدی

نویسنده
واشنگتن پست

» گزارش واشنگتن پست از صفحه آزادی یواشکی در فیسبوک

صفحه فیسبوک “آزادی یواشکی”، از زنان ایرانی خواسته تا تصاویر بدون حجاب خودرا در ماه‌های گرم تابستان به اشتراک بگذارند. این صفحه از یک ماه پیش، بیشتر از ۴۵۰ هزار هوادار پیدا کرده و هزاران زن تصاویر خود را در این صفحه، که مسیح علی ن‍ژاد، روزنامه نگار پایه‌گذار آن است، به اشتراک گذاشته‌اند.

علی نژاد، روزنامه‌نگار مقیم لندن، در برنامه آنتن صدای آمریکا گفته است، توقع واکنش از جانب مخالفان آزادی پوشش زنان را داشته، اما فکر نمی‌کرده چنین داستانی از تلویزیون دولتی ایران پخش شود. تلویزیون ایران گزارش داده که سه نفر، پس از آن‌که مسیح علی ن‍ژاد در اثر مصرف مواد مخدر در انظار عمومی برهنه شده، در ایستگاه متروی لندن به او تجاوز کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید، پسر هفده ساله‌اش شاهد این تجاوز بوده است. علی نژاد این ادعاها را رد می‌کند و آن‌ها را “خیالات” می‌خواند.

وی گفته است: “نام بردن از من در یک گزارش کاملا جعلی شوک‌آور بود. اولین چیزی که به آن فکر کردم احساس پدر و مادرم بود و امیدوار بودم مقابل همسایگان و دوستان حجالت‌زده نشوند.”

 پس از پخش این گزارش تعدادی از هوادارانش از او حمایت کردند و یک دوست به جمع‌آوری امضاء از جانب روزنامه‌نگاران برای حمایت از علی نژاد پرداخته و فردی دیگر صفحه‌ای را با عنوان “ما همه مسیح هستیم” راه‌اندازی کرده است. خود او با یک ویدئوی یوتیوب پاسخ داده است که در آن در همان ایستگاه مترو راه می‌رود و آواز می‌خواند.

وحید یامین‌پور، مجری تلویزیونی ایران در صفحه فیسبوک خود عمل مسیح علی نژاد را تقبیح کرده و می‌نویسد: “مسیح علی نژاد یک فاحشه است. او فقط سعی دارد نیازهای روانی (و احتمالا مالی) خود را با جمع کردن زنان جوان و به اشتراک‌گذاری بی‌آبرویی خود را با کسانی که هنوز فاحشه نیستند جبران کند.”

مخالفانش ادعا می‌کنند که علی نژاد برای تبلیغ حرفه خود، تصاویر را جعل کرده است. می‌گویند او برای مصاحبه با رسانه‌ها پول طلب می‌کند. آن‌ها با اشاره به این‌که او در اروپا زندگی می‌کند مدعی هستند، علی نژاد برای از بین بردن پوشش سنتی ایران از کشورهای غربی پول دریافت می‌کند.

علی نژاد می‌گوید: “مادر و خواهر من باحجاب هستند. من به آن‌ها احترام می‌گذارم. می‌خواهم (ایران) به من احترام بگذارد.” او می‌گوید در حال همکاری با یک روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی است تا شخصا تصاویر را بررسی و شایعات در مورد جعلی بودن تصاویر را رسما رد کند.

 علی نژاد قوانینی را برای اشتراک‌گذاری تصاویر قرار داده است. او می‌گوید این کار را برای حفاظت از کاربران و همچنین اعتبار صفحه انجام داده است. تمام زنان باید بالای ۱۸ سال داشته باشند و هیچ مردی نمی‌تواند عکس به اشتراک بگذارد.

او همچنین به زنانی که تصویر خود را می‌فرستند هشدار می‌دهد که ممکن است توسط “پلیس اخلاقی” ایران شناسایی شوند. او می‌گوید: “همیشه می‌پرسم، آیا مطمئنید که می‌خواهید این تصویر را منتشر کنید؟ ممکن است من توجه بین‌المللی کسب کنم و اگر تصویر واضح و دوربین به صورت آن‌ها نزدیک باشد، دوباره از آن‌ها سئوال می‌کنم؛ فقط برای این‌که بدانند.”

اما به رغم حملات و گزارش‌های جعلی،‌ علی نژاد قصد ندارد آزادی یواشکی را کنار بگذارد و هنوز روزانه تصاویری را دریافت می‌کند. او می‌گوید پس از این حملات حتی این صفحه محبوب‌تر هم شده است.

منبع: واشنگتن‌پست، 7 ژوئن