تجهیز نظامی امارات توسط آمریکا

نویسنده

» گزارش رویترز از فروش اسلحه های پیشرفته به همسایگان ایران

آمریکا یک قرارداد 3.5 میلیارد دلاری را برای تامین سیستم های ضد موشکی پیشرفته برای امارات متحده عربی، به امضا رسانده است. این اقدام بخشی از برنامه تقویت فوری نظامی کشورهای متحد آمریکا در همسایگی ایران به حساب می آید.

این قرار داد که در تاریخ 25 دسامبر به امضا رسیده است، روز جمعه از سوی وزارت دفاع آمریکا اعلام شد. این وزارتخانه گفت “این قرارداد قدم بسیار مهمی در ارتقا نظام دفاعی ضد موشکی منطقه است.”

کنگره آمریکا فروش این تجهیزات را در سال 2008 در زمان جرج بوش تائید کرد. در آن زمان شرکت لاک هید مارتین در نظر داشت موشک و سیستم های رادار را با قیمتی دو برابر مبلغ فعلی به امارات بفروشد.

این اولین فروش خارجی سیستم های معروف به “تاد” (سیستم دفاعی ارتفاع بالا) به شمار می آید؛ این سیستم برای نابود کردن موشک های با برد کوتاه و متوسط در داخل و خارج از جو زمین ساخته شده است.

بر اساس این قرار داد آمریکا دو سیستم تاد را با 96 موشک، دو سیستم رادار آ ان-2 و 30 سال قطعات یدکی در اختیار امارات متحده عربی قرار می دهد.

جرج لیتل، از پنتاگون گفت: “این تجهیزات، دفاع موشکی امارات را به نحو چشمگیری ارتقا می دهد و همکاری نظامی و دفاعی میان آمریکا و این کشور را وارد مرحله تازه ای می کند.”

شرکت لاک هید مارتین زمان تحویل سیستم تاد را ذکر نکرد. این سیستم بخشی از برنامه دولت اوباما برای تقویت دفاع موشکی در اروپا و خاورمیانه است که در برابر رشد توان موشکی ایران صورت می گیرد.

امارات در فاصله کوتاهی از ایران در جنوب خلیج فارس واقع شده است. این قرار داد در حالی امضا شد که تنش میان ایران و آمریکا، به دنبال گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر توسعه برنامه هسته ای ایران و تلاش برای تولید سلاح هسته ای، بالا گرفته است.

ایران روز شنبه برنامه شلیک موشک با برد بالا را در خلیج فارس به تعویق انداخته است و همچنین علائمی نشان داده است که مایل به مذاکره در مورد برنامه هسته ای خود است.

تهران روز سه شنبه تهدید کرد که در صورت تشدید تحریم ها علیه این کشور، تنگه هرمز را مسدود خواهد کرد.

برنامه استقرار سیستم تاد، به دنبال یک قرار داد 1.7 میلیارد دلاری برای تحویل موشک های ضد موشک پاتریوت به عربستان سعودی، انجام می شود. قبلا در سال جاری هم 209 موشک پاتریوت به ارزش 900 میلیون دلار به کویت فروخته شده بود.

دولت اوباما روز پنج شنبه اعلام کرد که قرار جدیدی را به ارزش 29.4 میلیارد دلار برای فروش جنگنده های اف-15 به عربستان سعودی امضا کرده است.

عربستان تعداد 84 جنگنده اف-15 را از سال 2015 تحویل خواهد گرفت و 70 جنگنده اف -15 فعلی این کشور هم ترمیم خواهد شد.

برنامه آمریکا برای تجهیز عربستان سعودی در برابر ایران شامل مجموعه ای از قراردادها به ارزش 60 میلیارد دلار است که ظرف 10 تا 15 سال به اجرا در می آید.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح های آمریکایی است که از ژانویه 2007 تا پایان سال 2010 قراردادهای نظامی به ارزش کل 13.8 میلیارد دلار با آمریکا امضا کرده است. امارات متحده عربی با قراردادهایی به ارزش 10.4 میلیارد دلار در مقام دوم قرار دارد.

دولت اوباما همچنین پیشنهاد فروش 600 بمب ضد پناهگاه را به ارزش 304 میلیون دلار به امارات داده است.

اسرائیل، به عنوان نزدیک ترین متحد آمریکا در منطقه هم در حال تجهیز نظامی است. این کشور قرار است جنگنده های ضد رادار لاک هید مارتین از نوع اف-35 را دریافت کند که دراین صورت تنها کشوری در منطقه خواهد بود که چنین جنگنده هایی در اختیار دارد. اسرائیل برنامه هسته ای ایران را تهدیدی برای موجودیت خود می داند.

منبع:  رویترز – 1 ژانویه 2012