دور جدید سرکوب در ایران

نویسنده

» مقاله وال استریت ژورنال در باره تشدید فشار بر مخالفان

به گفته فعالین سیاسی و سازمان های مدافع حقوق بشر، ایران ظرف دو ماه گذشته فشار بر فعالین و مخالفان را افزایش داده است؛ حرکتی که به عنوان اقدامی پیشگیرانه، در برابر تظاهرات ضد دولتی ارزیابی شده است.

فعالین می گویند دامنه سرکوب های دولت وسعت یافته است و نه تنها شامل فعالین سیاسی می شود بلکه گروه های طرفدار محیط زیست و شرکت کنندگان در فعالیت های اجتماعی را هم در بر می گیرد. در ماه های ژوئیه و اوت، نیروهای امنیتی  به تظاهرات طرفداران محیط زیست، میهمانی های افطار، جوانان در حال بازی در پارک ها و خانه های فعالین هجوم آورده اند.

دولت، ده ها نفر را، از تهران گرفته تا تبریز، به اتهام توطئه برای براندازی جمهوری اسلامی و انتشار اخبار در اینترنت و شبکه های اجتماعی، مانند فیس بوک، دستگیر کرده است.

تحلیلگران می گویند دولت ایران این اقدام را برای تثبیت قدرت خود و با دیدن وقایع سوریه، انجام داده است. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، متحد نزدیک ایران، با خیزشی مردمی و فشار های بین المللی روبروست.

تحولات ایران  نشانه ای از الهام های مشترک و متقابل میان فعالان حرکت های مردمی در سراسر جهان عرب است. به عنوان مثال جوانان فعال سوریه ای می گویند در تماس دائم با جوانان ایرانی جنبش سبز هستند و با آنها به تبادل افکار و تاکتیک ها مشغول هستند.

پیام اخوان، از موسسین مرکز اسناد حقوق بشر ایران گفت: “آنچه در خیابان های سوریه اتفاق می افتد مسلما رژیم ایران را به این فکر می اندازد که حرکات مشابهی ممکن است مجددا در ایران بوجود آید؛ و این ظاهرا رژیم را ترسانده است.”

در رویدادی دیگر، پسران و دختران جوان ایرانی یک آب بازی را در یکی از پارک های تهران از طریق فیس بوک سازماندهی کردند که درآن 25000  نفر شرکت کردند.  پلیس آنها را متفرق کرد و تعدادی از آنان را دستگیر کرد.

در همین حال، کوهیار گودرزی، 25 ساله، که از فعالین حقوق بشر شناخته شده است و در اینترنت فعالیت می کرده است روز 31 ژوئیه دستگیر شده است؛ ماموران اورا شبانه در خانه اش دستگیر کردند. مینا جعفری، وکیل وی از تهران در تماس تلفنی گفت از وضعیت وی هیچ خبری در دست نیست.

پروین مختاره، مادر گودرزی نیز به دلیل تبلیغ برای آزادی پسرش دستگیر شد. او در بند زنان خلافکار زندان کرمان بازداشت شده است.

هفته پیش، بهنام گنجی، دانشجوی 22 ساله رشته مهندسی، پس از آزادی به قید وثیقه، پس از 8 روز ماندن در سلول انفرادی زندان اوین، درتهران خودکشی کرد. خانواده او در مصاحبه با روزآنلاین گفته است که او فعال سیاسی نبوده است و تنها به دلیل دوستی با آقای گودرزی دستگیرشده است.

دوستان آقای گنجی و خانواده او می گویند او را تحت فشار و شکنجه قرار داده بودند تا علیه دوست فعال خود مطالبی را بیان کند.

در دو هفته گذشته نیز مقامات ایرانی فعالین محیط زیست آذربایجانی را، که دست به تظاهرات مسالمت آمیز علیه سیاست هایی که منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه شده است زده بودند، سرکوب کرده و تعدادی از آنان را دستگیر کرده است.

فعالین، دولت را به ساختن 35 سد متهم می کنند که باعث خشک شدن این دریاچه شده است.

نیروهای امنیتی همچنین ده ها نفر را که در میهمانی افطار فعالین محیط زیست شرکت کرده بودند دستگیر کردند.

منبع:  وال استریت ژورنال – 6 سپتامبر